Wat is vriendelijke fraude?

Wat is vriendelijke fraude?

Wat is vriendelijke fraude?

Vriendelijke fraude kan leiden tot financiële verliezen, administratieve kopzorgen en reputatieschade. Ontdek de verschillende soorten vriendelijke fraude en hoe je chargebacks kunt voorkomen.

Vriendelijke fraude kan leiden tot financiële verliezen, administratieve kopzorgen en reputatieschade. Ontdek de verschillende soorten vriendelijke fraude en hoe je chargebacks kunt voorkomen.

18 sep 2024

Wat vriendelijke fraude complex maakt, is dat het niet altijd opzettelijk is. Soms herkennen consumenten een aankoop gewoon niet. Een veelvoorkomend voorbeeld is een abonnement waarvoor ze zich ooit hebben aangemeld en dat na een tijd zijn vergeten. Een ander voorbeeld is wanneer een aankoop gebeurt door een familielid. De kaarthouder zelf herkent de aankoop niet en zet het chargebackproces in gang, ook al is de aankoop te goeder trouw gedaan. Dit staat ook wel bekend als familiefraude.

Aan de andere kant doen consumenten die opzettelijk vriendelijke fraude plegen dit meestal uit eigenbelang. Soms heeft de koper spijt van een dure aankoop of maakt een consument misbruik van het retour- of restitutiebeleid voor persoonlijk gewin. Het is ook mogelijk dat de koper ontevreden is over de kwaliteit van het product of de dienst die hij heeft gekocht, en een chargeback aanvraagt in plaats van contact op te nemen met het bedrijf om de zaak op te lossen.

Wat vriendelijke fraude complex maakt, is dat het niet altijd opzettelijk is. Soms herkennen consumenten een aankoop gewoon niet. Een veelvoorkomend voorbeeld is een abonnement waarvoor ze zich ooit hebben aangemeld en dat na een tijd zijn vergeten. Een ander voorbeeld is wanneer een aankoop gebeurt door een familielid. De kaarthouder zelf herkent de aankoop niet en zet het chargebackproces in gang, ook al is de aankoop te goeder trouw gedaan. Dit staat ook wel bekend als familiefraude.

Aan de andere kant doen consumenten die opzettelijk vriendelijke fraude plegen dit meestal uit eigenbelang. Soms heeft de koper spijt van een dure aankoop of maakt een consument misbruik van het retour- of restitutiebeleid voor persoonlijk gewin. Het is ook mogelijk dat de koper ontevreden is over de kwaliteit van het product of de dienst die hij heeft gekocht, en een chargeback aanvraagt in plaats van contact op te nemen met het bedrijf om de zaak op te lossen.

Wat vriendelijke fraude complex maakt, is dat het niet altijd opzettelijk is. Soms herkennen consumenten een aankoop gewoon niet. Een veelvoorkomend voorbeeld is een abonnement waarvoor ze zich ooit hebben aangemeld en dat na een tijd zijn vergeten. Een ander voorbeeld is wanneer een aankoop gebeurt door een familielid. De kaarthouder zelf herkent de aankoop niet en zet het chargebackproces in gang, ook al is de aankoop te goeder trouw gedaan. Dit staat ook wel bekend als familiefraude.

Aan de andere kant doen consumenten die opzettelijk vriendelijke fraude plegen dit meestal uit eigenbelang. Soms heeft de koper spijt van een dure aankoop of maakt een consument misbruik van het retour- of restitutiebeleid voor persoonlijk gewin. Het is ook mogelijk dat de koper ontevreden is over de kwaliteit van het product of de dienst die hij heeft gekocht, en een chargeback aanvraagt in plaats van contact op te nemen met het bedrijf om de zaak op te lossen.

Wat vriendelijke fraude complex maakt, is dat het niet altijd opzettelijk is. Soms herkennen consumenten een aankoop gewoon niet. Een veelvoorkomend voorbeeld is een abonnement waarvoor ze zich ooit hebben aangemeld en dat na een tijd zijn vergeten. Een ander voorbeeld is wanneer een aankoop gebeurt door een familielid. De kaarthouder zelf herkent de aankoop niet en zet het chargebackproces in gang, ook al is de aankoop te goeder trouw gedaan. Dit staat ook wel bekend als familiefraude.

Aan de andere kant doen consumenten die opzettelijk vriendelijke fraude plegen dit meestal uit eigenbelang. Soms heeft de koper spijt van een dure aankoop of maakt een consument misbruik van het retour- of restitutiebeleid voor persoonlijk gewin. Het is ook mogelijk dat de koper ontevreden is over de kwaliteit van het product of de dienst die hij heeft gekocht, en een chargeback aanvraagt in plaats van contact op te nemen met het bedrijf om de zaak op te lossen.

Soorten vriendelijke fraude

Er zijn veel redenen waarom consumenten vriendelijke fraude plegen. Dit zijn de twee meest voorkomende soorten:

Chargebackfraude

We spreken van chargebackfraude wanneer een consument een legitieme transactie betwist door ten onrechte te beweren dat hij er geen toestemming voor heeft gegeven. De bedoeling is om het geld terug te krijgen en het ontvangen product of de ontvangen dienst te behouden. Dit is zeer nadelig voor bedrijven, omdat ze de waarde van het product verliezen en een chargeback fee aangerekend krijgen door hun betaalprovider. 

Misbruik van terugbetaling

Er is sprake van fraude met terugbetalingen of retourzendingen als een consument een product terugstuurt en beweert dat hij er niet tevreden mee is of dat het beschadigd is, terwijl het product helemaal in orde is of hij er zelf mee geknoeid heeft. Klanten mogen het product in sommige gevallen houden of krijgen een nieuw product toegestuurd.

Een andere populaire vorm van misbruik van terugbetaling is wanneer een consument een kledingstuk koopt voor een gelegenheid, het één keer draagt en vervolgens terugstuurt naar de webshop. 

Er zijn veel redenen waarom consumenten vriendelijke fraude plegen. Dit zijn de twee meest voorkomende soorten:

Chargebackfraude

We spreken van chargebackfraude wanneer een consument een legitieme transactie betwist door ten onrechte te beweren dat hij er geen toestemming voor heeft gegeven. De bedoeling is om het geld terug te krijgen en het ontvangen product of de ontvangen dienst te behouden. Dit is zeer nadelig voor bedrijven, omdat ze de waarde van het product verliezen en een chargeback fee aangerekend krijgen door hun betaalprovider. 

Misbruik van terugbetaling

Er is sprake van fraude met terugbetalingen of retourzendingen als een consument een product terugstuurt en beweert dat hij er niet tevreden mee is of dat het beschadigd is, terwijl het product helemaal in orde is of hij er zelf mee geknoeid heeft. Klanten mogen het product in sommige gevallen houden of krijgen een nieuw product toegestuurd.

Een andere populaire vorm van misbruik van terugbetaling is wanneer een consument een kledingstuk koopt voor een gelegenheid, het één keer draagt en vervolgens terugstuurt naar de webshop. 

Er zijn veel redenen waarom consumenten vriendelijke fraude plegen. Dit zijn de twee meest voorkomende soorten:

Chargebackfraude

We spreken van chargebackfraude wanneer een consument een legitieme transactie betwist door ten onrechte te beweren dat hij er geen toestemming voor heeft gegeven. De bedoeling is om het geld terug te krijgen en het ontvangen product of de ontvangen dienst te behouden. Dit is zeer nadelig voor bedrijven, omdat ze de waarde van het product verliezen en een chargeback fee aangerekend krijgen door hun betaalprovider. 

Misbruik van terugbetaling

Er is sprake van fraude met terugbetalingen of retourzendingen als een consument een product terugstuurt en beweert dat hij er niet tevreden mee is of dat het beschadigd is, terwijl het product helemaal in orde is of hij er zelf mee geknoeid heeft. Klanten mogen het product in sommige gevallen houden of krijgen een nieuw product toegestuurd.

Een andere populaire vorm van misbruik van terugbetaling is wanneer een consument een kledingstuk koopt voor een gelegenheid, het één keer draagt en vervolgens terugstuurt naar de webshop. 

Er zijn veel redenen waarom consumenten vriendelijke fraude plegen. Dit zijn de twee meest voorkomende soorten:

Chargebackfraude

We spreken van chargebackfraude wanneer een consument een legitieme transactie betwist door ten onrechte te beweren dat hij er geen toestemming voor heeft gegeven. De bedoeling is om het geld terug te krijgen en het ontvangen product of de ontvangen dienst te behouden. Dit is zeer nadelig voor bedrijven, omdat ze de waarde van het product verliezen en een chargeback fee aangerekend krijgen door hun betaalprovider. 

Misbruik van terugbetaling

Er is sprake van fraude met terugbetalingen of retourzendingen als een consument een product terugstuurt en beweert dat hij er niet tevreden mee is of dat het beschadigd is, terwijl het product helemaal in orde is of hij er zelf mee geknoeid heeft. Klanten mogen het product in sommige gevallen houden of krijgen een nieuw product toegestuurd.

Een andere populaire vorm van misbruik van terugbetaling is wanneer een consument een kledingstuk koopt voor een gelegenheid, het één keer draagt en vervolgens terugstuurt naar de webshop. 

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Verbind elke betaling. Verbeter elk onderdeel van je bedrijf.

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Form fields
Form fields
Form fields

Table of contents

Table of contents

Table of contents

Table of contents

MollieInzichtenWat is vriendelijke fraude?
MollieInzichtenWat is vriendelijke fraude?
MollieInzichtenWat is vriendelijke fraude?