
Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie

Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie

Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie
Wat is vriendelijke fraude?
Wat is vriendelijke fraude?
Wat is vriendelijke fraude?
Vriendelijke fraude kan leiden tot financiële verliezen, administratieve kopzorgen en reputatieschade. Ontdek de verschillende soorten vriendelijke fraude en hoe je chargebacks kunt voorkomen.
Vriendelijke fraude kan leiden tot financiële verliezen, administratieve kopzorgen en reputatieschade. Ontdek de verschillende soorten vriendelijke fraude en hoe je chargebacks kunt voorkomen.
18 sep 2024



Wat vriendelijke fraude complex maakt, is dat het niet altijd opzettelijk is. Soms herkennen consumenten een aankoop gewoon niet. Een veelvoorkomend voorbeeld is een abonnement waarvoor ze zich ooit hebben aangemeld en dat na een tijd zijn vergeten. Een ander voorbeeld is wanneer een aankoop gebeurt door een familielid. De kaarthouder zelf herkent de aankoop niet en zet het chargebackproces in gang, ook al is de aankoop te goeder trouw gedaan. Dit staat ook wel bekend als familiefraude.
Aan de andere kant doen consumenten die opzettelijk vriendelijke fraude plegen dit meestal uit eigenbelang. Soms heeft de koper spijt van een dure aankoop of maakt een consument misbruik van het retour- of restitutiebeleid voor persoonlijk gewin. Het is ook mogelijk dat de koper ontevreden is over de kwaliteit van het product of de dienst die hij heeft gekocht, en een chargeback aanvraagt in plaats van contact op te nemen met het bedrijf om de zaak op te lossen.
Wat vriendelijke fraude complex maakt, is dat het niet altijd opzettelijk is. Soms herkennen consumenten een aankoop gewoon niet. Een veelvoorkomend voorbeeld is een abonnement waarvoor ze zich ooit hebben aangemeld en dat na een tijd zijn vergeten. Een ander voorbeeld is wanneer een aankoop gebeurt door een familielid. De kaarthouder zelf herkent de aankoop niet en zet het chargebackproces in gang, ook al is de aankoop te goeder trouw gedaan. Dit staat ook wel bekend als familiefraude.
Aan de andere kant doen consumenten die opzettelijk vriendelijke fraude plegen dit meestal uit eigenbelang. Soms heeft de koper spijt van een dure aankoop of maakt een consument misbruik van het retour- of restitutiebeleid voor persoonlijk gewin. Het is ook mogelijk dat de koper ontevreden is over de kwaliteit van het product of de dienst die hij heeft gekocht, en een chargeback aanvraagt in plaats van contact op te nemen met het bedrijf om de zaak op te lossen.
Wat vriendelijke fraude complex maakt, is dat het niet altijd opzettelijk is. Soms herkennen consumenten een aankoop gewoon niet. Een veelvoorkomend voorbeeld is een abonnement waarvoor ze zich ooit hebben aangemeld en dat na een tijd zijn vergeten. Een ander voorbeeld is wanneer een aankoop gebeurt door een familielid. De kaarthouder zelf herkent de aankoop niet en zet het chargebackproces in gang, ook al is de aankoop te goeder trouw gedaan. Dit staat ook wel bekend als familiefraude.
Aan de andere kant doen consumenten die opzettelijk vriendelijke fraude plegen dit meestal uit eigenbelang. Soms heeft de koper spijt van een dure aankoop of maakt een consument misbruik van het retour- of restitutiebeleid voor persoonlijk gewin. Het is ook mogelijk dat de koper ontevreden is over de kwaliteit van het product of de dienst die hij heeft gekocht, en een chargeback aanvraagt in plaats van contact op te nemen met het bedrijf om de zaak op te lossen.
Wat vriendelijke fraude complex maakt, is dat het niet altijd opzettelijk is. Soms herkennen consumenten een aankoop gewoon niet. Een veelvoorkomend voorbeeld is een abonnement waarvoor ze zich ooit hebben aangemeld en dat na een tijd zijn vergeten. Een ander voorbeeld is wanneer een aankoop gebeurt door een familielid. De kaarthouder zelf herkent de aankoop niet en zet het chargebackproces in gang, ook al is de aankoop te goeder trouw gedaan. Dit staat ook wel bekend als familiefraude.
Aan de andere kant doen consumenten die opzettelijk vriendelijke fraude plegen dit meestal uit eigenbelang. Soms heeft de koper spijt van een dure aankoop of maakt een consument misbruik van het retour- of restitutiebeleid voor persoonlijk gewin. Het is ook mogelijk dat de koper ontevreden is over de kwaliteit van het product of de dienst die hij heeft gekocht, en een chargeback aanvraagt in plaats van contact op te nemen met het bedrijf om de zaak op te lossen.
Soorten vriendelijke fraude
Er zijn veel redenen waarom consumenten vriendelijke fraude plegen. Dit zijn de twee meest voorkomende soorten:
Chargebackfraude
We spreken van chargebackfraude wanneer een consument een legitieme transactie betwist door ten onrechte te beweren dat hij er geen toestemming voor heeft gegeven. De bedoeling is om het geld terug te krijgen en het ontvangen product of de ontvangen dienst te behouden. Dit is zeer nadelig voor bedrijven, omdat ze de waarde van het product verliezen en een chargeback fee aangerekend krijgen door hun betaalprovider.
Misbruik van terugbetaling
Er is sprake van fraude met terugbetalingen of retourzendingen als een consument een product terugstuurt en beweert dat hij er niet tevreden mee is of dat het beschadigd is, terwijl het product helemaal in orde is of hij er zelf mee geknoeid heeft. Klanten mogen het product in sommige gevallen houden of krijgen een nieuw product toegestuurd.
Een andere populaire vorm van misbruik van terugbetaling is wanneer een consument een kledingstuk koopt voor een gelegenheid, het één keer draagt en vervolgens terugstuurt naar de webshop.

Er zijn veel redenen waarom consumenten vriendelijke fraude plegen. Dit zijn de twee meest voorkomende soorten:
Chargebackfraude
We spreken van chargebackfraude wanneer een consument een legitieme transactie betwist door ten onrechte te beweren dat hij er geen toestemming voor heeft gegeven. De bedoeling is om het geld terug te krijgen en het ontvangen product of de ontvangen dienst te behouden. Dit is zeer nadelig voor bedrijven, omdat ze de waarde van het product verliezen en een chargeback fee aangerekend krijgen door hun betaalprovider.
Misbruik van terugbetaling
Er is sprake van fraude met terugbetalingen of retourzendingen als een consument een product terugstuurt en beweert dat hij er niet tevreden mee is of dat het beschadigd is, terwijl het product helemaal in orde is of hij er zelf mee geknoeid heeft. Klanten mogen het product in sommige gevallen houden of krijgen een nieuw product toegestuurd.
Een andere populaire vorm van misbruik van terugbetaling is wanneer een consument een kledingstuk koopt voor een gelegenheid, het één keer draagt en vervolgens terugstuurt naar de webshop.

Er zijn veel redenen waarom consumenten vriendelijke fraude plegen. Dit zijn de twee meest voorkomende soorten:
Chargebackfraude
We spreken van chargebackfraude wanneer een consument een legitieme transactie betwist door ten onrechte te beweren dat hij er geen toestemming voor heeft gegeven. De bedoeling is om het geld terug te krijgen en het ontvangen product of de ontvangen dienst te behouden. Dit is zeer nadelig voor bedrijven, omdat ze de waarde van het product verliezen en een chargeback fee aangerekend krijgen door hun betaalprovider.
Misbruik van terugbetaling
Er is sprake van fraude met terugbetalingen of retourzendingen als een consument een product terugstuurt en beweert dat hij er niet tevreden mee is of dat het beschadigd is, terwijl het product helemaal in orde is of hij er zelf mee geknoeid heeft. Klanten mogen het product in sommige gevallen houden of krijgen een nieuw product toegestuurd.
Een andere populaire vorm van misbruik van terugbetaling is wanneer een consument een kledingstuk koopt voor een gelegenheid, het één keer draagt en vervolgens terugstuurt naar de webshop.

Er zijn veel redenen waarom consumenten vriendelijke fraude plegen. Dit zijn de twee meest voorkomende soorten:
Chargebackfraude
We spreken van chargebackfraude wanneer een consument een legitieme transactie betwist door ten onrechte te beweren dat hij er geen toestemming voor heeft gegeven. De bedoeling is om het geld terug te krijgen en het ontvangen product of de ontvangen dienst te behouden. Dit is zeer nadelig voor bedrijven, omdat ze de waarde van het product verliezen en een chargeback fee aangerekend krijgen door hun betaalprovider.
Misbruik van terugbetaling
Er is sprake van fraude met terugbetalingen of retourzendingen als een consument een product terugstuurt en beweert dat hij er niet tevreden mee is of dat het beschadigd is, terwijl het product helemaal in orde is of hij er zelf mee geknoeid heeft. Klanten mogen het product in sommige gevallen houden of krijgen een nieuw product toegestuurd.
Een andere populaire vorm van misbruik van terugbetaling is wanneer een consument een kledingstuk koopt voor een gelegenheid, het één keer draagt en vervolgens terugstuurt naar de webshop.

Meer updates
Hoe kan je carding-aanvallen voorkomen?
Leer hoe je fraudeaanvallen met kaarten kunt voorkomen en ontdek welke oplossingen je bedrijf kunnen beschermen.
Wat is chargeback fraude en hoe voorkom je het in 2023
Leer wat chargeback fraude is, hoe je het kunt voorkomen en hoe je als online bedrijf geschillen kunt aanvechten met Mollie.
E-commerce Fraude Statistieken en Trends
Ontdek de laatste ecommerce fraudestatistieken en trends op het gebied van ecommerce fraude voor 2023 met online betaaldienst
Soorten E-commercefraude
Verlies niet van ecommerce fraudeurs. Leer meer over de typen ecommerce fraude en hoe het te voorkomen met Mollie.
Wat is vriendelijke fraude?
Vriendelijke fraude kan leiden tot financiële verliezen, administratieve kopzorgen en reputatieschade. Ontdek de verschillende soorten vriendelijke fraude en hoe je chargebacks kunt voorkomen.
Hoe kan je carding-aanvallen voorkomen?
Leer hoe je fraudeaanvallen met kaarten kunt voorkomen en ontdek welke oplossingen je bedrijf kunnen beschermen.
Wat is chargeback fraude en hoe voorkom je het in 2023
Leer wat chargeback fraude is, hoe je het kunt voorkomen en hoe je als online bedrijf geschillen kunt aanvechten met Mollie.
E-commerce Fraude Statistieken en Trends
Ontdek de laatste ecommerce fraudestatistieken en trends op het gebied van ecommerce fraude voor 2023 met online betaaldienst
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Verbind elke betaling. Verbeter elk onderdeel van je bedrijf.
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Table of contents
Table of contents
Table of contents
Table of contents
Simplify payments and money management
Drive revenue, reduce costs, and manage funds with Mollie.
Simplify payments and money management
Of je nu internationaal wilt groeien of je wilt richten op een specifieke markt, alles is mogelijk. Mollie ondersteunt alle bekende betaalmethoden, zodat je je bedrijf kunt laten groeien, ongeacht de locatie.
Simplify payments and money management
Drive revenue, reduce costs, and manage funds with Mollie.