
Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie

Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie

Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie
Verzending voor e-commerce: Een complete gids voor online winkeliers
Verzending voor e-commerce: Een complete gids voor online winkeliers
Verzending voor e-commerce: Een complete gids voor online winkeliers
Alles wat je moet weten over het kiezen van de juiste verzendoplossing voor jouw online winkel.
Alles wat je moet weten over het kiezen van de juiste verzendoplossing voor jouw online winkel.
19 aug 2021


Nick Knuppe
Head of Product Marketing



De verzendopties die je aanbiedt in je webwinkel kunnen een aanzienlijke invloed hebben op de beslissing van je klant om bij je te kopen. De meeste online shoppers zijn inmiddels gewend aan gratis verzending, inclusief retourzending. Aangezien de concurrentie in e-commerce op een hoogtepunt is, staan retailers onder serieuze druk om klantvriendelijke verzending aan te bieden. Aan de ene kant wil je voldoen aan de verwachtingen van je klanten voor kwaliteit en service door goedkope of zelfs gratis levering aan te bieden. Tegelijkertijd moet je verzendoplossing ook winstgevend voor jezelf zijn.
Als je geen aantrekkelijke verzendopties biedt, kun je veel klanten verliezen aan afgebroken winkelwagentjes. Dat zou leiden tot een daling van je conversieratio tijdens het afrekenen. De meest voorkomende oorzaken van afgebroken winkelwagentjes zijn:
Verborgen verzendkosten.
Verzendkosten die hoger zijn dan verwacht.
Verzendkosten die pas in de laatste stap van het bestelproces worden onthuld.
Het vereisen dat klanten zelf voor de retourzending betalen.
Om een hoge mate van afgebroken winkelwagentjes door verzendkosten te vermijden, is het belangrijk om zorgvuldig de juiste verzendopties te selecteren wanneer je je online shop inricht.
De verzendopties die je aanbiedt in je webwinkel kunnen een aanzienlijke invloed hebben op de beslissing van je klant om bij je te kopen. De meeste online shoppers zijn inmiddels gewend aan gratis verzending, inclusief retourzending. Aangezien de concurrentie in e-commerce op een hoogtepunt is, staan retailers onder serieuze druk om klantvriendelijke verzending aan te bieden. Aan de ene kant wil je voldoen aan de verwachtingen van je klanten voor kwaliteit en service door goedkope of zelfs gratis levering aan te bieden. Tegelijkertijd moet je verzendoplossing ook winstgevend voor jezelf zijn.
Als je geen aantrekkelijke verzendopties biedt, kun je veel klanten verliezen aan afgebroken winkelwagentjes. Dat zou leiden tot een daling van je conversieratio tijdens het afrekenen. De meest voorkomende oorzaken van afgebroken winkelwagentjes zijn:
Verborgen verzendkosten.
Verzendkosten die hoger zijn dan verwacht.
Verzendkosten die pas in de laatste stap van het bestelproces worden onthuld.
Het vereisen dat klanten zelf voor de retourzending betalen.
Om een hoge mate van afgebroken winkelwagentjes door verzendkosten te vermijden, is het belangrijk om zorgvuldig de juiste verzendopties te selecteren wanneer je je online shop inricht.
De verzendopties die je aanbiedt in je webwinkel kunnen een aanzienlijke invloed hebben op de beslissing van je klant om bij je te kopen. De meeste online shoppers zijn inmiddels gewend aan gratis verzending, inclusief retourzending. Aangezien de concurrentie in e-commerce op een hoogtepunt is, staan retailers onder serieuze druk om klantvriendelijke verzending aan te bieden. Aan de ene kant wil je voldoen aan de verwachtingen van je klanten voor kwaliteit en service door goedkope of zelfs gratis levering aan te bieden. Tegelijkertijd moet je verzendoplossing ook winstgevend voor jezelf zijn.
Als je geen aantrekkelijke verzendopties biedt, kun je veel klanten verliezen aan afgebroken winkelwagentjes. Dat zou leiden tot een daling van je conversieratio tijdens het afrekenen. De meest voorkomende oorzaken van afgebroken winkelwagentjes zijn:
Verborgen verzendkosten.
Verzendkosten die hoger zijn dan verwacht.
Verzendkosten die pas in de laatste stap van het bestelproces worden onthuld.
Het vereisen dat klanten zelf voor de retourzending betalen.
Om een hoge mate van afgebroken winkelwagentjes door verzendkosten te vermijden, is het belangrijk om zorgvuldig de juiste verzendopties te selecteren wanneer je je online shop inricht.
De verzendopties die je aanbiedt in je webwinkel kunnen een aanzienlijke invloed hebben op de beslissing van je klant om bij je te kopen. De meeste online shoppers zijn inmiddels gewend aan gratis verzending, inclusief retourzending. Aangezien de concurrentie in e-commerce op een hoogtepunt is, staan retailers onder serieuze druk om klantvriendelijke verzending aan te bieden. Aan de ene kant wil je voldoen aan de verwachtingen van je klanten voor kwaliteit en service door goedkope of zelfs gratis levering aan te bieden. Tegelijkertijd moet je verzendoplossing ook winstgevend voor jezelf zijn.
Als je geen aantrekkelijke verzendopties biedt, kun je veel klanten verliezen aan afgebroken winkelwagentjes. Dat zou leiden tot een daling van je conversieratio tijdens het afrekenen. De meest voorkomende oorzaken van afgebroken winkelwagentjes zijn:
Verborgen verzendkosten.
Verzendkosten die hoger zijn dan verwacht.
Verzendkosten die pas in de laatste stap van het bestelproces worden onthuld.
Het vereisen dat klanten zelf voor de retourzending betalen.
Om een hoge mate van afgebroken winkelwagentjes door verzendkosten te vermijden, is het belangrijk om zorgvuldig de juiste verzendopties te selecteren wanneer je je online shop inricht.
De juiste verzendoplossing kiezen voor jouw webshop: Waar je op moet letten

Elke verzendcarrier biedt een eigen scala aan bezorgopties. Jouw uitdaging is om de service te vinden die aan de specifieke eisen van jouw online shop kan voldoen. Stel jezelf de volgende vragen voordat je een carrier kiest:
Wat ga je versturen? Verzend je bijvoorbeeld breekbare producten die speciaal vervoer vereisen?
Hoeveel wegen je pakketten?
Wat zijn de afmetingen van je pakketten?
Hoeveel pakketten ga je versturen?
Verzendkosten zijn altijd afhankelijk van het gewicht, de afmetingen en het volume van je pakketten. Als je pakketten met ongebruikelijke afmetingen verstuurt, kun je waarschijnlijk verwachten dat je extra kosten moet betalen. Hetzelfde geldt voor het internationaal verzenden van pakketten, wat invoerdocumentatie en misschien extra douanekosten met zich meebrengt. Hier zijn nog wat andere dingen om in gedachten te houden bij het zoeken naar de juiste verzendoplossing voor je online shop.
Zakelijk account: Ja of nee?
Als je jouw online shop opzet, overweeg dan of het de moeite waard is om een zakelijke rekening te openen bij je verzendpartner. Dit kan vele voordelen hebben, waaronder:
Lagere verzendtarieven
Vaste prijzen
Gemakkelijke ophaalservice voor pakketten
Echter, als je een zakelijke account wil worden, vereisen de meeste verzendcarriers dat je een minimumvolume aan pakketten verstuurt. Hermes vereist bijvoorbeeld dat hun zakelijke klanten minstens 300 pakketten per jaar verzenden om gebruik te kunnen maken van hun zakelijke klantenportaal. Bij Royal Mail is het minimum voor een Online Business Account (OBA) zelfs 1000 pakketten per jaar. Als je niet precies kunt voorspellen hoeveel pakketten je gaat verzenden, kan het moeilijk zijn om je te binden aan een zakelijke rekening.
Maar dat betekent niet dat je zomaar al je pakketten moet laden en afgeven bij het dichtstbijzijnde pakketpunt. Een 'freestyle' verzendbenadering zoals dat is niet alleen veel extra werk, maar kan je ook fiscale voordelen doen missen.
Een alternatief is om de broker-versie te gebruiken van het online verzendportaal van je partner, wat nu een optie is die veel verzendcarriers bieden. De broker-versie geeft je vaak toegang tot betere prijzen en eenvoudigere verwerking, zelfs als je in lagere volumes verstuurt.
Eén carrier of meerdere?
Het combineren van meerdere verzendcarriers biedt voordelen voor jou en je klanten:
Verzendsoftware: Ja of nee?
Verzendsoftware kan je helpen bij het beheren van je multi-carrier strategie door je in staat te stellen je verzendingen centraal te controleren en verzendverzoeken efficiënter te verwerken. Hier zijn enkele van de voordelen van het gebruik van verzendsoftware:
Het maakt de integratie van meerdere verzendcarriers in je shop gemakkelijker.
Het biedt een platform voor snel en veilig overdragen van verzendinformatie tussen jouw shopsysteem en je verschillende verzendpartners.
Het verlaagt je verzendkosten doordat automatisch de goedkoopste verzendcarrier geselecteerd wordt op basis van gewicht, afmetingen en bestemming van het pakket.
Met voordelen zoals deze zie je dat het zinvol is om over het gebruik van verzendsoftware na te denken, zelfs als je een kleine online shop hebt.

Elke verzendcarrier biedt een eigen scala aan bezorgopties. Jouw uitdaging is om de service te vinden die aan de specifieke eisen van jouw online shop kan voldoen. Stel jezelf de volgende vragen voordat je een carrier kiest:
Wat ga je versturen? Verzend je bijvoorbeeld breekbare producten die speciaal vervoer vereisen?
Hoeveel wegen je pakketten?
Wat zijn de afmetingen van je pakketten?
Hoeveel pakketten ga je versturen?
Verzendkosten zijn altijd afhankelijk van het gewicht, de afmetingen en het volume van je pakketten. Als je pakketten met ongebruikelijke afmetingen verstuurt, kun je waarschijnlijk verwachten dat je extra kosten moet betalen. Hetzelfde geldt voor het internationaal verzenden van pakketten, wat invoerdocumentatie en misschien extra douanekosten met zich meebrengt. Hier zijn nog wat andere dingen om in gedachten te houden bij het zoeken naar de juiste verzendoplossing voor je online shop.
Zakelijk account: Ja of nee?
Als je jouw online shop opzet, overweeg dan of het de moeite waard is om een zakelijke rekening te openen bij je verzendpartner. Dit kan vele voordelen hebben, waaronder:
Lagere verzendtarieven
Vaste prijzen
Gemakkelijke ophaalservice voor pakketten
Echter, als je een zakelijke account wil worden, vereisen de meeste verzendcarriers dat je een minimumvolume aan pakketten verstuurt. Hermes vereist bijvoorbeeld dat hun zakelijke klanten minstens 300 pakketten per jaar verzenden om gebruik te kunnen maken van hun zakelijke klantenportaal. Bij Royal Mail is het minimum voor een Online Business Account (OBA) zelfs 1000 pakketten per jaar. Als je niet precies kunt voorspellen hoeveel pakketten je gaat verzenden, kan het moeilijk zijn om je te binden aan een zakelijke rekening.
Maar dat betekent niet dat je zomaar al je pakketten moet laden en afgeven bij het dichtstbijzijnde pakketpunt. Een 'freestyle' verzendbenadering zoals dat is niet alleen veel extra werk, maar kan je ook fiscale voordelen doen missen.
Een alternatief is om de broker-versie te gebruiken van het online verzendportaal van je partner, wat nu een optie is die veel verzendcarriers bieden. De broker-versie geeft je vaak toegang tot betere prijzen en eenvoudigere verwerking, zelfs als je in lagere volumes verstuurt.
Eén carrier of meerdere?
Het combineren van meerdere verzendcarriers biedt voordelen voor jou en je klanten:
Verzendsoftware: Ja of nee?
Verzendsoftware kan je helpen bij het beheren van je multi-carrier strategie door je in staat te stellen je verzendingen centraal te controleren en verzendverzoeken efficiënter te verwerken. Hier zijn enkele van de voordelen van het gebruik van verzendsoftware:
Het maakt de integratie van meerdere verzendcarriers in je shop gemakkelijker.
Het biedt een platform voor snel en veilig overdragen van verzendinformatie tussen jouw shopsysteem en je verschillende verzendpartners.
Het verlaagt je verzendkosten doordat automatisch de goedkoopste verzendcarrier geselecteerd wordt op basis van gewicht, afmetingen en bestemming van het pakket.
Met voordelen zoals deze zie je dat het zinvol is om over het gebruik van verzendsoftware na te denken, zelfs als je een kleine online shop hebt.

Elke verzendcarrier biedt een eigen scala aan bezorgopties. Jouw uitdaging is om de service te vinden die aan de specifieke eisen van jouw online shop kan voldoen. Stel jezelf de volgende vragen voordat je een carrier kiest:
Wat ga je versturen? Verzend je bijvoorbeeld breekbare producten die speciaal vervoer vereisen?
Hoeveel wegen je pakketten?
Wat zijn de afmetingen van je pakketten?
Hoeveel pakketten ga je versturen?
Verzendkosten zijn altijd afhankelijk van het gewicht, de afmetingen en het volume van je pakketten. Als je pakketten met ongebruikelijke afmetingen verstuurt, kun je waarschijnlijk verwachten dat je extra kosten moet betalen. Hetzelfde geldt voor het internationaal verzenden van pakketten, wat invoerdocumentatie en misschien extra douanekosten met zich meebrengt. Hier zijn nog wat andere dingen om in gedachten te houden bij het zoeken naar de juiste verzendoplossing voor je online shop.
Zakelijk account: Ja of nee?
Als je jouw online shop opzet, overweeg dan of het de moeite waard is om een zakelijke rekening te openen bij je verzendpartner. Dit kan vele voordelen hebben, waaronder:
Lagere verzendtarieven
Vaste prijzen
Gemakkelijke ophaalservice voor pakketten
Echter, als je een zakelijke account wil worden, vereisen de meeste verzendcarriers dat je een minimumvolume aan pakketten verstuurt. Hermes vereist bijvoorbeeld dat hun zakelijke klanten minstens 300 pakketten per jaar verzenden om gebruik te kunnen maken van hun zakelijke klantenportaal. Bij Royal Mail is het minimum voor een Online Business Account (OBA) zelfs 1000 pakketten per jaar. Als je niet precies kunt voorspellen hoeveel pakketten je gaat verzenden, kan het moeilijk zijn om je te binden aan een zakelijke rekening.
Maar dat betekent niet dat je zomaar al je pakketten moet laden en afgeven bij het dichtstbijzijnde pakketpunt. Een 'freestyle' verzendbenadering zoals dat is niet alleen veel extra werk, maar kan je ook fiscale voordelen doen missen.
Een alternatief is om de broker-versie te gebruiken van het online verzendportaal van je partner, wat nu een optie is die veel verzendcarriers bieden. De broker-versie geeft je vaak toegang tot betere prijzen en eenvoudigere verwerking, zelfs als je in lagere volumes verstuurt.
Eén carrier of meerdere?
Het combineren van meerdere verzendcarriers biedt voordelen voor jou en je klanten:
Verzendsoftware: Ja of nee?
Verzendsoftware kan je helpen bij het beheren van je multi-carrier strategie door je in staat te stellen je verzendingen centraal te controleren en verzendverzoeken efficiënter te verwerken. Hier zijn enkele van de voordelen van het gebruik van verzendsoftware:
Het maakt de integratie van meerdere verzendcarriers in je shop gemakkelijker.
Het biedt een platform voor snel en veilig overdragen van verzendinformatie tussen jouw shopsysteem en je verschillende verzendpartners.
Het verlaagt je verzendkosten doordat automatisch de goedkoopste verzendcarrier geselecteerd wordt op basis van gewicht, afmetingen en bestemming van het pakket.
Met voordelen zoals deze zie je dat het zinvol is om over het gebruik van verzendsoftware na te denken, zelfs als je een kleine online shop hebt.

Elke verzendcarrier biedt een eigen scala aan bezorgopties. Jouw uitdaging is om de service te vinden die aan de specifieke eisen van jouw online shop kan voldoen. Stel jezelf de volgende vragen voordat je een carrier kiest:
Wat ga je versturen? Verzend je bijvoorbeeld breekbare producten die speciaal vervoer vereisen?
Hoeveel wegen je pakketten?
Wat zijn de afmetingen van je pakketten?
Hoeveel pakketten ga je versturen?
Verzendkosten zijn altijd afhankelijk van het gewicht, de afmetingen en het volume van je pakketten. Als je pakketten met ongebruikelijke afmetingen verstuurt, kun je waarschijnlijk verwachten dat je extra kosten moet betalen. Hetzelfde geldt voor het internationaal verzenden van pakketten, wat invoerdocumentatie en misschien extra douanekosten met zich meebrengt. Hier zijn nog wat andere dingen om in gedachten te houden bij het zoeken naar de juiste verzendoplossing voor je online shop.
Zakelijk account: Ja of nee?
Als je jouw online shop opzet, overweeg dan of het de moeite waard is om een zakelijke rekening te openen bij je verzendpartner. Dit kan vele voordelen hebben, waaronder:
Lagere verzendtarieven
Vaste prijzen
Gemakkelijke ophaalservice voor pakketten
Echter, als je een zakelijke account wil worden, vereisen de meeste verzendcarriers dat je een minimumvolume aan pakketten verstuurt. Hermes vereist bijvoorbeeld dat hun zakelijke klanten minstens 300 pakketten per jaar verzenden om gebruik te kunnen maken van hun zakelijke klantenportaal. Bij Royal Mail is het minimum voor een Online Business Account (OBA) zelfs 1000 pakketten per jaar. Als je niet precies kunt voorspellen hoeveel pakketten je gaat verzenden, kan het moeilijk zijn om je te binden aan een zakelijke rekening.
Maar dat betekent niet dat je zomaar al je pakketten moet laden en afgeven bij het dichtstbijzijnde pakketpunt. Een 'freestyle' verzendbenadering zoals dat is niet alleen veel extra werk, maar kan je ook fiscale voordelen doen missen.
Een alternatief is om de broker-versie te gebruiken van het online verzendportaal van je partner, wat nu een optie is die veel verzendcarriers bieden. De broker-versie geeft je vaak toegang tot betere prijzen en eenvoudigere verwerking, zelfs als je in lagere volumes verstuurt.
Eén carrier of meerdere?
Het combineren van meerdere verzendcarriers biedt voordelen voor jou en je klanten:
Verzendsoftware: Ja of nee?
Verzendsoftware kan je helpen bij het beheren van je multi-carrier strategie door je in staat te stellen je verzendingen centraal te controleren en verzendverzoeken efficiënter te verwerken. Hier zijn enkele van de voordelen van het gebruik van verzendsoftware:
Het maakt de integratie van meerdere verzendcarriers in je shop gemakkelijker.
Het biedt een platform voor snel en veilig overdragen van verzendinformatie tussen jouw shopsysteem en je verschillende verzendpartners.
Het verlaagt je verzendkosten doordat automatisch de goedkoopste verzendcarrier geselecteerd wordt op basis van gewicht, afmetingen en bestemming van het pakket.
Met voordelen zoals deze zie je dat het zinvol is om over het gebruik van verzendsoftware na te denken, zelfs als je een kleine online shop hebt.
Meer updates
De grootste e-commerce trends in 2025
Blijf voorop lopen met de beste e-commercetrends voor 2025. Ontdek hoe AI, social commerce en personalisatie het online winkelen vormgeven.
E-commerce in Nederland: alles wat je moet weten
Ontdek de meest recente data, trends en inzichten over e-commerce in Nederland, inclusief de visie van lokale experts.
E-commerce in België: alles wat je moet weten
Ontdek de meest recente data, trends en inzichten over e-commerce in België, inclusief de visie van lokale experts
Ecommerce in Frankrijk: alles wat je moet weten
Alles wat je moet weten over e-commerce in Frankrijk: trends, inzichten, gegevens en tips van experts uit de branche.
De grootste e-commerce trends in 2025
Blijf voorop lopen met de beste e-commercetrends voor 2025. Ontdek hoe AI, social commerce en personalisatie het online winkelen vormgeven.
E-commerce in Nederland: alles wat je moet weten
Ontdek de meest recente data, trends en inzichten over e-commerce in Nederland, inclusief de visie van lokale experts.
E-commerce in België: alles wat je moet weten
Ontdek de meest recente data, trends en inzichten over e-commerce in België, inclusief de visie van lokale experts
Ecommerce in Frankrijk: alles wat je moet weten
Alles wat je moet weten over e-commerce in Frankrijk: trends, inzichten, gegevens en tips van experts uit de branche.
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Verbind elke betaling. Verbeter elk onderdeel van je bedrijf.
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Table of contents
Table of contents
Table of contents
Table of contents
Inhoudsopgave
Vereenvoudig betalingen en geldzaken
Verhoog je inkomsten, verlaag je kosten en beheer al je geldzaken via Mollie.
Vereenvoudig betalingen en geldzaken
Of je nu internationaal wilt groeien of je wilt richten op een specifieke markt, alles is mogelijk. Mollie ondersteunt alle bekende betaalmethoden, zodat je je bedrijf kunt laten groeien, ongeacht de locatie.
Vereenvoudig betalingen en geldzaken
Verhoog je inkomsten, verlaag je kosten en beheer al je geldzaken via Mollie.