Met e-commerce starten? De complete gids voor jouw e-commercebusiness

Met e-commerce starten? De complete gids voor jouw e-commercebusiness

Met e-commerce starten? De complete gids voor jouw e-commercebusiness

Met e-commerce starten? Lees deze complete gids voor jouw e-commercebusiness. Van opstartkosten tot marketing, en van de productkeuze tot valkuilen

Met e-commerce starten? Lees deze complete gids voor jouw e-commercebusiness. Van opstartkosten tot marketing, en van de productkeuze tot valkuilen

18 jun 2021

Nick Knuppe

Head of product marketing

De e-commerce sector is al jaren groeiende, en door COVID-19 heeft online shoppen wéér een boost gekregen. Je kunt het je zo gek niet bedenken of je kunt het verkopen. Waarin je een webshop begint is afhankelijk van je motivatie.

Je start met een webshop:

  1. Omdat je een passie of hobby hebt en dit met de wereld wilt delen. Denk aan een sport waar je gek op bent, maar waar nog maar weinig voor te koop is, of bijzonder handwerk. 

In dit geval weet je dus meteen waarin je jouw webshop gaat starten. Maar hoewel passie belangrijk is, is het nog steeds belangrijk goed marktonderzoek te doen naar het product dat je gaat verkopen. Hierover vertellen we je later meer.

2. Om geld te verdienen, het maakt je niet zoveel uit waarin, als het maar winstgevend is. Er zijn verschillende manieren om een passend product te vinden:

  • Gebruik zoektermen of zoekgedrag als basis voor je productonderzoek.

  • Bekijk de bestsellers op Bol.com, Amazon en Etsy.

  • Bekijk trends op Pinterest, Reddit en Google Trends.

  • Verbeter een populair product.

  • Volg het nieuws: Waar liggen ergernissen of problemen? Hoe kun je hierop inspelen?

Onthoud dat hoe lager de productwaarde is, hoe meer je moet verkopen om winst te maken. Daarnaast waaien trends ook weer over, dus wees hier ook op voorbereid. Interessant is om een blijvende niche te kiezen.

Let daarnaast op je leverancier(s). Hoe lastig is het om jouw product te kopen? Waar bevinden je leveranciers zich? Heb je een back-up leverancier voor als jouw leverancier niet aan je vraag kan voldoen?

Tot slot zijn sommige producten duurder om op te slaan vanwege hun grootte, of erg bederfelijk. Zo groeit de online foodsector sterk, maar is dit wel een niche waar je je goed op moet voorbereiden wil je je hierin specialiseren.

De e-commerce sector is al jaren groeiende, en door COVID-19 heeft online shoppen wéér een boost gekregen. Je kunt het je zo gek niet bedenken of je kunt het verkopen. Waarin je een webshop begint is afhankelijk van je motivatie.

Je start met een webshop:

  1. Omdat je een passie of hobby hebt en dit met de wereld wilt delen. Denk aan een sport waar je gek op bent, maar waar nog maar weinig voor te koop is, of bijzonder handwerk. 

In dit geval weet je dus meteen waarin je jouw webshop gaat starten. Maar hoewel passie belangrijk is, is het nog steeds belangrijk goed marktonderzoek te doen naar het product dat je gaat verkopen. Hierover vertellen we je later meer.

2. Om geld te verdienen, het maakt je niet zoveel uit waarin, als het maar winstgevend is. Er zijn verschillende manieren om een passend product te vinden:

  • Gebruik zoektermen of zoekgedrag als basis voor je productonderzoek.

  • Bekijk de bestsellers op Bol.com, Amazon en Etsy.

  • Bekijk trends op Pinterest, Reddit en Google Trends.

  • Verbeter een populair product.

  • Volg het nieuws: Waar liggen ergernissen of problemen? Hoe kun je hierop inspelen?

Onthoud dat hoe lager de productwaarde is, hoe meer je moet verkopen om winst te maken. Daarnaast waaien trends ook weer over, dus wees hier ook op voorbereid. Interessant is om een blijvende niche te kiezen.

Let daarnaast op je leverancier(s). Hoe lastig is het om jouw product te kopen? Waar bevinden je leveranciers zich? Heb je een back-up leverancier voor als jouw leverancier niet aan je vraag kan voldoen?

Tot slot zijn sommige producten duurder om op te slaan vanwege hun grootte, of erg bederfelijk. Zo groeit de online foodsector sterk, maar is dit wel een niche waar je je goed op moet voorbereiden wil je je hierin specialiseren.

De e-commerce sector is al jaren groeiende, en door COVID-19 heeft online shoppen wéér een boost gekregen. Je kunt het je zo gek niet bedenken of je kunt het verkopen. Waarin je een webshop begint is afhankelijk van je motivatie.

Je start met een webshop:

  1. Omdat je een passie of hobby hebt en dit met de wereld wilt delen. Denk aan een sport waar je gek op bent, maar waar nog maar weinig voor te koop is, of bijzonder handwerk. 

In dit geval weet je dus meteen waarin je jouw webshop gaat starten. Maar hoewel passie belangrijk is, is het nog steeds belangrijk goed marktonderzoek te doen naar het product dat je gaat verkopen. Hierover vertellen we je later meer.

2. Om geld te verdienen, het maakt je niet zoveel uit waarin, als het maar winstgevend is. Er zijn verschillende manieren om een passend product te vinden:

  • Gebruik zoektermen of zoekgedrag als basis voor je productonderzoek.

  • Bekijk de bestsellers op Bol.com, Amazon en Etsy.

  • Bekijk trends op Pinterest, Reddit en Google Trends.

  • Verbeter een populair product.

  • Volg het nieuws: Waar liggen ergernissen of problemen? Hoe kun je hierop inspelen?

Onthoud dat hoe lager de productwaarde is, hoe meer je moet verkopen om winst te maken. Daarnaast waaien trends ook weer over, dus wees hier ook op voorbereid. Interessant is om een blijvende niche te kiezen.

Let daarnaast op je leverancier(s). Hoe lastig is het om jouw product te kopen? Waar bevinden je leveranciers zich? Heb je een back-up leverancier voor als jouw leverancier niet aan je vraag kan voldoen?

Tot slot zijn sommige producten duurder om op te slaan vanwege hun grootte, of erg bederfelijk. Zo groeit de online foodsector sterk, maar is dit wel een niche waar je je goed op moet voorbereiden wil je je hierin specialiseren.

De e-commerce sector is al jaren groeiende, en door COVID-19 heeft online shoppen wéér een boost gekregen. Je kunt het je zo gek niet bedenken of je kunt het verkopen. Waarin je een webshop begint is afhankelijk van je motivatie.

Je start met een webshop:

  1. Omdat je een passie of hobby hebt en dit met de wereld wilt delen. Denk aan een sport waar je gek op bent, maar waar nog maar weinig voor te koop is, of bijzonder handwerk. 

In dit geval weet je dus meteen waarin je jouw webshop gaat starten. Maar hoewel passie belangrijk is, is het nog steeds belangrijk goed marktonderzoek te doen naar het product dat je gaat verkopen. Hierover vertellen we je later meer.

2. Om geld te verdienen, het maakt je niet zoveel uit waarin, als het maar winstgevend is. Er zijn verschillende manieren om een passend product te vinden:

  • Gebruik zoektermen of zoekgedrag als basis voor je productonderzoek.

  • Bekijk de bestsellers op Bol.com, Amazon en Etsy.

  • Bekijk trends op Pinterest, Reddit en Google Trends.

  • Verbeter een populair product.

  • Volg het nieuws: Waar liggen ergernissen of problemen? Hoe kun je hierop inspelen?

Onthoud dat hoe lager de productwaarde is, hoe meer je moet verkopen om winst te maken. Daarnaast waaien trends ook weer over, dus wees hier ook op voorbereid. Interessant is om een blijvende niche te kiezen.

Let daarnaast op je leverancier(s). Hoe lastig is het om jouw product te kopen? Waar bevinden je leveranciers zich? Heb je een back-up leverancier voor als jouw leverancier niet aan je vraag kan voldoen?

Tot slot zijn sommige producten duurder om op te slaan vanwege hun grootte, of erg bederfelijk. Zo groeit de online foodsector sterk, maar is dit wel een niche waar je je goed op moet voorbereiden wil je je hierin specialiseren.

Een e-commerce bedrijf starten: Welke platformen zijn er?

Wanneer je gaat beginnen met een e-commerce bedrijf, zul je zien dat er veel verschillende e-commerce platformen zijn. Je kunt ze grofweg opdelen in 3 soorten. Veel van de bekende platformen zijn makkelijk te koppelen met Mollie:

  1. Open source e-commerce platformen hebben een openbaar code om je webshop 100% aan te passen aan jouw wensen. Je hebt hiervoor wel technische kennis nodig. Voorbeelden van dit soort platformen zijn Woocommerce en Prestashop.

  2. Software-as-a-Service (SaaS) e-commerce platformen zijn kant-en-klare pakketten die worden onderhouden door de aanbieder. Je hebt hiervoor geen technische kennis nodig. Zie het als een plug-and-play platform. 

  3. Headless commerce of Commerce-as-a-Service (CaaS) zijn platformen waarbij de frontend en backend van je website los van elkaar functioneren. Deze platformen integreer je makkelijk in marktplaatsen. Een voorbeeld van dit soort platformen is Magento 2.

Waar let je op bij het kiezen van je e-commerce platform?

Het aanbod is groot, maar uiteindelijk is het ideale e-commerce platform een persoonlijke keus. Vind je het platform makkelijk werken? Heb je er feeling mee? Ben je misschien al bekend met het platform?

Het is belangrijk om vanaf het begin rekening te houden met de voor- en nadelen van de systemen. Beantwoord daarom de volgende vragen bij het zoeken naar je e-commerce platform:

  • Welke producten verkoop je en hoeveel producten verkoop je?

  • Wat is je budget? Wil je het in één keer groot aanpakken of kies je liever voor een abonnement dat je kunt upgraden? Hoe snel en makkelijk moet je webshop op te schalen zijn? Is er een gratis versie om te testen?

  • Wat is belangrijker: flexibiliteit (zelf je platform kunnen aanpassen) of kies je voor een abonnementsvorm en kant-en-klare templates?

  • Is een simpele webshop goed genoeg of wil je extra’s kunnen toevoegen via plug-ins en tools?

  • Welke betaal- en verzendmogelijkheden bieden ze?

  • Waar worden de (klant)gegevens opgeslagen? Hoe zijn jouw gegevens beschermd? Een onveilige webshop kan de reputatie van je bedrijf schaden en veel geld kosten. Zorg er daarom voor dat de beveiligingsnormen worden gehandhaafd. Denk hierbij aan maatregelen als tweefactorauthenticatie en SSL-certificaten. Lees meer over veilige webshops in ons growth artikel website beveiliging.

Wanneer je gaat beginnen met een e-commerce bedrijf, zul je zien dat er veel verschillende e-commerce platformen zijn. Je kunt ze grofweg opdelen in 3 soorten. Veel van de bekende platformen zijn makkelijk te koppelen met Mollie:

  1. Open source e-commerce platformen hebben een openbaar code om je webshop 100% aan te passen aan jouw wensen. Je hebt hiervoor wel technische kennis nodig. Voorbeelden van dit soort platformen zijn Woocommerce en Prestashop.

  2. Software-as-a-Service (SaaS) e-commerce platformen zijn kant-en-klare pakketten die worden onderhouden door de aanbieder. Je hebt hiervoor geen technische kennis nodig. Zie het als een plug-and-play platform. 

  3. Headless commerce of Commerce-as-a-Service (CaaS) zijn platformen waarbij de frontend en backend van je website los van elkaar functioneren. Deze platformen integreer je makkelijk in marktplaatsen. Een voorbeeld van dit soort platformen is Magento 2.

Waar let je op bij het kiezen van je e-commerce platform?

Het aanbod is groot, maar uiteindelijk is het ideale e-commerce platform een persoonlijke keus. Vind je het platform makkelijk werken? Heb je er feeling mee? Ben je misschien al bekend met het platform?

Het is belangrijk om vanaf het begin rekening te houden met de voor- en nadelen van de systemen. Beantwoord daarom de volgende vragen bij het zoeken naar je e-commerce platform:

  • Welke producten verkoop je en hoeveel producten verkoop je?

  • Wat is je budget? Wil je het in één keer groot aanpakken of kies je liever voor een abonnement dat je kunt upgraden? Hoe snel en makkelijk moet je webshop op te schalen zijn? Is er een gratis versie om te testen?

  • Wat is belangrijker: flexibiliteit (zelf je platform kunnen aanpassen) of kies je voor een abonnementsvorm en kant-en-klare templates?

  • Is een simpele webshop goed genoeg of wil je extra’s kunnen toevoegen via plug-ins en tools?

  • Welke betaal- en verzendmogelijkheden bieden ze?

  • Waar worden de (klant)gegevens opgeslagen? Hoe zijn jouw gegevens beschermd? Een onveilige webshop kan de reputatie van je bedrijf schaden en veel geld kosten. Zorg er daarom voor dat de beveiligingsnormen worden gehandhaafd. Denk hierbij aan maatregelen als tweefactorauthenticatie en SSL-certificaten. Lees meer over veilige webshops in ons growth artikel website beveiliging.

Wanneer je gaat beginnen met een e-commerce bedrijf, zul je zien dat er veel verschillende e-commerce platformen zijn. Je kunt ze grofweg opdelen in 3 soorten. Veel van de bekende platformen zijn makkelijk te koppelen met Mollie:

  1. Open source e-commerce platformen hebben een openbaar code om je webshop 100% aan te passen aan jouw wensen. Je hebt hiervoor wel technische kennis nodig. Voorbeelden van dit soort platformen zijn Woocommerce en Prestashop.

  2. Software-as-a-Service (SaaS) e-commerce platformen zijn kant-en-klare pakketten die worden onderhouden door de aanbieder. Je hebt hiervoor geen technische kennis nodig. Zie het als een plug-and-play platform. 

  3. Headless commerce of Commerce-as-a-Service (CaaS) zijn platformen waarbij de frontend en backend van je website los van elkaar functioneren. Deze platformen integreer je makkelijk in marktplaatsen. Een voorbeeld van dit soort platformen is Magento 2.

Waar let je op bij het kiezen van je e-commerce platform?

Het aanbod is groot, maar uiteindelijk is het ideale e-commerce platform een persoonlijke keus. Vind je het platform makkelijk werken? Heb je er feeling mee? Ben je misschien al bekend met het platform?

Het is belangrijk om vanaf het begin rekening te houden met de voor- en nadelen van de systemen. Beantwoord daarom de volgende vragen bij het zoeken naar je e-commerce platform:

  • Welke producten verkoop je en hoeveel producten verkoop je?

  • Wat is je budget? Wil je het in één keer groot aanpakken of kies je liever voor een abonnement dat je kunt upgraden? Hoe snel en makkelijk moet je webshop op te schalen zijn? Is er een gratis versie om te testen?

  • Wat is belangrijker: flexibiliteit (zelf je platform kunnen aanpassen) of kies je voor een abonnementsvorm en kant-en-klare templates?

  • Is een simpele webshop goed genoeg of wil je extra’s kunnen toevoegen via plug-ins en tools?

  • Welke betaal- en verzendmogelijkheden bieden ze?

  • Waar worden de (klant)gegevens opgeslagen? Hoe zijn jouw gegevens beschermd? Een onveilige webshop kan de reputatie van je bedrijf schaden en veel geld kosten. Zorg er daarom voor dat de beveiligingsnormen worden gehandhaafd. Denk hierbij aan maatregelen als tweefactorauthenticatie en SSL-certificaten. Lees meer over veilige webshops in ons growth artikel website beveiliging.

Wanneer je gaat beginnen met een e-commerce bedrijf, zul je zien dat er veel verschillende e-commerce platformen zijn. Je kunt ze grofweg opdelen in 3 soorten. Veel van de bekende platformen zijn makkelijk te koppelen met Mollie:

  1. Open source e-commerce platformen hebben een openbaar code om je webshop 100% aan te passen aan jouw wensen. Je hebt hiervoor wel technische kennis nodig. Voorbeelden van dit soort platformen zijn Woocommerce en Prestashop.

  2. Software-as-a-Service (SaaS) e-commerce platformen zijn kant-en-klare pakketten die worden onderhouden door de aanbieder. Je hebt hiervoor geen technische kennis nodig. Zie het als een plug-and-play platform. 

  3. Headless commerce of Commerce-as-a-Service (CaaS) zijn platformen waarbij de frontend en backend van je website los van elkaar functioneren. Deze platformen integreer je makkelijk in marktplaatsen. Een voorbeeld van dit soort platformen is Magento 2.

Waar let je op bij het kiezen van je e-commerce platform?

Het aanbod is groot, maar uiteindelijk is het ideale e-commerce platform een persoonlijke keus. Vind je het platform makkelijk werken? Heb je er feeling mee? Ben je misschien al bekend met het platform?

Het is belangrijk om vanaf het begin rekening te houden met de voor- en nadelen van de systemen. Beantwoord daarom de volgende vragen bij het zoeken naar je e-commerce platform:

  • Welke producten verkoop je en hoeveel producten verkoop je?

  • Wat is je budget? Wil je het in één keer groot aanpakken of kies je liever voor een abonnement dat je kunt upgraden? Hoe snel en makkelijk moet je webshop op te schalen zijn? Is er een gratis versie om te testen?

  • Wat is belangrijker: flexibiliteit (zelf je platform kunnen aanpassen) of kies je voor een abonnementsvorm en kant-en-klare templates?

  • Is een simpele webshop goed genoeg of wil je extra’s kunnen toevoegen via plug-ins en tools?

  • Welke betaal- en verzendmogelijkheden bieden ze?

  • Waar worden de (klant)gegevens opgeslagen? Hoe zijn jouw gegevens beschermd? Een onveilige webshop kan de reputatie van je bedrijf schaden en veel geld kosten. Zorg er daarom voor dat de beveiligingsnormen worden gehandhaafd. Denk hierbij aan maatregelen als tweefactorauthenticatie en SSL-certificaten. Lees meer over veilige webshops in ons growth artikel website beveiliging.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Verbind elke betaling. Verbeter elk onderdeel van je bedrijf.

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Form fields
Form fields
Form fields

Table of contents

Table of contents

Table of contents

Table of contents

MollieInzichtenMet e-commerce starten? De complete gids voor jouw e-commercebusiness
MollieInzichtenMet e-commerce starten? De complete gids voor jouw e-commercebusiness
MollieInzichtenMet e-commerce starten? De complete gids voor jouw e-commercebusiness