
Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie

Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie

Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie
Opzegging: een snelle gids voor abonnementsdiensten
Opzegging: een snelle gids voor abonnementsdiensten
Opzegging: een snelle gids voor abonnementsdiensten
Het volgen van klantgegevens en begrijpen hoe ze verband houden met je cashflow is essentieel voor het nemen van beslissingen over productontwikkeling, groei en investeringen.
Het volgen van klantgegevens en begrijpen hoe ze verband houden met je cashflow is essentieel voor het nemen van beslissingen over productontwikkeling, groei en investeringen.
23 jun 2022



Churn rate is het percentage van je klanten dat stopt met het gebruiken of betalen voor jouw service of abonnement over een bepaalde periode. Dit is een essentiële maatstaf voor abonnementsgebaseerde bedrijven om bij te houden, aangezien het aantoont of je klanten behoudt of verliest.
Churn rate is het percentage van je klanten dat stopt met het gebruiken of betalen voor jouw service of abonnement over een bepaalde periode. Dit is een essentiële maatstaf voor abonnementsgebaseerde bedrijven om bij te houden, aangezien het aantoont of je klanten behoudt of verliest.
Churn rate is het percentage van je klanten dat stopt met het gebruiken of betalen voor jouw service of abonnement over een bepaalde periode. Dit is een essentiële maatstaf voor abonnementsgebaseerde bedrijven om bij te houden, aangezien het aantoont of je klanten behoudt of verliest.
Churn rate is het percentage van je klanten dat stopt met het gebruiken of betalen voor jouw service of abonnement over een bepaalde periode. Dit is een essentiële maatstaf voor abonnementsgebaseerde bedrijven om bij te houden, aangezien het aantoont of je klanten behoudt of verliest.
Wat zijn de verschillende soorten churn?
Er zijn twee belangrijke soorten churn: vrijwillig en onvrijwillig.
Het onderscheid zit hem erin of de klant bewust heeft besloten op te zeggen of dat hun abonnement is verlopen zonder vernieuwing.
Vrijwillig
Vrijwillige churn treedt op wanneer een klant actief besluit hun abonnement op jouw bedrijf te annuleren. Klanten zeggen op omdat ze ontevreden waren met de dienst, hun behoeften veranderden of ze niet de waarde kregen die ze wilden van jouw dienst.
Om vrijwillige churn te verminderen, zou je nauw moeten kijken naar feedback over klanttevredenheid, data en je prijsstructuur.
Onvrijwillig
Onvrijwillige churn gebeurt wanneer het abonnement van een klant onbedoeld afloopt, meestal vanwege betalingsfalen. Dit kan gebeuren door systeemfouten, onvoldoende saldo op de rekening die voor betaling wordt gebruikt, of verlopen betaalmethoden. Onvrijwillige churn is met automatisering gemakkelijker te beheren dan vrijwillige churn. Zo kun je bijvoorbeeld herinneringen instellen voor klanten dat hun betaalmethode op het punt staat te verlopen, of automatische herpogingen instellen wanneer een betaling mislukt.
Er zijn twee belangrijke soorten churn: vrijwillig en onvrijwillig.
Het onderscheid zit hem erin of de klant bewust heeft besloten op te zeggen of dat hun abonnement is verlopen zonder vernieuwing.
Vrijwillig
Vrijwillige churn treedt op wanneer een klant actief besluit hun abonnement op jouw bedrijf te annuleren. Klanten zeggen op omdat ze ontevreden waren met de dienst, hun behoeften veranderden of ze niet de waarde kregen die ze wilden van jouw dienst.
Om vrijwillige churn te verminderen, zou je nauw moeten kijken naar feedback over klanttevredenheid, data en je prijsstructuur.
Onvrijwillig
Onvrijwillige churn gebeurt wanneer het abonnement van een klant onbedoeld afloopt, meestal vanwege betalingsfalen. Dit kan gebeuren door systeemfouten, onvoldoende saldo op de rekening die voor betaling wordt gebruikt, of verlopen betaalmethoden. Onvrijwillige churn is met automatisering gemakkelijker te beheren dan vrijwillige churn. Zo kun je bijvoorbeeld herinneringen instellen voor klanten dat hun betaalmethode op het punt staat te verlopen, of automatische herpogingen instellen wanneer een betaling mislukt.
Er zijn twee belangrijke soorten churn: vrijwillig en onvrijwillig.
Het onderscheid zit hem erin of de klant bewust heeft besloten op te zeggen of dat hun abonnement is verlopen zonder vernieuwing.
Vrijwillig
Vrijwillige churn treedt op wanneer een klant actief besluit hun abonnement op jouw bedrijf te annuleren. Klanten zeggen op omdat ze ontevreden waren met de dienst, hun behoeften veranderden of ze niet de waarde kregen die ze wilden van jouw dienst.
Om vrijwillige churn te verminderen, zou je nauw moeten kijken naar feedback over klanttevredenheid, data en je prijsstructuur.
Onvrijwillig
Onvrijwillige churn gebeurt wanneer het abonnement van een klant onbedoeld afloopt, meestal vanwege betalingsfalen. Dit kan gebeuren door systeemfouten, onvoldoende saldo op de rekening die voor betaling wordt gebruikt, of verlopen betaalmethoden. Onvrijwillige churn is met automatisering gemakkelijker te beheren dan vrijwillige churn. Zo kun je bijvoorbeeld herinneringen instellen voor klanten dat hun betaalmethode op het punt staat te verlopen, of automatische herpogingen instellen wanneer een betaling mislukt.
Er zijn twee belangrijke soorten churn: vrijwillig en onvrijwillig.
Het onderscheid zit hem erin of de klant bewust heeft besloten op te zeggen of dat hun abonnement is verlopen zonder vernieuwing.
Vrijwillig
Vrijwillige churn treedt op wanneer een klant actief besluit hun abonnement op jouw bedrijf te annuleren. Klanten zeggen op omdat ze ontevreden waren met de dienst, hun behoeften veranderden of ze niet de waarde kregen die ze wilden van jouw dienst.
Om vrijwillige churn te verminderen, zou je nauw moeten kijken naar feedback over klanttevredenheid, data en je prijsstructuur.
Onvrijwillig
Onvrijwillige churn gebeurt wanneer het abonnement van een klant onbedoeld afloopt, meestal vanwege betalingsfalen. Dit kan gebeuren door systeemfouten, onvoldoende saldo op de rekening die voor betaling wordt gebruikt, of verlopen betaalmethoden. Onvrijwillige churn is met automatisering gemakkelijker te beheren dan vrijwillige churn. Zo kun je bijvoorbeeld herinneringen instellen voor klanten dat hun betaalmethode op het punt staat te verlopen, of automatische herpogingen instellen wanneer een betaling mislukt.
Een betalingsprocessor voor abonnementen
Om je te helpen met het beheren van je abonnementsbetalingen, integreert Mollie met Recharge, een reeks tools voor abonnementsbetalingen. Maak je minder zorgen over een hoge uitstroomratio, en richt je in plaats daarvan op het onderhouden van je klantenbestand en nieuwe klanten. Mollie + Recharge onthult inzichten over je inkomsten en winstgevendheid zodat je de behoeften van je huidige klanten kunt begrijpen.
Leer hoe churn berekeningen te maken en vind meer bruikbare ecommerce metrics met Mollie vandaag.
Meer updates
De grootste e-commerce trends in 2025
Blijf voorop lopen met de beste e-commercetrends voor 2025. Ontdek hoe AI, social commerce en personalisatie het online winkelen vormgeven.
E-commerce in Nederland: alles wat je moet weten
Ontdek de meest recente data, trends en inzichten over e-commerce in Nederland, inclusief de visie van lokale experts.
E-commerce in België: alles wat je moet weten
Ontdek de meest recente data, trends en inzichten over e-commerce in België, inclusief de visie van lokale experts
Ecommerce in Frankrijk: alles wat je moet weten
Alles wat je moet weten over e-commerce in Frankrijk: trends, inzichten, gegevens en tips van experts uit de branche.
De grootste e-commerce trends in 2025
Blijf voorop lopen met de beste e-commercetrends voor 2025. Ontdek hoe AI, social commerce en personalisatie het online winkelen vormgeven.
E-commerce in Nederland: alles wat je moet weten
Ontdek de meest recente data, trends en inzichten over e-commerce in Nederland, inclusief de visie van lokale experts.
E-commerce in België: alles wat je moet weten
Ontdek de meest recente data, trends en inzichten over e-commerce in België, inclusief de visie van lokale experts
Ecommerce in Frankrijk: alles wat je moet weten
Alles wat je moet weten over e-commerce in Frankrijk: trends, inzichten, gegevens en tips van experts uit de branche.
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Verbind elke betaling. Verbeter elk onderdeel van je bedrijf.
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Table of contents
Table of contents
Table of contents
Table of contents
Inhoudsopgave
Vereenvoudig betalingen en geldzaken
Verhoog je inkomsten, verlaag je kosten en beheer al je geldzaken via Mollie.
Vereenvoudig betalingen en geldzaken
Of je nu internationaal wilt groeien of je wilt richten op een specifieke markt, alles is mogelijk. Mollie ondersteunt alle bekende betaalmethoden, zodat je je bedrijf kunt laten groeien, ongeacht de locatie.
Vereenvoudig betalingen en geldzaken
Verhoog je inkomsten, verlaag je kosten en beheer al je geldzaken via Mollie.