19 nov 2024
Toekomstperspectieven voor e-commerce in Frankrijk
Hoe zorg je voor conversie van Franse klanten?
Een aantal diverse methoden kunnen Franse klanten verleiden om te kopen. Kortingsaanbiedingen bij het verlaten van een website, nieuwsbrieven van populaire merken en herinneringsmails vormen de top drie.

Interessant is dat de Fransen zowel het meest geneigd zijn om te reageren op online influencers, als het minst geneigd zijn om te reageren op social media-advertenties. Dit suggereert dat Franse shoppers beter reageren op een meer authentieke aanpak in plaats van overduidelijke verkooppraktijken.

Hoewel het aantrekken van nieuwe klanten belangrijk is voor groei, is dit ook een belangrijk moment om te focussen op het opbouwen van vertrouwen en langdurige relaties met bestaande klanten. Dit kan door middel van duidelijke communicatie, transparant beleid en consistente klantenservice.
Adrien: “Nieuwe klanten aantrekken is belangrijk, maar ze behouden ook. Voor alle merken geldt dat het aanbieden van proefervaringen, het laten zien van positieve klantgetuigenissen en het bieden van lokale klantondersteuning kunnen helpen bij het opbouwen van gezonde relaties met nieuwe klanten."
Waarom Franse klanten hun winkelwagentje achterlaten
Laten we nu eens kijken naar de oorzaken waarom Franse klanten hun winkelwagentje achterlaten.

Hoge verzendkosten of belastingen (53%), zorgen over de veiligheid van de betaling (46%) en het niet aangeboden krijgen van voorkeursbetaalmethoden (38%) zijn de belangrijkste redenen waarom Franse shoppers hun online winkelwagentje verlaten tijdens de checkout.
Slotopmerkingen over Franse e-commerce
Alles wat we tot nu toe hebben behandeld in een notendop:
Economische vooruitzichten: er zijn nieuwe aanwijzingen van voorzichtig optimisme, maar de bezorgdheid over economische risico's blijft bestaan.
Toekomstperspectief: een evenwichtig vooruitzicht, maar er is een grote stijging in Franse klanten die van plan zijn de komende maanden veel meer uit te geven.
Consumentenverwachtingen: winkelen met vertrouwen is belangrijk voor Franse consumenten. Een vlotte, efficiënte checkout is dus enorm belangrijk, het liefst in combinatie met gratis retourneren.
Klantentrouw: concurrerende prijzen, bekende merken en gratis verzending blijven de pijlers van klantloyaliteit in Frankrijk.
Online koopgedrag van klanten: Franse klanten worden voorzichtiger, winkelen voor de laagste prijs, doen meer onderzoek en sturen producten vaker terug.
Klanten aantrekken: strategische kortingen en regelmatige communicatie zoals e-mails of nieuwsbrieven, kunnen nieuwe klanten opleveren.
Verlaten van winkelwagentjes: Franse consumenten geven de voorkeur aan een naadloze checkout-ervaring met zo min mogelijk obstakels.
Social media: YouTube, Facebook en Instagram zijn de populairste platforms voor Franse klanten.
Breid je e-commercebusiness in Frankrijk uit met Mollie
Bij Mollie is het onze missie om voor elk bedrijf in Europa de betalingen en het geldbeheer vlot te laten verlopen. Dat doen we met één enkel platform dat elk betalingsproces stroomlijnt, van klantenconversie tot afrekeningen.
Dit is wat onze betaaloplossing allemaal te bieden heeft:
Een conversie-geoptimaliseerde checkout: win elke verkoop door je klanten een gepersonaliseerde, probleemloze checkout-ervaring te bieden.
35+ betaalmethoden: converteer meer klanten met hun favoriete betaalmethoden – van lokale opties tot wereldwijde favorieten.
Eenvoudige installatie: accepteer snel betalingen met onze kant-en-klare plug-ins en best-in-class API.
Het Mollie Dashboard en de Mollie app: beheer transacties, verwerk terugbetalingen, krijg inzicht en accepteer betalingen – altijd en overal.
Fraudepreventie: bescherm je bedrijf en verhoog je omzet met aanpasbare tools voor fraudedetectie.
Lokale ondersteuning in je eigen taal: krijg hulp van onze meertalige klantenserviceteams wanneer je die nodig hebt.
Ontdek hoe onze online betaaloplossing jouw bedrijf kan laten groeien in Frankrijk en heel Europa.
We hebben samengewerkt met het toonaangevende onderzoeksbureau Coleman Parkes om 10.000 Europese consumenten te onervragen die online winkelen (minimaal één online aankoop in de afgelopen maand, hoewel 66% in de week ervoor iets had gekocht).
Het onderzoek werd online uitgevoerd in juli en augustus 2024.
Het onderzoek werd uitgevoerd in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk, met 2.000 enquêtes in elke markt. Om een goede afspiegeling van de consumenten in de steekproef te krijgen, werd een mix van leeftijden, geslachten en inkomensniveaus opgenomen.

Over het onderzoek
Meer updates