Cashflow voor e-commercebedrijven

Cashflow voor e-commercebedrijven

Cashflow voor e-commercebedrijven

Beheers de geldstroomdynamiek van jouw bedrijf. Ontdek strategieën, hulpmiddelen en inzichten om de cashflow te optimaliseren voor aanhoudende groei en financiële stabiliteit.

Beheers de geldstroomdynamiek van jouw bedrijf. Ontdek strategieën, hulpmiddelen en inzichten om de cashflow te optimaliseren voor aanhoudende groei en financiële stabiliteit.

19 apr 2022

Nick Knuppe

Head of Product Marketing

Cashflow geeft de totale hoeveelheid geld aan die in een bepaalde periode in en uit je bedrijf stroomt. 

Je hebt een positieve cashflow wanneer er meer geld je bedrijf binnenkomt dan eruit gaat, waardoor je rekeningen kunt betalen en bedrijfskosten gemakkelijk kunt dekken. Omgekeerd heb je een negatieve cashflow als er meer geld je bedrijf uitstroomt dan erin komt, wat betekent dat je je rekeningen niet kunt betalen.

Je e-commerce cashflow kan in drie categorieën worden onderverdeeld:

  • Operationele cashflow: Dit is de nettocashflow die wordt gegenereerd door de gebruikelijke bedrijfsactiviteiten van je bedrijf. Je hebt hier een positief getal nodig om de groei van je bedrijf te handhaven.

  • Investerende cashflow: Dit is de nettocashflow gegenereerd uit de investeringen van je bedrijf, zoals de verkoop van activa, investeringen in effecten en de aankoop van apparatuur of eigendommen. Dit nummer zal waarschijnlijk negatief zijn als je actief investeert in je bedrijf.

  • Financierende cashflow: Dit is de nettocashflow gegenereerd voor de financiering van je e-commercebedrijf, plus het eigen vermogen, schulden en dividendbetalingen. Het beschrijft hoe geld zich verplaatst tussen je bedrijf en jou (de bedrijfseigenaar), investeerders en geldschieters.

Wat is een voorbeeld van een cashflow?

Cashflow wordt gerapporteerd in een kasstroomoverzicht, een financieel document dat een gedetailleerde analyse geeft van wat er met het geld van je bedrijf gebeurt in een bepaalde periode. Het benadrukt de verschillende gebieden waarin je bedrijf geld heeft uitgegeven of ontvangen. Vervolgens worden de begin- en eindsaldi van het geld verzoend om je positieve of negatieve geldsaldo te tonen.

Hier is een voorbeeld van het kasstroomoverzicht van Amazon uit zijn jaarverslag van 2020. Het Financial Reporting Council in het VK biedt een handig voorbeeld van kasstromen.

Cashflow geeft de totale hoeveelheid geld aan die in een bepaalde periode in en uit je bedrijf stroomt. 

Je hebt een positieve cashflow wanneer er meer geld je bedrijf binnenkomt dan eruit gaat, waardoor je rekeningen kunt betalen en bedrijfskosten gemakkelijk kunt dekken. Omgekeerd heb je een negatieve cashflow als er meer geld je bedrijf uitstroomt dan erin komt, wat betekent dat je je rekeningen niet kunt betalen.

Je e-commerce cashflow kan in drie categorieën worden onderverdeeld:

  • Operationele cashflow: Dit is de nettocashflow die wordt gegenereerd door de gebruikelijke bedrijfsactiviteiten van je bedrijf. Je hebt hier een positief getal nodig om de groei van je bedrijf te handhaven.

  • Investerende cashflow: Dit is de nettocashflow gegenereerd uit de investeringen van je bedrijf, zoals de verkoop van activa, investeringen in effecten en de aankoop van apparatuur of eigendommen. Dit nummer zal waarschijnlijk negatief zijn als je actief investeert in je bedrijf.

  • Financierende cashflow: Dit is de nettocashflow gegenereerd voor de financiering van je e-commercebedrijf, plus het eigen vermogen, schulden en dividendbetalingen. Het beschrijft hoe geld zich verplaatst tussen je bedrijf en jou (de bedrijfseigenaar), investeerders en geldschieters.

Wat is een voorbeeld van een cashflow?

Cashflow wordt gerapporteerd in een kasstroomoverzicht, een financieel document dat een gedetailleerde analyse geeft van wat er met het geld van je bedrijf gebeurt in een bepaalde periode. Het benadrukt de verschillende gebieden waarin je bedrijf geld heeft uitgegeven of ontvangen. Vervolgens worden de begin- en eindsaldi van het geld verzoend om je positieve of negatieve geldsaldo te tonen.

Hier is een voorbeeld van het kasstroomoverzicht van Amazon uit zijn jaarverslag van 2020. Het Financial Reporting Council in het VK biedt een handig voorbeeld van kasstromen.

Cashflow geeft de totale hoeveelheid geld aan die in een bepaalde periode in en uit je bedrijf stroomt. 

Je hebt een positieve cashflow wanneer er meer geld je bedrijf binnenkomt dan eruit gaat, waardoor je rekeningen kunt betalen en bedrijfskosten gemakkelijk kunt dekken. Omgekeerd heb je een negatieve cashflow als er meer geld je bedrijf uitstroomt dan erin komt, wat betekent dat je je rekeningen niet kunt betalen.

Je e-commerce cashflow kan in drie categorieën worden onderverdeeld:

  • Operationele cashflow: Dit is de nettocashflow die wordt gegenereerd door de gebruikelijke bedrijfsactiviteiten van je bedrijf. Je hebt hier een positief getal nodig om de groei van je bedrijf te handhaven.

  • Investerende cashflow: Dit is de nettocashflow gegenereerd uit de investeringen van je bedrijf, zoals de verkoop van activa, investeringen in effecten en de aankoop van apparatuur of eigendommen. Dit nummer zal waarschijnlijk negatief zijn als je actief investeert in je bedrijf.

  • Financierende cashflow: Dit is de nettocashflow gegenereerd voor de financiering van je e-commercebedrijf, plus het eigen vermogen, schulden en dividendbetalingen. Het beschrijft hoe geld zich verplaatst tussen je bedrijf en jou (de bedrijfseigenaar), investeerders en geldschieters.

Wat is een voorbeeld van een cashflow?

Cashflow wordt gerapporteerd in een kasstroomoverzicht, een financieel document dat een gedetailleerde analyse geeft van wat er met het geld van je bedrijf gebeurt in een bepaalde periode. Het benadrukt de verschillende gebieden waarin je bedrijf geld heeft uitgegeven of ontvangen. Vervolgens worden de begin- en eindsaldi van het geld verzoend om je positieve of negatieve geldsaldo te tonen.

Hier is een voorbeeld van het kasstroomoverzicht van Amazon uit zijn jaarverslag van 2020. Het Financial Reporting Council in het VK biedt een handig voorbeeld van kasstromen.

Cashflow geeft de totale hoeveelheid geld aan die in een bepaalde periode in en uit je bedrijf stroomt. 

Je hebt een positieve cashflow wanneer er meer geld je bedrijf binnenkomt dan eruit gaat, waardoor je rekeningen kunt betalen en bedrijfskosten gemakkelijk kunt dekken. Omgekeerd heb je een negatieve cashflow als er meer geld je bedrijf uitstroomt dan erin komt, wat betekent dat je je rekeningen niet kunt betalen.

Je e-commerce cashflow kan in drie categorieën worden onderverdeeld:

  • Operationele cashflow: Dit is de nettocashflow die wordt gegenereerd door de gebruikelijke bedrijfsactiviteiten van je bedrijf. Je hebt hier een positief getal nodig om de groei van je bedrijf te handhaven.

  • Investerende cashflow: Dit is de nettocashflow gegenereerd uit de investeringen van je bedrijf, zoals de verkoop van activa, investeringen in effecten en de aankoop van apparatuur of eigendommen. Dit nummer zal waarschijnlijk negatief zijn als je actief investeert in je bedrijf.

  • Financierende cashflow: Dit is de nettocashflow gegenereerd voor de financiering van je e-commercebedrijf, plus het eigen vermogen, schulden en dividendbetalingen. Het beschrijft hoe geld zich verplaatst tussen je bedrijf en jou (de bedrijfseigenaar), investeerders en geldschieters.

Wat is een voorbeeld van een cashflow?

Cashflow wordt gerapporteerd in een kasstroomoverzicht, een financieel document dat een gedetailleerde analyse geeft van wat er met het geld van je bedrijf gebeurt in een bepaalde periode. Het benadrukt de verschillende gebieden waarin je bedrijf geld heeft uitgegeven of ontvangen. Vervolgens worden de begin- en eindsaldi van het geld verzoend om je positieve of negatieve geldsaldo te tonen.

Hier is een voorbeeld van het kasstroomoverzicht van Amazon uit zijn jaarverslag van 2020. Het Financial Reporting Council in het VK biedt een handig voorbeeld van kasstromen.

Waarom is cashflow belangrijk voor e-commerce handelaren?

Zonder contant geld wordt een bedrijf gedwongen tot faillissement. Zo simpel is het.

Een stabiele kasstroom geeft je een competitief voordeel op de markt. Je kunt meer voorraad bestellen, meer verkopen genereren en langetermijnrelaties opbouwen met leveranciers. Je kunt ook een gevarieerde voorraad verkopen, wat leidt tot een meer gediversifieerd bedrijf.

Aan de andere kant, als je niet genoeg geld bij de hand hebt voor de behoeften van je webwinkel of om de voorraad aan te vullen, zul je verkoop mislopen en te maken krijgen met onderbrekingen in de bedrijfsvoering en tekorten die de groei van je bedrijf zullen vertragen – of erger nog, belemmeren.

Het hebben van een consistente en gezonde kasstroom kan het verschil betekenen tussen het overleven of de ondergang van je ecommerce-bedrijf. Als je je kasstroom goed beheert, heb je altijd voldoende geld in de kasstroomcyclus, wat zorgt dat je genoeg voorraad op handen hebt en niet afhankelijk hoeft te zijn van geldschieters.

Zonder contant geld wordt een bedrijf gedwongen tot faillissement. Zo simpel is het.

Een stabiele kasstroom geeft je een competitief voordeel op de markt. Je kunt meer voorraad bestellen, meer verkopen genereren en langetermijnrelaties opbouwen met leveranciers. Je kunt ook een gevarieerde voorraad verkopen, wat leidt tot een meer gediversifieerd bedrijf.

Aan de andere kant, als je niet genoeg geld bij de hand hebt voor de behoeften van je webwinkel of om de voorraad aan te vullen, zul je verkoop mislopen en te maken krijgen met onderbrekingen in de bedrijfsvoering en tekorten die de groei van je bedrijf zullen vertragen – of erger nog, belemmeren.

Het hebben van een consistente en gezonde kasstroom kan het verschil betekenen tussen het overleven of de ondergang van je ecommerce-bedrijf. Als je je kasstroom goed beheert, heb je altijd voldoende geld in de kasstroomcyclus, wat zorgt dat je genoeg voorraad op handen hebt en niet afhankelijk hoeft te zijn van geldschieters.

Zonder contant geld wordt een bedrijf gedwongen tot faillissement. Zo simpel is het.

Een stabiele kasstroom geeft je een competitief voordeel op de markt. Je kunt meer voorraad bestellen, meer verkopen genereren en langetermijnrelaties opbouwen met leveranciers. Je kunt ook een gevarieerde voorraad verkopen, wat leidt tot een meer gediversifieerd bedrijf.

Aan de andere kant, als je niet genoeg geld bij de hand hebt voor de behoeften van je webwinkel of om de voorraad aan te vullen, zul je verkoop mislopen en te maken krijgen met onderbrekingen in de bedrijfsvoering en tekorten die de groei van je bedrijf zullen vertragen – of erger nog, belemmeren.

Het hebben van een consistente en gezonde kasstroom kan het verschil betekenen tussen het overleven of de ondergang van je ecommerce-bedrijf. Als je je kasstroom goed beheert, heb je altijd voldoende geld in de kasstroomcyclus, wat zorgt dat je genoeg voorraad op handen hebt en niet afhankelijk hoeft te zijn van geldschieters.

Zonder contant geld wordt een bedrijf gedwongen tot faillissement. Zo simpel is het.

Een stabiele kasstroom geeft je een competitief voordeel op de markt. Je kunt meer voorraad bestellen, meer verkopen genereren en langetermijnrelaties opbouwen met leveranciers. Je kunt ook een gevarieerde voorraad verkopen, wat leidt tot een meer gediversifieerd bedrijf.

Aan de andere kant, als je niet genoeg geld bij de hand hebt voor de behoeften van je webwinkel of om de voorraad aan te vullen, zul je verkoop mislopen en te maken krijgen met onderbrekingen in de bedrijfsvoering en tekorten die de groei van je bedrijf zullen vertragen – of erger nog, belemmeren.

Het hebben van een consistente en gezonde kasstroom kan het verschil betekenen tussen het overleven of de ondergang van je ecommerce-bedrijf. Als je je kasstroom goed beheert, heb je altijd voldoende geld in de kasstroomcyclus, wat zorgt dat je genoeg voorraad op handen hebt en niet afhankelijk hoeft te zijn van geldschieters.

Wat laat een kasstroomoverzicht je zien?

Zoals vermeld, is een kasstroomoverzicht voor ecommerce een financieel overzicht dat je cash in- en uitstromen van je ecommercebedrijf samenvat gedurende een specifieke periode. Het is een uitsplitsing van je operationele, investerings- en financiële activiteiten gedurende een bepaalde tijd.

Je kunt dit overzicht gebruiken om te begrijpen:

  • Hoe de operaties van je bedrijf lopen

  • Waar het geld vandaan komt

  • Hoe het geld wordt besteed

Schuldeisers kunnen ook het kasstroomoverzicht gebruiken om de liquiditeit van je bedrijf te bepalen (hoeveel contant geld het heeft om zijn operationele uitgaven te dekken en zijn schulden te betalen).

Hoe je jouw operationele kasstroom kunt verbeteren

Elke e-commercebedrijf is uniek, dus er is geen standaardoplossing om de bedrijfskasstroom te verbeteren. Er zijn echter een aantal praktische tips om je e-commercebedrijf soepel te laten lopen.

Onderhandel betalingsvoorwaarden met leveranciers

Stel gunstige betalingsvoorwaarden in met leveranciers die je toestaan om producten later te betalen, zelfs als het betekent dat je iets meer moet betalen. We bevelen deze aanpak ten zeerste aan als je producten met een hoge marge verkoopt.

Het verkleinen van de bestelgrootte bij het bestellen van de leveranciers is een ander alternatief – mits je verzendkosten laag zijn en de prijzen niet afhangen van de schaal van de bestelling (bulkorders tegen lagere prijzen). Op deze manier kun je jouw bestellingen over tijd spreiden, waardoor de kans op kasstroomproblemen kleiner wordt.

Beheers je uitgaven

Het verminderen van onnodige en niet-essentiële uitgaven is een bewezen manier om de kasstroom van je e-commercebedrijf te verbeteren. 

Onderzoek je lijst met totale uitgaven om onnodige kosten te vinden. Bijvoorbeeld, als je ruimte huurt die je nauwelijks gebruikt, kun je ofwel verhuizen naar een minder dure locatie of helemaal stoppen met het gebruik van een externe ruimte. 

Het beheersen van je bedrijfskosten is een andere uitstekende optie.

Vraag klanten om eerder te betalen

Verleid klanten om eerder te betalen door ze korting voor vooruitbetaling aan te bieden. Je kunt bijvoorbeeld een korting van 2% geven aan klanten die vooruit betalen in plaats van het volledige bedrag na een maand te betalen. Dit zorgt ervoor dat je bedrijf altijd extra geld heeft in geval van noodgevallen.

Optimaliseer je gemiddelde bestelwaarde (AOV)

Nog een manier om je kasstroom te verbeteren is door je AOV te optimaliseren en te verhogen. 

Hoe dan? Een hogere AOV betekent dat je minder klanten hoeft te werven om je omzetdoelstellingen te behalen, wat je kan helpen om je klantwervingskosten en algehele marketinguitgaven te verlagen. Bovendien zal elke geworven klant met een hogere AOV meer geld in je bedrijf brengen, wat uiteindelijk je kasreserves zal verhogen. 

Moeiteloos online betalen met Mollie

Bij Mollie bieden we een vereenvoudigde betaaloplossing die gemakkelijk integreert met je website en de conversie verhoogt met een naadloze checkout en toonaangevende, gelokaliseerde Europese betaalmethoden. Wanneer je betalingsverwerking soepel verloopt, kun je je concentreren op de cashflow en andere cruciale onderdelen van je bedrijfsvoering. Met transparante prijzen, geen vaste contracten en lokale ondersteuning die er altijd voor je is wanneer je het nodig hebt, kan Mollie je bedrijf vandaag nog helpen groeien.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Verbind elke betaling. Verbeter elk onderdeel van je bedrijf.

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Form fields
Form fields
Form fields

Table of contents

Table of contents

Table of contents

Table of contents

MollieInzichtenCashflow voor e-commercebedrijven
MollieInzichtenCashflow voor e-commercebedrijven
MollieInzichtenCashflow voor e-commercebedrijven