19 apr 2022
Nick Knuppe
Head of Product Marketing
Waarom is cashflow belangrijk voor e-commerce handelaren?
Wat laat een kasstroomoverzicht je zien?
Zoals vermeld, is een kasstroomoverzicht voor ecommerce een financieel overzicht dat je cash in- en uitstromen van je ecommercebedrijf samenvat gedurende een specifieke periode. Het is een uitsplitsing van je operationele, investerings- en financiële activiteiten gedurende een bepaalde tijd.
Je kunt dit overzicht gebruiken om te begrijpen:
Hoe de operaties van je bedrijf lopen
Waar het geld vandaan komt
Hoe het geld wordt besteed
Schuldeisers kunnen ook het kasstroomoverzicht gebruiken om de liquiditeit van je bedrijf te bepalen (hoeveel contant geld het heeft om zijn operationele uitgaven te dekken en zijn schulden te betalen).
Hoe je jouw operationele kasstroom kunt verbeteren
Elke e-commercebedrijf is uniek, dus er is geen standaardoplossing om de bedrijfskasstroom te verbeteren. Er zijn echter een aantal praktische tips om je e-commercebedrijf soepel te laten lopen.
Onderhandel betalingsvoorwaarden met leveranciers
Stel gunstige betalingsvoorwaarden in met leveranciers die je toestaan om producten later te betalen, zelfs als het betekent dat je iets meer moet betalen. We bevelen deze aanpak ten zeerste aan als je producten met een hoge marge verkoopt.
Het verkleinen van de bestelgrootte bij het bestellen van de leveranciers is een ander alternatief – mits je verzendkosten laag zijn en de prijzen niet afhangen van de schaal van de bestelling (bulkorders tegen lagere prijzen). Op deze manier kun je jouw bestellingen over tijd spreiden, waardoor de kans op kasstroomproblemen kleiner wordt.
Beheers je uitgaven
Het verminderen van onnodige en niet-essentiële uitgaven is een bewezen manier om de kasstroom van je e-commercebedrijf te verbeteren.
Onderzoek je lijst met totale uitgaven om onnodige kosten te vinden. Bijvoorbeeld, als je ruimte huurt die je nauwelijks gebruikt, kun je ofwel verhuizen naar een minder dure locatie of helemaal stoppen met het gebruik van een externe ruimte.
Het beheersen van je bedrijfskosten is een andere uitstekende optie.
Vraag klanten om eerder te betalen
Verleid klanten om eerder te betalen door ze korting voor vooruitbetaling aan te bieden. Je kunt bijvoorbeeld een korting van 2% geven aan klanten die vooruit betalen in plaats van het volledige bedrag na een maand te betalen. Dit zorgt ervoor dat je bedrijf altijd extra geld heeft in geval van noodgevallen.
Optimaliseer je gemiddelde bestelwaarde (AOV)
Nog een manier om je kasstroom te verbeteren is door je AOV te optimaliseren en te verhogen.
Hoe dan? Een hogere AOV betekent dat je minder klanten hoeft te werven om je omzetdoelstellingen te behalen, wat je kan helpen om je klantwervingskosten en algehele marketinguitgaven te verlagen. Bovendien zal elke geworven klant met een hogere AOV meer geld in je bedrijf brengen, wat uiteindelijk je kasreserves zal verhogen.
Moeiteloos online betalen met Mollie
Bij Mollie bieden we een vereenvoudigde betaaloplossing die gemakkelijk integreert met je website en de conversie verhoogt met een naadloze checkout en toonaangevende, gelokaliseerde Europese betaalmethoden. Wanneer je betalingsverwerking soepel verloopt, kun je je concentreren op de cashflow en andere cruciale onderdelen van je bedrijfsvoering. Met transparante prijzen, geen vaste contracten en lokale ondersteuning die er altijd voor je is wanneer je het nodig hebt, kan Mollie je bedrijf vandaag nog helpen groeien.
Meer updates