Opzegging: een snelle gids voor abonnementsdiensten

Opzegging: een snelle gids voor abonnementsdiensten

Opzegging: een snelle gids voor abonnementsdiensten

Het volgen van klantgegevens en begrijpen hoe ze verband houden met je cashflow is essentieel voor het nemen van beslissingen over productontwikkeling, groei en investeringen.

Het volgen van klantgegevens en begrijpen hoe ze verband houden met je cashflow is essentieel voor het nemen van beslissingen over productontwikkeling, groei en investeringen.

23 jun 2022

Iryna Agieieva

Head of product - payments

Churn rate is het percentage van je klanten dat stopt met het gebruiken of betalen voor jouw service of abonnement over een bepaalde periode. Dit is een essentiële maatstaf voor abonnementsgebaseerde bedrijven om bij te houden, aangezien het aantoont of je klanten behoudt of verliest.

Churn rate is het percentage van je klanten dat stopt met het gebruiken of betalen voor jouw service of abonnement over een bepaalde periode. Dit is een essentiële maatstaf voor abonnementsgebaseerde bedrijven om bij te houden, aangezien het aantoont of je klanten behoudt of verliest.

Churn rate is het percentage van je klanten dat stopt met het gebruiken of betalen voor jouw service of abonnement over een bepaalde periode. Dit is een essentiële maatstaf voor abonnementsgebaseerde bedrijven om bij te houden, aangezien het aantoont of je klanten behoudt of verliest.

Churn rate is het percentage van je klanten dat stopt met het gebruiken of betalen voor jouw service of abonnement over een bepaalde periode. Dit is een essentiële maatstaf voor abonnementsgebaseerde bedrijven om bij te houden, aangezien het aantoont of je klanten behoudt of verliest.

Wat zijn de verschillende soorten churn?

Er zijn twee belangrijke soorten churn: vrijwillig en onvrijwillig. 

Het onderscheid zit hem erin of de klant bewust heeft besloten op te zeggen of dat hun abonnement is verlopen zonder vernieuwing.

Vrijwillig

Vrijwillige churn treedt op wanneer een klant actief besluit hun abonnement op jouw bedrijf te annuleren. Klanten zeggen op omdat ze ontevreden waren met de dienst, hun behoeften veranderden of ze niet de waarde kregen die ze wilden van jouw dienst. 

Om vrijwillige churn te verminderen, zou je nauw moeten kijken naar feedback over klanttevredenheid, data en je prijsstructuur.

Onvrijwillig

Onvrijwillige churn gebeurt wanneer het abonnement van een klant onbedoeld afloopt, meestal vanwege betalingsfalen. Dit kan gebeuren door systeemfouten, onvoldoende saldo op de rekening die voor betaling wordt gebruikt, of verlopen betaalmethoden. Onvrijwillige churn is met automatisering gemakkelijker te beheren dan vrijwillige churn. Zo kun je bijvoorbeeld herinneringen instellen voor klanten dat hun betaalmethode op het punt staat te verlopen, of automatische herpogingen instellen wanneer een betaling mislukt.

Er zijn twee belangrijke soorten churn: vrijwillig en onvrijwillig. 

Het onderscheid zit hem erin of de klant bewust heeft besloten op te zeggen of dat hun abonnement is verlopen zonder vernieuwing.

Vrijwillig

Vrijwillige churn treedt op wanneer een klant actief besluit hun abonnement op jouw bedrijf te annuleren. Klanten zeggen op omdat ze ontevreden waren met de dienst, hun behoeften veranderden of ze niet de waarde kregen die ze wilden van jouw dienst. 

Om vrijwillige churn te verminderen, zou je nauw moeten kijken naar feedback over klanttevredenheid, data en je prijsstructuur.

Onvrijwillig

Onvrijwillige churn gebeurt wanneer het abonnement van een klant onbedoeld afloopt, meestal vanwege betalingsfalen. Dit kan gebeuren door systeemfouten, onvoldoende saldo op de rekening die voor betaling wordt gebruikt, of verlopen betaalmethoden. Onvrijwillige churn is met automatisering gemakkelijker te beheren dan vrijwillige churn. Zo kun je bijvoorbeeld herinneringen instellen voor klanten dat hun betaalmethode op het punt staat te verlopen, of automatische herpogingen instellen wanneer een betaling mislukt.

Er zijn twee belangrijke soorten churn: vrijwillig en onvrijwillig. 

Het onderscheid zit hem erin of de klant bewust heeft besloten op te zeggen of dat hun abonnement is verlopen zonder vernieuwing.

Vrijwillig

Vrijwillige churn treedt op wanneer een klant actief besluit hun abonnement op jouw bedrijf te annuleren. Klanten zeggen op omdat ze ontevreden waren met de dienst, hun behoeften veranderden of ze niet de waarde kregen die ze wilden van jouw dienst. 

Om vrijwillige churn te verminderen, zou je nauw moeten kijken naar feedback over klanttevredenheid, data en je prijsstructuur.

Onvrijwillig

Onvrijwillige churn gebeurt wanneer het abonnement van een klant onbedoeld afloopt, meestal vanwege betalingsfalen. Dit kan gebeuren door systeemfouten, onvoldoende saldo op de rekening die voor betaling wordt gebruikt, of verlopen betaalmethoden. Onvrijwillige churn is met automatisering gemakkelijker te beheren dan vrijwillige churn. Zo kun je bijvoorbeeld herinneringen instellen voor klanten dat hun betaalmethode op het punt staat te verlopen, of automatische herpogingen instellen wanneer een betaling mislukt.

Er zijn twee belangrijke soorten churn: vrijwillig en onvrijwillig. 

Het onderscheid zit hem erin of de klant bewust heeft besloten op te zeggen of dat hun abonnement is verlopen zonder vernieuwing.

Vrijwillig

Vrijwillige churn treedt op wanneer een klant actief besluit hun abonnement op jouw bedrijf te annuleren. Klanten zeggen op omdat ze ontevreden waren met de dienst, hun behoeften veranderden of ze niet de waarde kregen die ze wilden van jouw dienst. 

Om vrijwillige churn te verminderen, zou je nauw moeten kijken naar feedback over klanttevredenheid, data en je prijsstructuur.

Onvrijwillig

Onvrijwillige churn gebeurt wanneer het abonnement van een klant onbedoeld afloopt, meestal vanwege betalingsfalen. Dit kan gebeuren door systeemfouten, onvoldoende saldo op de rekening die voor betaling wordt gebruikt, of verlopen betaalmethoden. Onvrijwillige churn is met automatisering gemakkelijker te beheren dan vrijwillige churn. Zo kun je bijvoorbeeld herinneringen instellen voor klanten dat hun betaalmethode op het punt staat te verlopen, of automatische herpogingen instellen wanneer een betaling mislukt.

Een betalingsprocessor voor abonnementen

Om je te helpen met het beheren van je abonnementsbetalingen, integreert Mollie met Recharge, een reeks tools voor abonnementsbetalingen. Maak je minder zorgen over een hoge uitstroomratio, en richt je in plaats daarvan op het onderhouden van je klantenbestand en nieuwe klanten. Mollie + Recharge onthult inzichten over je inkomsten en winstgevendheid zodat je de behoeften van je huidige klanten kunt begrijpen.

Leer hoe churn berekeningen te maken en vind meer bruikbare ecommerce metrics met Mollie vandaag.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Verbind elke betaling. Verbeter elk onderdeel van je bedrijf.

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Form fields
Form fields
Form fields

Table of contents

Table of contents

Table of contents

Table of contents

MollieInzichtenOpzegging: een snelle gids voor abonnementsdiensten
MollieInzichtenOpzegging: een snelle gids voor abonnementsdiensten
MollieInzichtenOpzegging: een snelle gids voor abonnementsdiensten