Ecommerce in Frankrijk: alles wat je moet weten

Ecommerce in Frankrijk: alles wat je moet weten

Ecommerce in Frankrijk: alles wat je moet weten

Alles wat je moet weten over e-commerce in Frankrijk: trends, inzichten, gegevens en tips van experts uit de branche.

Alles wat je moet weten over e-commerce in Frankrijk: trends, inzichten, gegevens en tips van experts uit de branche.

19 nov 2024

We vroegen eerst Franse consumenten om hun mening over de economie. 

Franse klanten blijven enigszins voorzichtig over de huidige economische situatie in hun land: 56% staat er negatief tegenover. Hoewel het aantal consumenten dat zeer positief is over de economie, is gestegen van 2% in 2023 tot 6% in 2024. Dit suggereert dat de komende jaren enig optimisme zou kunnen opbloeien.

Wat het winkelgedrag betreft, waren de resultaten van Frankrijk vergelijkbaar met de rest van Europa, met als enige uitzondering dat meer Franse klanten uitsluitend online winkelen (10%) dan in elk van de andere onderzochte Europese landen (Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en België).

Terugkijkend op de afgelopen 12 maanden, zegt 48% van de Franse consumenten dat ze nu producten kopen voor de laagst mogelijke prijs, en iets minder dan de helft (45%) doet meer onderzoek voordat ze een aankoop doen.

De resultaten geven aan dat Franse klanten in het huidige economische klimaat iets terughoudender zijn. Daarom is het een goed idee om bij verkoop in Frankrijk tegemoet te komen aan prijsbewuste shoppers. Flash sales, aantrekkelijke kortingen en prijsvergelijkingen kunnen klanten aantrekken die gericht zijn op waarde.

Philippe: "Er heerst een voorzichtig optimisme, waarbij 6% nu zegt dat de economische situatie 'aanzienlijk beter' is, een weerspiegeling van het succes van de Olympische Spelen in Parijs, die de investeringen, het scheppen van banen en het optimisme van het Franse volk in het algemeen hebben gestimuleerd. Dat gezegd hebbende, suggereert het bestaande negatieve sentiment dat de inflatie en de stijging van de kosten van levensonderhoud de algemene vooruitzichten kunnen blijven temperen."

We vroegen eerst Franse consumenten om hun mening over de economie. 

Franse klanten blijven enigszins voorzichtig over de huidige economische situatie in hun land: 56% staat er negatief tegenover. Hoewel het aantal consumenten dat zeer positief is over de economie, is gestegen van 2% in 2023 tot 6% in 2024. Dit suggereert dat de komende jaren enig optimisme zou kunnen opbloeien.

Wat het winkelgedrag betreft, waren de resultaten van Frankrijk vergelijkbaar met de rest van Europa, met als enige uitzondering dat meer Franse klanten uitsluitend online winkelen (10%) dan in elk van de andere onderzochte Europese landen (Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en België).

Terugkijkend op de afgelopen 12 maanden, zegt 48% van de Franse consumenten dat ze nu producten kopen voor de laagst mogelijke prijs, en iets minder dan de helft (45%) doet meer onderzoek voordat ze een aankoop doen.

De resultaten geven aan dat Franse klanten in het huidige economische klimaat iets terughoudender zijn. Daarom is het een goed idee om bij verkoop in Frankrijk tegemoet te komen aan prijsbewuste shoppers. Flash sales, aantrekkelijke kortingen en prijsvergelijkingen kunnen klanten aantrekken die gericht zijn op waarde.

Philippe: "Er heerst een voorzichtig optimisme, waarbij 6% nu zegt dat de economische situatie 'aanzienlijk beter' is, een weerspiegeling van het succes van de Olympische Spelen in Parijs, die de investeringen, het scheppen van banen en het optimisme van het Franse volk in het algemeen hebben gestimuleerd. Dat gezegd hebbende, suggereert het bestaande negatieve sentiment dat de inflatie en de stijging van de kosten van levensonderhoud de algemene vooruitzichten kunnen blijven temperen."

We vroegen eerst Franse consumenten om hun mening over de economie. 

Franse klanten blijven enigszins voorzichtig over de huidige economische situatie in hun land: 56% staat er negatief tegenover. Hoewel het aantal consumenten dat zeer positief is over de economie, is gestegen van 2% in 2023 tot 6% in 2024. Dit suggereert dat de komende jaren enig optimisme zou kunnen opbloeien.

Wat het winkelgedrag betreft, waren de resultaten van Frankrijk vergelijkbaar met de rest van Europa, met als enige uitzondering dat meer Franse klanten uitsluitend online winkelen (10%) dan in elk van de andere onderzochte Europese landen (Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en België).

Terugkijkend op de afgelopen 12 maanden, zegt 48% van de Franse consumenten dat ze nu producten kopen voor de laagst mogelijke prijs, en iets minder dan de helft (45%) doet meer onderzoek voordat ze een aankoop doen.

De resultaten geven aan dat Franse klanten in het huidige economische klimaat iets terughoudender zijn. Daarom is het een goed idee om bij verkoop in Frankrijk tegemoet te komen aan prijsbewuste shoppers. Flash sales, aantrekkelijke kortingen en prijsvergelijkingen kunnen klanten aantrekken die gericht zijn op waarde.

Philippe: "Er heerst een voorzichtig optimisme, waarbij 6% nu zegt dat de economische situatie 'aanzienlijk beter' is, een weerspiegeling van het succes van de Olympische Spelen in Parijs, die de investeringen, het scheppen van banen en het optimisme van het Franse volk in het algemeen hebben gestimuleerd. Dat gezegd hebbende, suggereert het bestaande negatieve sentiment dat de inflatie en de stijging van de kosten van levensonderhoud de algemene vooruitzichten kunnen blijven temperen."

We vroegen eerst Franse consumenten om hun mening over de economie. 

Franse klanten blijven enigszins voorzichtig over de huidige economische situatie in hun land: 56% staat er negatief tegenover. Hoewel het aantal consumenten dat zeer positief is over de economie, is gestegen van 2% in 2023 tot 6% in 2024. Dit suggereert dat de komende jaren enig optimisme zou kunnen opbloeien.

Wat het winkelgedrag betreft, waren de resultaten van Frankrijk vergelijkbaar met de rest van Europa, met als enige uitzondering dat meer Franse klanten uitsluitend online winkelen (10%) dan in elk van de andere onderzochte Europese landen (Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en België).

Terugkijkend op de afgelopen 12 maanden, zegt 48% van de Franse consumenten dat ze nu producten kopen voor de laagst mogelijke prijs, en iets minder dan de helft (45%) doet meer onderzoek voordat ze een aankoop doen.

De resultaten geven aan dat Franse klanten in het huidige economische klimaat iets terughoudender zijn. Daarom is het een goed idee om bij verkoop in Frankrijk tegemoet te komen aan prijsbewuste shoppers. Flash sales, aantrekkelijke kortingen en prijsvergelijkingen kunnen klanten aantrekken die gericht zijn op waarde.

Philippe: "Er heerst een voorzichtig optimisme, waarbij 6% nu zegt dat de economische situatie 'aanzienlijk beter' is, een weerspiegeling van het succes van de Olympische Spelen in Parijs, die de investeringen, het scheppen van banen en het optimisme van het Franse volk in het algemeen hebben gestimuleerd. Dat gezegd hebbende, suggereert het bestaande negatieve sentiment dat de inflatie en de stijging van de kosten van levensonderhoud de algemene vooruitzichten kunnen blijven temperen."

Toekomstperspectieven voor e-commerce in Frankrijk

We vroegen de Franse consumenten ook om hun mening over de economie. In totaal zegt 41% van de klanten te verwachten dat de economie in de komende 6-12 maanden zal verbeteren.

De bestedingsintenties voor e-commerce tonen een gemengd beeld. In totaal zegt 39% van de consumenten dat ze de komende 12 maanden meer zullen uitgeven, waarvan 11% erover denkt om veel meer uit te geven. Maar bijna 1 op de 4 consumenten (24%) zegt minder uit te geven, waarvan 11% veel minder.

Adrien Dupuis, Mollie Sales Lead Frankrijk: "Natuurlijk, sommige shoppers verlagen hun budget, maar een aanzienlijk deel van de markt lijkt enthousiaster over e-commerce. Voor deze consumenten, die waarschijnlijk meer technisch onderlegd en financieel stabiel zijn, wordt elk contactmoment in het klanttraject cruciaal. Online verkopers moeten zich richten op onder andere verbeterde gebruikerservaringen, gepersonaliseerde aanbiedingen en klantbehoud om succes te stimuleren."

We vroegen de Franse consumenten ook om hun mening over de economie. In totaal zegt 41% van de klanten te verwachten dat de economie in de komende 6-12 maanden zal verbeteren.

De bestedingsintenties voor e-commerce tonen een gemengd beeld. In totaal zegt 39% van de consumenten dat ze de komende 12 maanden meer zullen uitgeven, waarvan 11% erover denkt om veel meer uit te geven. Maar bijna 1 op de 4 consumenten (24%) zegt minder uit te geven, waarvan 11% veel minder.

Adrien Dupuis, Mollie Sales Lead Frankrijk: "Natuurlijk, sommige shoppers verlagen hun budget, maar een aanzienlijk deel van de markt lijkt enthousiaster over e-commerce. Voor deze consumenten, die waarschijnlijk meer technisch onderlegd en financieel stabiel zijn, wordt elk contactmoment in het klanttraject cruciaal. Online verkopers moeten zich richten op onder andere verbeterde gebruikerservaringen, gepersonaliseerde aanbiedingen en klantbehoud om succes te stimuleren."

We vroegen de Franse consumenten ook om hun mening over de economie. In totaal zegt 41% van de klanten te verwachten dat de economie in de komende 6-12 maanden zal verbeteren.

De bestedingsintenties voor e-commerce tonen een gemengd beeld. In totaal zegt 39% van de consumenten dat ze de komende 12 maanden meer zullen uitgeven, waarvan 11% erover denkt om veel meer uit te geven. Maar bijna 1 op de 4 consumenten (24%) zegt minder uit te geven, waarvan 11% veel minder.

Adrien Dupuis, Mollie Sales Lead Frankrijk: "Natuurlijk, sommige shoppers verlagen hun budget, maar een aanzienlijk deel van de markt lijkt enthousiaster over e-commerce. Voor deze consumenten, die waarschijnlijk meer technisch onderlegd en financieel stabiel zijn, wordt elk contactmoment in het klanttraject cruciaal. Online verkopers moeten zich richten op onder andere verbeterde gebruikerservaringen, gepersonaliseerde aanbiedingen en klantbehoud om succes te stimuleren."

We vroegen de Franse consumenten ook om hun mening over de economie. In totaal zegt 41% van de klanten te verwachten dat de economie in de komende 6-12 maanden zal verbeteren.

De bestedingsintenties voor e-commerce tonen een gemengd beeld. In totaal zegt 39% van de consumenten dat ze de komende 12 maanden meer zullen uitgeven, waarvan 11% erover denkt om veel meer uit te geven. Maar bijna 1 op de 4 consumenten (24%) zegt minder uit te geven, waarvan 11% veel minder.

Adrien Dupuis, Mollie Sales Lead Frankrijk: "Natuurlijk, sommige shoppers verlagen hun budget, maar een aanzienlijk deel van de markt lijkt enthousiaster over e-commerce. Voor deze consumenten, die waarschijnlijk meer technisch onderlegd en financieel stabiel zijn, wordt elk contactmoment in het klanttraject cruciaal. Online verkopers moeten zich richten op onder andere verbeterde gebruikerservaringen, gepersonaliseerde aanbiedingen en klantbehoud om succes te stimuleren."

Hoe zorg je voor conversie van Franse klanten?

Een aantal diverse methoden kunnen Franse klanten verleiden om te kopen. Kortingsaanbiedingen bij het verlaten van een website, nieuwsbrieven van populaire merken en herinneringsmails vormen de top drie. 

Interessant is dat de Fransen zowel het meest geneigd zijn om te reageren op online influencers, als het minst geneigd zijn om te reageren op social media-advertenties. Dit suggereert dat Franse shoppers beter reageren op een meer authentieke aanpak in plaats van overduidelijke verkooppraktijken.   

Hoewel het aantrekken van nieuwe klanten belangrijk is voor groei, is dit ook een belangrijk moment om te focussen op het opbouwen van vertrouwen en langdurige relaties met bestaande klanten. Dit kan door middel van duidelijke communicatie, transparant beleid en consistente klantenservice.

Adrien: “Nieuwe klanten aantrekken is belangrijk, maar ze behouden ook. Voor alle merken geldt dat het aanbieden van proefervaringen, het laten zien van positieve klantgetuigenissen en het bieden van lokale klantondersteuning kunnen helpen bij het opbouwen van gezonde relaties met nieuwe klanten."

Waarom Franse klanten hun winkelwagentje achterlaten

Laten we nu eens kijken naar de oorzaken waarom Franse klanten hun winkelwagentje achterlaten.

Hoge verzendkosten of belastingen (53%), zorgen over de veiligheid van de betaling (46%) en het niet aangeboden krijgen van voorkeursbetaalmethoden (38%) zijn de belangrijkste redenen waarom Franse shoppers hun online winkelwagentje verlaten tijdens de checkout.

Slotopmerkingen over Franse e-commerce

Alles wat we tot nu toe hebben behandeld in een notendop:

Economische vooruitzichten: er zijn nieuwe aanwijzingen van voorzichtig optimisme, maar de bezorgdheid over economische risico's blijft bestaan.

Toekomstperspectief: een evenwichtig vooruitzicht, maar er is een grote stijging in Franse klanten die van plan zijn de komende maanden veel meer uit te geven.  

Consumentenverwachtingen: winkelen met vertrouwen is belangrijk voor Franse consumenten. Een vlotte, efficiënte checkout is dus enorm belangrijk, het liefst in combinatie met gratis retourneren.

Klantentrouw: concurrerende prijzen, bekende merken en gratis verzending blijven de pijlers van klantloyaliteit in Frankrijk.

Online koopgedrag van klanten: Franse klanten worden voorzichtiger, winkelen voor de laagste prijs, doen meer onderzoek en sturen producten vaker terug.

Klanten aantrekken: strategische kortingen en regelmatige communicatie zoals e-mails of nieuwsbrieven, kunnen nieuwe klanten opleveren.

Verlaten van winkelwagentjes: Franse consumenten geven de voorkeur aan een naadloze checkout-ervaring met zo min mogelijk obstakels.

Social media: YouTube, Facebook en Instagram zijn de populairste platforms voor Franse klanten.

Breid je e-commercebusiness in Frankrijk uit met Mollie

Bij Mollie is het onze missie om voor elk bedrijf in Europa de betalingen en het geldbeheer vlot te laten verlopen. Dat doen we met één enkel platform dat elk betalingsproces stroomlijnt, van klantenconversie tot afrekeningen.

Dit is wat onze betaaloplossing allemaal te bieden heeft:

  • Een conversie-geoptimaliseerde checkout: win elke verkoop door je klanten een gepersonaliseerde, probleemloze checkout-ervaring te bieden.

  • 35+ betaalmethoden: converteer meer klanten met hun favoriete betaalmethoden – van lokale opties tot wereldwijde favorieten.

  • Eenvoudige installatie: accepteer snel betalingen met onze kant-en-klare plug-ins en best-in-class API.

  • Het Mollie Dashboard en de Mollie app: beheer transacties, verwerk terugbetalingen, krijg inzicht en accepteer betalingen – altijd en overal.

  • Fraudepreventie: bescherm je bedrijf en verhoog je omzet met aanpasbare tools voor fraudedetectie.

  • Lokale ondersteuning in je eigen taal: krijg hulp van onze meertalige klantenserviceteams wanneer je die nodig hebt.

Ontdek hoe onze online betaaloplossing jouw bedrijf kan laten groeien in Frankrijk en heel Europa.

We hebben samengewerkt met het toonaangevende onderzoeksbureau Coleman Parkes om 10.000 Europese consumenten te onervragen die online winkelen (minimaal één online aankoop in de afgelopen maand, hoewel 66% in de week ervoor iets had gekocht).

Het onderzoek werd online uitgevoerd in juli en augustus 2024.

Het onderzoek werd uitgevoerd in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk, met 2.000 enquêtes in elke markt. Om een goede afspiegeling van de consumenten in de steekproef te krijgen, werd een mix van leeftijden, geslachten en inkomensniveaus opgenomen.

Over het onderzoek

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Verbind elke betaling. Verbeter elk onderdeel van je bedrijf.

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Form fields
Form fields
Form fields

Table of contents

Table of contents

Table of contents

Table of contents

MollieInzichtenEcommerce in Frankrijk: alles wat je moet weten
MollieInzichtenEcommerce in Frankrijk: alles wat je moet weten
MollieInzichtenEcommerce in Frankrijk: alles wat je moet weten