Betalingsbeveiliging: Veilige betaalmethoden voor webshops

Betalingsbeveiliging: Veilige betaalmethoden voor webshops

Betalingsbeveiliging: Veilige betaalmethoden voor webshops

Krijg inzicht in essentiële maatregelen en hulpmiddelen om transacties te beveiligen, ter bescherming van je bedrijf en klantgegevens.

Krijg inzicht in essentiële maatregelen en hulpmiddelen om transacties te beveiligen, ter bescherming van je bedrijf en klantgegevens.

1 jun 2021

Nick Knuppe

Head of product marketing

In eCommerce betekent betalingsbeveiliging dat online winkels hun klanten veilige betaalmethoden moeten aanbieden. Dat omvat het naleven van bepaalde richtlijnen voor betalingsbeveiliging; bijvoorbeeld de PCI DSS-normen. In de eerste plaats zijn deze normen ontworpen om de privacy en gegevensbeveiliging van jouw klanten te beschermen. Uiteindelijk, wanneer een klant een bestelling plaatst op jouw site, vertrouwen ze jou met zeer gevoelige betaalgegevens. En die informatie moet met zorg worden behandeld.

Wat betalingsbeveiliging betreft, is het ook belangrijk dat je het bestel- en betaalproces zo transparant en duidelijk mogelijk houdt. Opdat een klant jouw online winkel vertrouwt, moeten ze kunnen herkennen dat jouw betaalproces volledig veilig is. Anders kunnen ze het bestelproces helemaal stopzetten. Een manier waarop je als online retailer het vertrouwen van je klanten kunt winnen, is door certificeringen te behalen voor veilige online betaalmethoden.

In eCommerce betekent betalingsbeveiliging dat online winkels hun klanten veilige betaalmethoden moeten aanbieden. Dat omvat het naleven van bepaalde richtlijnen voor betalingsbeveiliging; bijvoorbeeld de PCI DSS-normen. In de eerste plaats zijn deze normen ontworpen om de privacy en gegevensbeveiliging van jouw klanten te beschermen. Uiteindelijk, wanneer een klant een bestelling plaatst op jouw site, vertrouwen ze jou met zeer gevoelige betaalgegevens. En die informatie moet met zorg worden behandeld.

Wat betalingsbeveiliging betreft, is het ook belangrijk dat je het bestel- en betaalproces zo transparant en duidelijk mogelijk houdt. Opdat een klant jouw online winkel vertrouwt, moeten ze kunnen herkennen dat jouw betaalproces volledig veilig is. Anders kunnen ze het bestelproces helemaal stopzetten. Een manier waarop je als online retailer het vertrouwen van je klanten kunt winnen, is door certificeringen te behalen voor veilige online betaalmethoden.

In eCommerce betekent betalingsbeveiliging dat online winkels hun klanten veilige betaalmethoden moeten aanbieden. Dat omvat het naleven van bepaalde richtlijnen voor betalingsbeveiliging; bijvoorbeeld de PCI DSS-normen. In de eerste plaats zijn deze normen ontworpen om de privacy en gegevensbeveiliging van jouw klanten te beschermen. Uiteindelijk, wanneer een klant een bestelling plaatst op jouw site, vertrouwen ze jou met zeer gevoelige betaalgegevens. En die informatie moet met zorg worden behandeld.

Wat betalingsbeveiliging betreft, is het ook belangrijk dat je het bestel- en betaalproces zo transparant en duidelijk mogelijk houdt. Opdat een klant jouw online winkel vertrouwt, moeten ze kunnen herkennen dat jouw betaalproces volledig veilig is. Anders kunnen ze het bestelproces helemaal stopzetten. Een manier waarop je als online retailer het vertrouwen van je klanten kunt winnen, is door certificeringen te behalen voor veilige online betaalmethoden.

In eCommerce betekent betalingsbeveiliging dat online winkels hun klanten veilige betaalmethoden moeten aanbieden. Dat omvat het naleven van bepaalde richtlijnen voor betalingsbeveiliging; bijvoorbeeld de PCI DSS-normen. In de eerste plaats zijn deze normen ontworpen om de privacy en gegevensbeveiliging van jouw klanten te beschermen. Uiteindelijk, wanneer een klant een bestelling plaatst op jouw site, vertrouwen ze jou met zeer gevoelige betaalgegevens. En die informatie moet met zorg worden behandeld.

Wat betalingsbeveiliging betreft, is het ook belangrijk dat je het bestel- en betaalproces zo transparant en duidelijk mogelijk houdt. Opdat een klant jouw online winkel vertrouwt, moeten ze kunnen herkennen dat jouw betaalproces volledig veilig is. Anders kunnen ze het bestelproces helemaal stopzetten. Een manier waarop je als online retailer het vertrouwen van je klanten kunt winnen, is door certificeringen te behalen voor veilige online betaalmethoden.

Waarom zijn certificeringen voor veilige betaalmethoden belangrijk voor eCommerce retailers?

De nummer één reden om je klanten gecertificeerde betalingszekerheid te bieden is: vertrouwen. Als online retailer kun je de verkoop op je site stimuleren door de juiste maatregelen te nemen om het vertrouwen van je klanten te winnen. Wanneer je ervoor zorgt dat je klanten veilig kunnen betalen in je webshop, heeft dat een positieve invloed op belangrijke KPI's, waaronder:

  • een sterkere conversieratio bij checkout.

  • meer verkeer

  • hogere aankoopbedragen per klant

  • grotere kans op het kiezen van winkelvriendelijke betalingsopties, zoals vooruitbetaling

Hoe bouw je effectief vertrouwen op

Veel online shoppers zijn tegenwoordig terughoudend om vooruit te betalen voor hun bestellingen met betaalmethoden zoals een creditcard. Ze zijn misschien bang dat de bestelling niet wordt geleverd of dat ze geen terugbetaling krijgen als ze ervoor kiezen om de bestelling terug te sturen tijdens de retourperiode. Om een grotere betalingszekerheid te waarborgen, geven consumenten er steeds vaker de voorkeur aan om ‘nu te kopen en later te betalen’. Begrijpelijk genoeg maken veel retailers zich zorgen over het hogere risico op wanbetaling dat gepaard gaat met deze betaalmethode. Toch is het uitvoeren van een kredietcontrole vooraf om het risico te beperken over het algemeen duur.

Online kwaliteitszegels en certificaten tonen is een bewezen manier om een hoog niveau van vertrouwen op te bouwen en de winkel- en betaalvoorkeuren van je klanten te beïnvloeden. Volgens een studie uit 2008 van e-Commerce Center Handel kan deze eenvoudige praktijk leiden tot een conversiestijging van wel 40%. eCommerce bureau Elaboratum bevestigt deze bevindingen in hun recentere studie over het gebruik van kwaliteitszegels onder online retailers (2017-18). Volgens die studie kijkt 45% van de online shoppers specifiek naar kwaliteitszegels van een online shop. Deze studies tonen aan dat als je wilt dat je klanten veilige betaalmethoden gebruiken, dan moet je wat tijd steken in het leren hoe hun vertrouwen te winnen.

Welke kwaliteitszegels bestaan er voor veilige online betaalmethoden?

Er zijn verschillende aanbieders van betalingszekerheid die online shops audit op hun betalingsveiligheid. Deze aanbieders kunnen evalueren of je eCommerce bedrijf de normen volgt die van toepassing zijn op de verschillende betaalmethoden op internet. Daarna geven zij een kwaliteitszegel af, die je in je shop kunt integreren. Dit geeft een duidelijk signaal af aan je klanten dat je veilige betaling aanbiedt.

In de onderstaande tabel staat een aantal veelvoorkomende certificeringen die onder online retailers worden gebruikt.


De nummer één reden om je klanten gecertificeerde betalingszekerheid te bieden is: vertrouwen. Als online retailer kun je de verkoop op je site stimuleren door de juiste maatregelen te nemen om het vertrouwen van je klanten te winnen. Wanneer je ervoor zorgt dat je klanten veilig kunnen betalen in je webshop, heeft dat een positieve invloed op belangrijke KPI's, waaronder:

  • een sterkere conversieratio bij checkout.

  • meer verkeer

  • hogere aankoopbedragen per klant

  • grotere kans op het kiezen van winkelvriendelijke betalingsopties, zoals vooruitbetaling

Hoe bouw je effectief vertrouwen op

Veel online shoppers zijn tegenwoordig terughoudend om vooruit te betalen voor hun bestellingen met betaalmethoden zoals een creditcard. Ze zijn misschien bang dat de bestelling niet wordt geleverd of dat ze geen terugbetaling krijgen als ze ervoor kiezen om de bestelling terug te sturen tijdens de retourperiode. Om een grotere betalingszekerheid te waarborgen, geven consumenten er steeds vaker de voorkeur aan om ‘nu te kopen en later te betalen’. Begrijpelijk genoeg maken veel retailers zich zorgen over het hogere risico op wanbetaling dat gepaard gaat met deze betaalmethode. Toch is het uitvoeren van een kredietcontrole vooraf om het risico te beperken over het algemeen duur.

Online kwaliteitszegels en certificaten tonen is een bewezen manier om een hoog niveau van vertrouwen op te bouwen en de winkel- en betaalvoorkeuren van je klanten te beïnvloeden. Volgens een studie uit 2008 van e-Commerce Center Handel kan deze eenvoudige praktijk leiden tot een conversiestijging van wel 40%. eCommerce bureau Elaboratum bevestigt deze bevindingen in hun recentere studie over het gebruik van kwaliteitszegels onder online retailers (2017-18). Volgens die studie kijkt 45% van de online shoppers specifiek naar kwaliteitszegels van een online shop. Deze studies tonen aan dat als je wilt dat je klanten veilige betaalmethoden gebruiken, dan moet je wat tijd steken in het leren hoe hun vertrouwen te winnen.

Welke kwaliteitszegels bestaan er voor veilige online betaalmethoden?

Er zijn verschillende aanbieders van betalingszekerheid die online shops audit op hun betalingsveiligheid. Deze aanbieders kunnen evalueren of je eCommerce bedrijf de normen volgt die van toepassing zijn op de verschillende betaalmethoden op internet. Daarna geven zij een kwaliteitszegel af, die je in je shop kunt integreren. Dit geeft een duidelijk signaal af aan je klanten dat je veilige betaling aanbiedt.

In de onderstaande tabel staat een aantal veelvoorkomende certificeringen die onder online retailers worden gebruikt.


De nummer één reden om je klanten gecertificeerde betalingszekerheid te bieden is: vertrouwen. Als online retailer kun je de verkoop op je site stimuleren door de juiste maatregelen te nemen om het vertrouwen van je klanten te winnen. Wanneer je ervoor zorgt dat je klanten veilig kunnen betalen in je webshop, heeft dat een positieve invloed op belangrijke KPI's, waaronder:

  • een sterkere conversieratio bij checkout.

  • meer verkeer

  • hogere aankoopbedragen per klant

  • grotere kans op het kiezen van winkelvriendelijke betalingsopties, zoals vooruitbetaling

Hoe bouw je effectief vertrouwen op

Veel online shoppers zijn tegenwoordig terughoudend om vooruit te betalen voor hun bestellingen met betaalmethoden zoals een creditcard. Ze zijn misschien bang dat de bestelling niet wordt geleverd of dat ze geen terugbetaling krijgen als ze ervoor kiezen om de bestelling terug te sturen tijdens de retourperiode. Om een grotere betalingszekerheid te waarborgen, geven consumenten er steeds vaker de voorkeur aan om ‘nu te kopen en later te betalen’. Begrijpelijk genoeg maken veel retailers zich zorgen over het hogere risico op wanbetaling dat gepaard gaat met deze betaalmethode. Toch is het uitvoeren van een kredietcontrole vooraf om het risico te beperken over het algemeen duur.

Online kwaliteitszegels en certificaten tonen is een bewezen manier om een hoog niveau van vertrouwen op te bouwen en de winkel- en betaalvoorkeuren van je klanten te beïnvloeden. Volgens een studie uit 2008 van e-Commerce Center Handel kan deze eenvoudige praktijk leiden tot een conversiestijging van wel 40%. eCommerce bureau Elaboratum bevestigt deze bevindingen in hun recentere studie over het gebruik van kwaliteitszegels onder online retailers (2017-18). Volgens die studie kijkt 45% van de online shoppers specifiek naar kwaliteitszegels van een online shop. Deze studies tonen aan dat als je wilt dat je klanten veilige betaalmethoden gebruiken, dan moet je wat tijd steken in het leren hoe hun vertrouwen te winnen.

Welke kwaliteitszegels bestaan er voor veilige online betaalmethoden?

Er zijn verschillende aanbieders van betalingszekerheid die online shops audit op hun betalingsveiligheid. Deze aanbieders kunnen evalueren of je eCommerce bedrijf de normen volgt die van toepassing zijn op de verschillende betaalmethoden op internet. Daarna geven zij een kwaliteitszegel af, die je in je shop kunt integreren. Dit geeft een duidelijk signaal af aan je klanten dat je veilige betaling aanbiedt.

In de onderstaande tabel staat een aantal veelvoorkomende certificeringen die onder online retailers worden gebruikt.


De nummer één reden om je klanten gecertificeerde betalingszekerheid te bieden is: vertrouwen. Als online retailer kun je de verkoop op je site stimuleren door de juiste maatregelen te nemen om het vertrouwen van je klanten te winnen. Wanneer je ervoor zorgt dat je klanten veilig kunnen betalen in je webshop, heeft dat een positieve invloed op belangrijke KPI's, waaronder:

  • een sterkere conversieratio bij checkout.

  • meer verkeer

  • hogere aankoopbedragen per klant

  • grotere kans op het kiezen van winkelvriendelijke betalingsopties, zoals vooruitbetaling

Hoe bouw je effectief vertrouwen op

Veel online shoppers zijn tegenwoordig terughoudend om vooruit te betalen voor hun bestellingen met betaalmethoden zoals een creditcard. Ze zijn misschien bang dat de bestelling niet wordt geleverd of dat ze geen terugbetaling krijgen als ze ervoor kiezen om de bestelling terug te sturen tijdens de retourperiode. Om een grotere betalingszekerheid te waarborgen, geven consumenten er steeds vaker de voorkeur aan om ‘nu te kopen en later te betalen’. Begrijpelijk genoeg maken veel retailers zich zorgen over het hogere risico op wanbetaling dat gepaard gaat met deze betaalmethode. Toch is het uitvoeren van een kredietcontrole vooraf om het risico te beperken over het algemeen duur.

Online kwaliteitszegels en certificaten tonen is een bewezen manier om een hoog niveau van vertrouwen op te bouwen en de winkel- en betaalvoorkeuren van je klanten te beïnvloeden. Volgens een studie uit 2008 van e-Commerce Center Handel kan deze eenvoudige praktijk leiden tot een conversiestijging van wel 40%. eCommerce bureau Elaboratum bevestigt deze bevindingen in hun recentere studie over het gebruik van kwaliteitszegels onder online retailers (2017-18). Volgens die studie kijkt 45% van de online shoppers specifiek naar kwaliteitszegels van een online shop. Deze studies tonen aan dat als je wilt dat je klanten veilige betaalmethoden gebruiken, dan moet je wat tijd steken in het leren hoe hun vertrouwen te winnen.

Welke kwaliteitszegels bestaan er voor veilige online betaalmethoden?

Er zijn verschillende aanbieders van betalingszekerheid die online shops audit op hun betalingsveiligheid. Deze aanbieders kunnen evalueren of je eCommerce bedrijf de normen volgt die van toepassing zijn op de verschillende betaalmethoden op internet. Daarna geven zij een kwaliteitszegel af, die je in je shop kunt integreren. Dit geeft een duidelijk signaal af aan je klanten dat je veilige betaling aanbiedt.

In de onderstaande tabel staat een aantal veelvoorkomende certificeringen die onder online retailers worden gebruikt.


Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Verbind elke betaling. Verbeter elk onderdeel van je bedrijf.

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Form fields
Form fields
Form fields

Table of contents

Table of contents

Table of contents

Table of contents

MollieInzichtenBetalingsbeveiliging: Veilige betaalmethoden voor webshops
MollieInzichtenBetalingsbeveiliging: Veilige betaalmethoden voor webshops
MollieInzichtenBetalingsbeveiliging: Veilige betaalmethoden voor webshops