
Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie

Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie

Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie
Wat is chargeback fraude en hoe voorkom je het in 2023
Wat is chargeback fraude en hoe voorkom je het in 2023
Wat is chargeback fraude en hoe voorkom je het in 2023
Leer wat chargeback fraude is, hoe je het kunt voorkomen en hoe je als online bedrijf geschillen kunt aanvechten met Mollie.
Leer wat chargeback fraude is, hoe je het kunt voorkomen en hoe je als online bedrijf geschillen kunt aanvechten met Mollie.
6 apr 2023


Josh Guthrie
Co-Country Manager



Consumenten gebruiken veel verschillende onterechte claims om terugvorderingsfraude te plegen. Hier zijn enkele van de meest voorkomende methoden die ze gebruiken:
Ze beweren dat het geleverde product anders is dan hetgeen ze besteld hadden.
Ze beweren dat het geleverde product defect of beschadigd is.
Ze beweren dat het product dat ze besteld hadden nooit is aangekomen.
Ze zeggen dat ze een betaling niet herkennen terwijl dat wel zo is.
Ze zeggen dat ze niet meer dan één keer voor een aankoop in rekening gebracht hadden moeten worden, hoewel ze weten dat het om een terugkerende betaling ging (zoals een abonnementsrekening).
Ook goed om te weten: vriendelijke fraude kan per ongeluk gebeuren.
Dit gebeurt wanneer een consument onbedoeld fraude pleegt door een aankoop waarbij te goeder trouw is gehandeld te betwisten en een terugvordering te ontvangen. Dit soort vriendelijke fraude komt vaak voor wanneer een consument een betaling op hun kaart niet herkent en dus een terugvordering initieert.
Consumenten gebruiken veel verschillende onterechte claims om terugvorderingsfraude te plegen. Hier zijn enkele van de meest voorkomende methoden die ze gebruiken:
Ze beweren dat het geleverde product anders is dan hetgeen ze besteld hadden.
Ze beweren dat het geleverde product defect of beschadigd is.
Ze beweren dat het product dat ze besteld hadden nooit is aangekomen.
Ze zeggen dat ze een betaling niet herkennen terwijl dat wel zo is.
Ze zeggen dat ze niet meer dan één keer voor een aankoop in rekening gebracht hadden moeten worden, hoewel ze weten dat het om een terugkerende betaling ging (zoals een abonnementsrekening).
Ook goed om te weten: vriendelijke fraude kan per ongeluk gebeuren.
Dit gebeurt wanneer een consument onbedoeld fraude pleegt door een aankoop waarbij te goeder trouw is gehandeld te betwisten en een terugvordering te ontvangen. Dit soort vriendelijke fraude komt vaak voor wanneer een consument een betaling op hun kaart niet herkent en dus een terugvordering initieert.
Consumenten gebruiken veel verschillende onterechte claims om terugvorderingsfraude te plegen. Hier zijn enkele van de meest voorkomende methoden die ze gebruiken:
Ze beweren dat het geleverde product anders is dan hetgeen ze besteld hadden.
Ze beweren dat het geleverde product defect of beschadigd is.
Ze beweren dat het product dat ze besteld hadden nooit is aangekomen.
Ze zeggen dat ze een betaling niet herkennen terwijl dat wel zo is.
Ze zeggen dat ze niet meer dan één keer voor een aankoop in rekening gebracht hadden moeten worden, hoewel ze weten dat het om een terugkerende betaling ging (zoals een abonnementsrekening).
Ook goed om te weten: vriendelijke fraude kan per ongeluk gebeuren.
Dit gebeurt wanneer een consument onbedoeld fraude pleegt door een aankoop waarbij te goeder trouw is gehandeld te betwisten en een terugvordering te ontvangen. Dit soort vriendelijke fraude komt vaak voor wanneer een consument een betaling op hun kaart niet herkent en dus een terugvordering initieert.
Consumenten gebruiken veel verschillende onterechte claims om terugvorderingsfraude te plegen. Hier zijn enkele van de meest voorkomende methoden die ze gebruiken:
Ze beweren dat het geleverde product anders is dan hetgeen ze besteld hadden.
Ze beweren dat het geleverde product defect of beschadigd is.
Ze beweren dat het product dat ze besteld hadden nooit is aangekomen.
Ze zeggen dat ze een betaling niet herkennen terwijl dat wel zo is.
Ze zeggen dat ze niet meer dan één keer voor een aankoop in rekening gebracht hadden moeten worden, hoewel ze weten dat het om een terugkerende betaling ging (zoals een abonnementsrekening).
Ook goed om te weten: vriendelijke fraude kan per ongeluk gebeuren.
Dit gebeurt wanneer een consument onbedoeld fraude pleegt door een aankoop waarbij te goeder trouw is gehandeld te betwisten en een terugvordering te ontvangen. Dit soort vriendelijke fraude komt vaak voor wanneer een consument een betaling op hun kaart niet herkent en dus een terugvordering initieert.
Hoe je chargeback fraude kunt voorkomen
Je kunt veel methoden gebruiken om chargeback fraude en onbedoelde vriendelijke fraude te voorkomen. Laten we kijken naar enkele van de meest voorkomende (en effectieve) maatregelen.
1. Analyseer bestellingen en verstuur bevestigingen snel
Analyseer je bestellingen om verdachte activiteiten op te merken, zoals klanten die plotseling veel van hetzelfde product bestellen of meerdere bestellingen snel achter elkaar plaatsen. Sommige georganiseerde misdadigers gebruiken deze methode van chargeback fraude om grote hoeveelheden goederen te stelen en door te verkopen.
2. Herinner klanten aan terugkerende betalingen
Herinner klanten aan aankomende terugkerende kosten zodat ze de betaling herkennen wanneer deze van hun rekening wordt afgeschreven. Dit zal het aantal chargebacks dat veroorzaakt wordt door vriendelijke fraude verminderen.
3. Registreer je leveringen
Volg je zendingen en vraag waar mogelijk om een handtekening bij de levering, vooral voor waardevolle items. Dit zorgt ervoor dat je bewijs van levering hebt en eventuele chargebacks die tegen je worden gemaakt voor niet-geleverde artikelen kunt betwisten.

4. Toon een officieel retourbeleid
Sommige kaarthouders initiëren chargebacks om een terugbetaling te krijgen voor een product dat ze niet binnen de vooraf gedefinieerde retourperiode naar jouw bedrijf hebben teruggestuurd. Zorg ervoor dat je een duidelijk retourbeleid weergeeft gedurende hun reis en op je site om je te kunnen verdedigen tijdens het chargeback betwistingsproces.
5. Gebruik duidelijke transactiebeschrijvingen
Het klinkt misschien eenvoudig, maar je bedrijfsnaam of een product weergeven in de transactiebeschrijving is een uitstekende manier om ervoor te zorgen dat een klant een betaling onmiddellijk herkent. Dit zal helpen het risico op onbedoelde vriendelijke fraude te verminderen.
6. Gebruik sterke verificatiemethoden voor bankpassen en creditcards
Implementeer geautomatiseerde adresverificatiediensten die het opgegeven factuuradres tijdens een creditcardbetaling controleren om te zorgen dat het overeenkomt met het bij de uitgevende bank – of de bank die de kaart aan de consument heeft uitgegeven – geregistreerde factuuradres. Dit kan helpen verdachte creditcardtransacties te detecteren om fraude te voorkomen.

7. Bewaar je klantenservice communicaties
Neem al je klantenservice communicaties op zodat je een papieren spoor van berichten kunt tonen in het geval van geschillen met kaarthouders. Dit zal je helpen overtuigend bewijs te leveren in geval van chargebackverzoeken waarvan je vermoedt dat ze frauduleus zijn.
Je kunt veel methoden gebruiken om chargeback fraude en onbedoelde vriendelijke fraude te voorkomen. Laten we kijken naar enkele van de meest voorkomende (en effectieve) maatregelen.
1. Analyseer bestellingen en verstuur bevestigingen snel
Analyseer je bestellingen om verdachte activiteiten op te merken, zoals klanten die plotseling veel van hetzelfde product bestellen of meerdere bestellingen snel achter elkaar plaatsen. Sommige georganiseerde misdadigers gebruiken deze methode van chargeback fraude om grote hoeveelheden goederen te stelen en door te verkopen.
2. Herinner klanten aan terugkerende betalingen
Herinner klanten aan aankomende terugkerende kosten zodat ze de betaling herkennen wanneer deze van hun rekening wordt afgeschreven. Dit zal het aantal chargebacks dat veroorzaakt wordt door vriendelijke fraude verminderen.
3. Registreer je leveringen
Volg je zendingen en vraag waar mogelijk om een handtekening bij de levering, vooral voor waardevolle items. Dit zorgt ervoor dat je bewijs van levering hebt en eventuele chargebacks die tegen je worden gemaakt voor niet-geleverde artikelen kunt betwisten.

4. Toon een officieel retourbeleid
Sommige kaarthouders initiëren chargebacks om een terugbetaling te krijgen voor een product dat ze niet binnen de vooraf gedefinieerde retourperiode naar jouw bedrijf hebben teruggestuurd. Zorg ervoor dat je een duidelijk retourbeleid weergeeft gedurende hun reis en op je site om je te kunnen verdedigen tijdens het chargeback betwistingsproces.
5. Gebruik duidelijke transactiebeschrijvingen
Het klinkt misschien eenvoudig, maar je bedrijfsnaam of een product weergeven in de transactiebeschrijving is een uitstekende manier om ervoor te zorgen dat een klant een betaling onmiddellijk herkent. Dit zal helpen het risico op onbedoelde vriendelijke fraude te verminderen.
6. Gebruik sterke verificatiemethoden voor bankpassen en creditcards
Implementeer geautomatiseerde adresverificatiediensten die het opgegeven factuuradres tijdens een creditcardbetaling controleren om te zorgen dat het overeenkomt met het bij de uitgevende bank – of de bank die de kaart aan de consument heeft uitgegeven – geregistreerde factuuradres. Dit kan helpen verdachte creditcardtransacties te detecteren om fraude te voorkomen.

7. Bewaar je klantenservice communicaties
Neem al je klantenservice communicaties op zodat je een papieren spoor van berichten kunt tonen in het geval van geschillen met kaarthouders. Dit zal je helpen overtuigend bewijs te leveren in geval van chargebackverzoeken waarvan je vermoedt dat ze frauduleus zijn.
Je kunt veel methoden gebruiken om chargeback fraude en onbedoelde vriendelijke fraude te voorkomen. Laten we kijken naar enkele van de meest voorkomende (en effectieve) maatregelen.
1. Analyseer bestellingen en verstuur bevestigingen snel
Analyseer je bestellingen om verdachte activiteiten op te merken, zoals klanten die plotseling veel van hetzelfde product bestellen of meerdere bestellingen snel achter elkaar plaatsen. Sommige georganiseerde misdadigers gebruiken deze methode van chargeback fraude om grote hoeveelheden goederen te stelen en door te verkopen.
2. Herinner klanten aan terugkerende betalingen
Herinner klanten aan aankomende terugkerende kosten zodat ze de betaling herkennen wanneer deze van hun rekening wordt afgeschreven. Dit zal het aantal chargebacks dat veroorzaakt wordt door vriendelijke fraude verminderen.
3. Registreer je leveringen
Volg je zendingen en vraag waar mogelijk om een handtekening bij de levering, vooral voor waardevolle items. Dit zorgt ervoor dat je bewijs van levering hebt en eventuele chargebacks die tegen je worden gemaakt voor niet-geleverde artikelen kunt betwisten.

4. Toon een officieel retourbeleid
Sommige kaarthouders initiëren chargebacks om een terugbetaling te krijgen voor een product dat ze niet binnen de vooraf gedefinieerde retourperiode naar jouw bedrijf hebben teruggestuurd. Zorg ervoor dat je een duidelijk retourbeleid weergeeft gedurende hun reis en op je site om je te kunnen verdedigen tijdens het chargeback betwistingsproces.
5. Gebruik duidelijke transactiebeschrijvingen
Het klinkt misschien eenvoudig, maar je bedrijfsnaam of een product weergeven in de transactiebeschrijving is een uitstekende manier om ervoor te zorgen dat een klant een betaling onmiddellijk herkent. Dit zal helpen het risico op onbedoelde vriendelijke fraude te verminderen.
6. Gebruik sterke verificatiemethoden voor bankpassen en creditcards
Implementeer geautomatiseerde adresverificatiediensten die het opgegeven factuuradres tijdens een creditcardbetaling controleren om te zorgen dat het overeenkomt met het bij de uitgevende bank – of de bank die de kaart aan de consument heeft uitgegeven – geregistreerde factuuradres. Dit kan helpen verdachte creditcardtransacties te detecteren om fraude te voorkomen.

7. Bewaar je klantenservice communicaties
Neem al je klantenservice communicaties op zodat je een papieren spoor van berichten kunt tonen in het geval van geschillen met kaarthouders. Dit zal je helpen overtuigend bewijs te leveren in geval van chargebackverzoeken waarvan je vermoedt dat ze frauduleus zijn.
Je kunt veel methoden gebruiken om chargeback fraude en onbedoelde vriendelijke fraude te voorkomen. Laten we kijken naar enkele van de meest voorkomende (en effectieve) maatregelen.
1. Analyseer bestellingen en verstuur bevestigingen snel
Analyseer je bestellingen om verdachte activiteiten op te merken, zoals klanten die plotseling veel van hetzelfde product bestellen of meerdere bestellingen snel achter elkaar plaatsen. Sommige georganiseerde misdadigers gebruiken deze methode van chargeback fraude om grote hoeveelheden goederen te stelen en door te verkopen.
2. Herinner klanten aan terugkerende betalingen
Herinner klanten aan aankomende terugkerende kosten zodat ze de betaling herkennen wanneer deze van hun rekening wordt afgeschreven. Dit zal het aantal chargebacks dat veroorzaakt wordt door vriendelijke fraude verminderen.
3. Registreer je leveringen
Volg je zendingen en vraag waar mogelijk om een handtekening bij de levering, vooral voor waardevolle items. Dit zorgt ervoor dat je bewijs van levering hebt en eventuele chargebacks die tegen je worden gemaakt voor niet-geleverde artikelen kunt betwisten.

4. Toon een officieel retourbeleid
Sommige kaarthouders initiëren chargebacks om een terugbetaling te krijgen voor een product dat ze niet binnen de vooraf gedefinieerde retourperiode naar jouw bedrijf hebben teruggestuurd. Zorg ervoor dat je een duidelijk retourbeleid weergeeft gedurende hun reis en op je site om je te kunnen verdedigen tijdens het chargeback betwistingsproces.
5. Gebruik duidelijke transactiebeschrijvingen
Het klinkt misschien eenvoudig, maar je bedrijfsnaam of een product weergeven in de transactiebeschrijving is een uitstekende manier om ervoor te zorgen dat een klant een betaling onmiddellijk herkent. Dit zal helpen het risico op onbedoelde vriendelijke fraude te verminderen.
6. Gebruik sterke verificatiemethoden voor bankpassen en creditcards
Implementeer geautomatiseerde adresverificatiediensten die het opgegeven factuuradres tijdens een creditcardbetaling controleren om te zorgen dat het overeenkomt met het bij de uitgevende bank – of de bank die de kaart aan de consument heeft uitgegeven – geregistreerde factuuradres. Dit kan helpen verdachte creditcardtransacties te detecteren om fraude te voorkomen.

7. Bewaar je klantenservice communicaties
Neem al je klantenservice communicaties op zodat je een papieren spoor van berichten kunt tonen in het geval van geschillen met kaarthouders. Dit zal je helpen overtuigend bewijs te leveren in geval van chargebackverzoeken waarvan je vermoedt dat ze frauduleus zijn.
Meer updates
Wat is vriendelijke fraude?
Vriendelijke fraude kan leiden tot financiële verliezen, administratieve kopzorgen en reputatieschade. Ontdek de verschillende soorten vriendelijke fraude en hoe je chargebacks kunt voorkomen.
Hoe kan je carding-aanvallen voorkomen?
Leer hoe je fraudeaanvallen met kaarten kunt voorkomen en ontdek welke oplossingen je bedrijf kunnen beschermen.
E-commerce Fraude Statistieken en Trends
Ontdek de laatste ecommerce fraudestatistieken en trends op het gebied van ecommerce fraude voor 2023 met online betaaldienst
Soorten E-commercefraude
Verlies niet van ecommerce fraudeurs. Leer meer over de typen ecommerce fraude en hoe het te voorkomen met Mollie.
Wat is vriendelijke fraude?
Vriendelijke fraude kan leiden tot financiële verliezen, administratieve kopzorgen en reputatieschade. Ontdek de verschillende soorten vriendelijke fraude en hoe je chargebacks kunt voorkomen.
Hoe kan je carding-aanvallen voorkomen?
Leer hoe je fraudeaanvallen met kaarten kunt voorkomen en ontdek welke oplossingen je bedrijf kunnen beschermen.
Wat is chargeback fraude en hoe voorkom je het in 2023
Leer wat chargeback fraude is, hoe je het kunt voorkomen en hoe je als online bedrijf geschillen kunt aanvechten met Mollie.
E-commerce Fraude Statistieken en Trends
Ontdek de laatste ecommerce fraudestatistieken en trends op het gebied van ecommerce fraude voor 2023 met online betaaldienst
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Verbind elke betaling. Verbeter elk onderdeel van je bedrijf.
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Table of contents
Table of contents
Table of contents
Table of contents
Vereenvoudig betalingen en geldzaken
Verhoog je inkomsten, verlaag je kosten en beheer al je geldzaken via Mollie.
Vereenvoudig betalingen en geldzaken
Of je nu internationaal wilt groeien of je wilt richten op een specifieke markt, alles is mogelijk. Mollie ondersteunt alle bekende betaalmethoden, zodat je je bedrijf kunt laten groeien, ongeacht de locatie.
Vereenvoudig betalingen en geldzaken
Verhoog je inkomsten, verlaag je kosten en beheer al je geldzaken via Mollie.