Wat is chargeback fraude en hoe voorkom je het in 2023

Wat is chargeback fraude en hoe voorkom je het in 2023

Wat is chargeback fraude en hoe voorkom je het in 2023

Leer wat chargeback fraude is, hoe je het kunt voorkomen en hoe je als online bedrijf geschillen kunt aanvechten met Mollie.

Leer wat chargeback fraude is, hoe je het kunt voorkomen en hoe je als online bedrijf geschillen kunt aanvechten met Mollie.

6 apr 2023

Josh Guthrie

Co-Country Manager

Consumenten gebruiken veel verschillende onterechte claims om terugvorderingsfraude te plegen. Hier zijn enkele van de meest voorkomende methoden die ze gebruiken: 

  • Ze beweren dat het geleverde product anders is dan hetgeen ze besteld hadden.

  • Ze beweren dat het geleverde product defect of beschadigd is.

  • Ze beweren dat het product dat ze besteld hadden nooit is aangekomen.

  • Ze zeggen dat ze een betaling niet herkennen terwijl dat wel zo is.

  • Ze zeggen dat ze niet meer dan één keer voor een aankoop in rekening gebracht hadden moeten worden, hoewel ze weten dat het om een terugkerende betaling ging (zoals een abonnementsrekening).

Ook goed om te weten: vriendelijke fraude kan per ongeluk gebeuren. 

Dit gebeurt wanneer een consument onbedoeld fraude pleegt door een aankoop waarbij te goeder trouw is gehandeld te betwisten en een terugvordering te ontvangen. Dit soort vriendelijke fraude komt vaak voor wanneer een consument een betaling op hun kaart niet herkent en dus een terugvordering initieert.

Consumenten gebruiken veel verschillende onterechte claims om terugvorderingsfraude te plegen. Hier zijn enkele van de meest voorkomende methoden die ze gebruiken: 

  • Ze beweren dat het geleverde product anders is dan hetgeen ze besteld hadden.

  • Ze beweren dat het geleverde product defect of beschadigd is.

  • Ze beweren dat het product dat ze besteld hadden nooit is aangekomen.

  • Ze zeggen dat ze een betaling niet herkennen terwijl dat wel zo is.

  • Ze zeggen dat ze niet meer dan één keer voor een aankoop in rekening gebracht hadden moeten worden, hoewel ze weten dat het om een terugkerende betaling ging (zoals een abonnementsrekening).

Ook goed om te weten: vriendelijke fraude kan per ongeluk gebeuren. 

Dit gebeurt wanneer een consument onbedoeld fraude pleegt door een aankoop waarbij te goeder trouw is gehandeld te betwisten en een terugvordering te ontvangen. Dit soort vriendelijke fraude komt vaak voor wanneer een consument een betaling op hun kaart niet herkent en dus een terugvordering initieert.

Consumenten gebruiken veel verschillende onterechte claims om terugvorderingsfraude te plegen. Hier zijn enkele van de meest voorkomende methoden die ze gebruiken: 

  • Ze beweren dat het geleverde product anders is dan hetgeen ze besteld hadden.

  • Ze beweren dat het geleverde product defect of beschadigd is.

  • Ze beweren dat het product dat ze besteld hadden nooit is aangekomen.

  • Ze zeggen dat ze een betaling niet herkennen terwijl dat wel zo is.

  • Ze zeggen dat ze niet meer dan één keer voor een aankoop in rekening gebracht hadden moeten worden, hoewel ze weten dat het om een terugkerende betaling ging (zoals een abonnementsrekening).

Ook goed om te weten: vriendelijke fraude kan per ongeluk gebeuren. 

Dit gebeurt wanneer een consument onbedoeld fraude pleegt door een aankoop waarbij te goeder trouw is gehandeld te betwisten en een terugvordering te ontvangen. Dit soort vriendelijke fraude komt vaak voor wanneer een consument een betaling op hun kaart niet herkent en dus een terugvordering initieert.

Consumenten gebruiken veel verschillende onterechte claims om terugvorderingsfraude te plegen. Hier zijn enkele van de meest voorkomende methoden die ze gebruiken: 

  • Ze beweren dat het geleverde product anders is dan hetgeen ze besteld hadden.

  • Ze beweren dat het geleverde product defect of beschadigd is.

  • Ze beweren dat het product dat ze besteld hadden nooit is aangekomen.

  • Ze zeggen dat ze een betaling niet herkennen terwijl dat wel zo is.

  • Ze zeggen dat ze niet meer dan één keer voor een aankoop in rekening gebracht hadden moeten worden, hoewel ze weten dat het om een terugkerende betaling ging (zoals een abonnementsrekening).

Ook goed om te weten: vriendelijke fraude kan per ongeluk gebeuren. 

Dit gebeurt wanneer een consument onbedoeld fraude pleegt door een aankoop waarbij te goeder trouw is gehandeld te betwisten en een terugvordering te ontvangen. Dit soort vriendelijke fraude komt vaak voor wanneer een consument een betaling op hun kaart niet herkent en dus een terugvordering initieert.

Hoe je chargeback fraude kunt voorkomen

Je kunt veel methoden gebruiken om chargeback fraude en onbedoelde vriendelijke fraude te voorkomen. Laten we kijken naar enkele van de meest voorkomende (en effectieve) maatregelen. 

1. Analyseer bestellingen en verstuur bevestigingen snel

Analyseer je bestellingen om verdachte activiteiten op te merken, zoals klanten die plotseling veel van hetzelfde product bestellen of meerdere bestellingen snel achter elkaar plaatsen. Sommige georganiseerde misdadigers gebruiken deze methode van chargeback fraude om grote hoeveelheden goederen te stelen en door te verkopen.

2. Herinner klanten aan terugkerende betalingen

Herinner klanten aan aankomende terugkerende kosten zodat ze de betaling herkennen wanneer deze van hun rekening wordt afgeschreven. Dit zal het aantal chargebacks dat veroorzaakt wordt door vriendelijke fraude verminderen.

3. Registreer je leveringen

Volg je zendingen en vraag waar mogelijk om een handtekening bij de levering, vooral voor waardevolle items. Dit zorgt ervoor dat je bewijs van levering hebt en eventuele chargebacks die tegen je worden gemaakt voor niet-geleverde artikelen kunt betwisten.

4. Toon een officieel retourbeleid

Sommige kaarthouders initiëren chargebacks om een terugbetaling te krijgen voor een product dat ze niet binnen de vooraf gedefinieerde retourperiode naar jouw bedrijf hebben teruggestuurd. Zorg ervoor dat je een duidelijk retourbeleid weergeeft gedurende hun reis en op je site om je te kunnen verdedigen tijdens het chargeback betwistingsproces.

5. Gebruik duidelijke transactiebeschrijvingen

Het klinkt misschien eenvoudig, maar je bedrijfsnaam of een product weergeven in de transactiebeschrijving is een uitstekende manier om ervoor te zorgen dat een klant een betaling onmiddellijk herkent. Dit zal helpen het risico op onbedoelde vriendelijke fraude te verminderen.

6. Gebruik sterke verificatiemethoden voor bankpassen en creditcards

Implementeer geautomatiseerde adresverificatiediensten die het opgegeven factuuradres tijdens een creditcardbetaling controleren om te zorgen dat het overeenkomt met het bij de uitgevende bank – of de bank die de kaart aan de consument heeft uitgegeven – geregistreerde factuuradres. Dit kan helpen verdachte creditcardtransacties te detecteren om fraude te voorkomen.

7. Bewaar je klantenservice communicaties

Neem al je klantenservice communicaties op zodat je een papieren spoor van berichten kunt tonen in het geval van geschillen met kaarthouders. Dit zal je helpen overtuigend bewijs te leveren in geval van chargebackverzoeken waarvan je vermoedt dat ze frauduleus zijn.

Je kunt veel methoden gebruiken om chargeback fraude en onbedoelde vriendelijke fraude te voorkomen. Laten we kijken naar enkele van de meest voorkomende (en effectieve) maatregelen. 

1. Analyseer bestellingen en verstuur bevestigingen snel

Analyseer je bestellingen om verdachte activiteiten op te merken, zoals klanten die plotseling veel van hetzelfde product bestellen of meerdere bestellingen snel achter elkaar plaatsen. Sommige georganiseerde misdadigers gebruiken deze methode van chargeback fraude om grote hoeveelheden goederen te stelen en door te verkopen.

2. Herinner klanten aan terugkerende betalingen

Herinner klanten aan aankomende terugkerende kosten zodat ze de betaling herkennen wanneer deze van hun rekening wordt afgeschreven. Dit zal het aantal chargebacks dat veroorzaakt wordt door vriendelijke fraude verminderen.

3. Registreer je leveringen

Volg je zendingen en vraag waar mogelijk om een handtekening bij de levering, vooral voor waardevolle items. Dit zorgt ervoor dat je bewijs van levering hebt en eventuele chargebacks die tegen je worden gemaakt voor niet-geleverde artikelen kunt betwisten.

4. Toon een officieel retourbeleid

Sommige kaarthouders initiëren chargebacks om een terugbetaling te krijgen voor een product dat ze niet binnen de vooraf gedefinieerde retourperiode naar jouw bedrijf hebben teruggestuurd. Zorg ervoor dat je een duidelijk retourbeleid weergeeft gedurende hun reis en op je site om je te kunnen verdedigen tijdens het chargeback betwistingsproces.

5. Gebruik duidelijke transactiebeschrijvingen

Het klinkt misschien eenvoudig, maar je bedrijfsnaam of een product weergeven in de transactiebeschrijving is een uitstekende manier om ervoor te zorgen dat een klant een betaling onmiddellijk herkent. Dit zal helpen het risico op onbedoelde vriendelijke fraude te verminderen.

6. Gebruik sterke verificatiemethoden voor bankpassen en creditcards

Implementeer geautomatiseerde adresverificatiediensten die het opgegeven factuuradres tijdens een creditcardbetaling controleren om te zorgen dat het overeenkomt met het bij de uitgevende bank – of de bank die de kaart aan de consument heeft uitgegeven – geregistreerde factuuradres. Dit kan helpen verdachte creditcardtransacties te detecteren om fraude te voorkomen.

7. Bewaar je klantenservice communicaties

Neem al je klantenservice communicaties op zodat je een papieren spoor van berichten kunt tonen in het geval van geschillen met kaarthouders. Dit zal je helpen overtuigend bewijs te leveren in geval van chargebackverzoeken waarvan je vermoedt dat ze frauduleus zijn.

Je kunt veel methoden gebruiken om chargeback fraude en onbedoelde vriendelijke fraude te voorkomen. Laten we kijken naar enkele van de meest voorkomende (en effectieve) maatregelen. 

1. Analyseer bestellingen en verstuur bevestigingen snel

Analyseer je bestellingen om verdachte activiteiten op te merken, zoals klanten die plotseling veel van hetzelfde product bestellen of meerdere bestellingen snel achter elkaar plaatsen. Sommige georganiseerde misdadigers gebruiken deze methode van chargeback fraude om grote hoeveelheden goederen te stelen en door te verkopen.

2. Herinner klanten aan terugkerende betalingen

Herinner klanten aan aankomende terugkerende kosten zodat ze de betaling herkennen wanneer deze van hun rekening wordt afgeschreven. Dit zal het aantal chargebacks dat veroorzaakt wordt door vriendelijke fraude verminderen.

3. Registreer je leveringen

Volg je zendingen en vraag waar mogelijk om een handtekening bij de levering, vooral voor waardevolle items. Dit zorgt ervoor dat je bewijs van levering hebt en eventuele chargebacks die tegen je worden gemaakt voor niet-geleverde artikelen kunt betwisten.

4. Toon een officieel retourbeleid

Sommige kaarthouders initiëren chargebacks om een terugbetaling te krijgen voor een product dat ze niet binnen de vooraf gedefinieerde retourperiode naar jouw bedrijf hebben teruggestuurd. Zorg ervoor dat je een duidelijk retourbeleid weergeeft gedurende hun reis en op je site om je te kunnen verdedigen tijdens het chargeback betwistingsproces.

5. Gebruik duidelijke transactiebeschrijvingen

Het klinkt misschien eenvoudig, maar je bedrijfsnaam of een product weergeven in de transactiebeschrijving is een uitstekende manier om ervoor te zorgen dat een klant een betaling onmiddellijk herkent. Dit zal helpen het risico op onbedoelde vriendelijke fraude te verminderen.

6. Gebruik sterke verificatiemethoden voor bankpassen en creditcards

Implementeer geautomatiseerde adresverificatiediensten die het opgegeven factuuradres tijdens een creditcardbetaling controleren om te zorgen dat het overeenkomt met het bij de uitgevende bank – of de bank die de kaart aan de consument heeft uitgegeven – geregistreerde factuuradres. Dit kan helpen verdachte creditcardtransacties te detecteren om fraude te voorkomen.

7. Bewaar je klantenservice communicaties

Neem al je klantenservice communicaties op zodat je een papieren spoor van berichten kunt tonen in het geval van geschillen met kaarthouders. Dit zal je helpen overtuigend bewijs te leveren in geval van chargebackverzoeken waarvan je vermoedt dat ze frauduleus zijn.

Je kunt veel methoden gebruiken om chargeback fraude en onbedoelde vriendelijke fraude te voorkomen. Laten we kijken naar enkele van de meest voorkomende (en effectieve) maatregelen. 

1. Analyseer bestellingen en verstuur bevestigingen snel

Analyseer je bestellingen om verdachte activiteiten op te merken, zoals klanten die plotseling veel van hetzelfde product bestellen of meerdere bestellingen snel achter elkaar plaatsen. Sommige georganiseerde misdadigers gebruiken deze methode van chargeback fraude om grote hoeveelheden goederen te stelen en door te verkopen.

2. Herinner klanten aan terugkerende betalingen

Herinner klanten aan aankomende terugkerende kosten zodat ze de betaling herkennen wanneer deze van hun rekening wordt afgeschreven. Dit zal het aantal chargebacks dat veroorzaakt wordt door vriendelijke fraude verminderen.

3. Registreer je leveringen

Volg je zendingen en vraag waar mogelijk om een handtekening bij de levering, vooral voor waardevolle items. Dit zorgt ervoor dat je bewijs van levering hebt en eventuele chargebacks die tegen je worden gemaakt voor niet-geleverde artikelen kunt betwisten.

4. Toon een officieel retourbeleid

Sommige kaarthouders initiëren chargebacks om een terugbetaling te krijgen voor een product dat ze niet binnen de vooraf gedefinieerde retourperiode naar jouw bedrijf hebben teruggestuurd. Zorg ervoor dat je een duidelijk retourbeleid weergeeft gedurende hun reis en op je site om je te kunnen verdedigen tijdens het chargeback betwistingsproces.

5. Gebruik duidelijke transactiebeschrijvingen

Het klinkt misschien eenvoudig, maar je bedrijfsnaam of een product weergeven in de transactiebeschrijving is een uitstekende manier om ervoor te zorgen dat een klant een betaling onmiddellijk herkent. Dit zal helpen het risico op onbedoelde vriendelijke fraude te verminderen.

6. Gebruik sterke verificatiemethoden voor bankpassen en creditcards

Implementeer geautomatiseerde adresverificatiediensten die het opgegeven factuuradres tijdens een creditcardbetaling controleren om te zorgen dat het overeenkomt met het bij de uitgevende bank – of de bank die de kaart aan de consument heeft uitgegeven – geregistreerde factuuradres. Dit kan helpen verdachte creditcardtransacties te detecteren om fraude te voorkomen.

7. Bewaar je klantenservice communicaties

Neem al je klantenservice communicaties op zodat je een papieren spoor van berichten kunt tonen in het geval van geschillen met kaarthouders. Dit zal je helpen overtuigend bewijs te leveren in geval van chargebackverzoeken waarvan je vermoedt dat ze frauduleus zijn.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Verbind elke betaling. Verbeter elk onderdeel van je bedrijf.

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Form fields
Form fields
Form fields

Table of contents

Table of contents

Table of contents

Table of contents

MollieInzichtenWat is chargeback fraude en hoe voorkom je het in 2023
MollieInzichtenWat is chargeback fraude en hoe voorkom je het in 2023
MollieInzichtenWat is chargeback fraude en hoe voorkom je het in 2023