
Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie

Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie

Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie
Post-conversie en retentiemarketing: Klantenbindingstips
Post-conversie en retentiemarketing: Klantenbindingstips
Post-conversie en retentiemarketing: Klantenbindingstips
Ontdek alles over after-sales en post-conversie marketing en wat je kunt doen om een trouwe klantenkring op te bouwen voor je webshop.
Ontdek alles over after-sales en post-conversie marketing en wat je kunt doen om een trouwe klantenkring op te bouwen voor je webshop.
3 jun 2021


Nick Knuppe
Head of Product Marketing



Post-conversiemarketing verwijst naar alle marketingtactieken die helpen om de loyaliteit onder je bestaande klanten te vergroten. Uiteindelijk is een succesvolle conversie slechts de eerste stap. Zodra een klant hun eerste aankoop doet, wil je alles doen wat je kunt om ervoor te zorgen dat ze terug blijven komen voor meer. Door de aandacht van je klanten vast te houden vergroot je de kans dat ze loyale klanten worden die meerdere bestellingen plaatsen. Denk er op deze manier over na: Het sleutel tot post-conversiemarketing is het opbouwen van een langdurige relatie met je klanten. Daarom is post-conversiemarketing vaak onderdeel van de after-sales service in klantrelatiebeheer (CRM).
Post-conversiemarketing verwijst naar alle marketingtactieken die helpen om de loyaliteit onder je bestaande klanten te vergroten. Uiteindelijk is een succesvolle conversie slechts de eerste stap. Zodra een klant hun eerste aankoop doet, wil je alles doen wat je kunt om ervoor te zorgen dat ze terug blijven komen voor meer. Door de aandacht van je klanten vast te houden vergroot je de kans dat ze loyale klanten worden die meerdere bestellingen plaatsen. Denk er op deze manier over na: Het sleutel tot post-conversiemarketing is het opbouwen van een langdurige relatie met je klanten. Daarom is post-conversiemarketing vaak onderdeel van de after-sales service in klantrelatiebeheer (CRM).
Post-conversiemarketing verwijst naar alle marketingtactieken die helpen om de loyaliteit onder je bestaande klanten te vergroten. Uiteindelijk is een succesvolle conversie slechts de eerste stap. Zodra een klant hun eerste aankoop doet, wil je alles doen wat je kunt om ervoor te zorgen dat ze terug blijven komen voor meer. Door de aandacht van je klanten vast te houden vergroot je de kans dat ze loyale klanten worden die meerdere bestellingen plaatsen. Denk er op deze manier over na: Het sleutel tot post-conversiemarketing is het opbouwen van een langdurige relatie met je klanten. Daarom is post-conversiemarketing vaak onderdeel van de after-sales service in klantrelatiebeheer (CRM).
Post-conversiemarketing verwijst naar alle marketingtactieken die helpen om de loyaliteit onder je bestaande klanten te vergroten. Uiteindelijk is een succesvolle conversie slechts de eerste stap. Zodra een klant hun eerste aankoop doet, wil je alles doen wat je kunt om ervoor te zorgen dat ze terug blijven komen voor meer. Door de aandacht van je klanten vast te houden vergroot je de kans dat ze loyale klanten worden die meerdere bestellingen plaatsen. Denk er op deze manier over na: Het sleutel tot post-conversiemarketing is het opbouwen van een langdurige relatie met je klanten. Daarom is post-conversiemarketing vaak onderdeel van de after-sales service in klantrelatiebeheer (CRM).
Post-conversie versus after-sales marketing: Wat is het verschil?

Post-conversie en after-sales marketing zijn nauw met elkaar verbonden. Er zijn echter wel enkele verschillen:
Post-conversie marketing: Bij post-conversie marketing is de conversie het startpunt voor verdere acties gericht op het opbouwen van klantloyaliteit. Deze conversie hoeft niet per se een verkoop te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook gaan om een nieuwsbriefinschrijving of een download. Je post-conversie marketing hangt dus af van hoe jouw bedrijf conversie definieert.
After-sales marketing: In tegenstelling tot post-conversie marketing, verwijst after-sales marketing direct naar acties die je onderneemt na een daadwerkelijke verkoop. After-sales management is ook een belangrijk onderdeel van klantrelatiebeheer. Hoewel CRM elke actie omvat die je onderneemt gedurende de hele klantreis, concentreert after-sales service zich alleen op communicatie die plaatsvindt na een verkoop.
In eCommerce wordt het woord ‘conversie’ gewoonlijk door elkaar gebruikt met ‘verkopen’ (checkout conversie). Dit betekent dat zowel post-conversie als after-sales processen dezelfde marketingtactieken omvatten.

Post-conversie en after-sales marketing zijn nauw met elkaar verbonden. Er zijn echter wel enkele verschillen:
Post-conversie marketing: Bij post-conversie marketing is de conversie het startpunt voor verdere acties gericht op het opbouwen van klantloyaliteit. Deze conversie hoeft niet per se een verkoop te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook gaan om een nieuwsbriefinschrijving of een download. Je post-conversie marketing hangt dus af van hoe jouw bedrijf conversie definieert.
After-sales marketing: In tegenstelling tot post-conversie marketing, verwijst after-sales marketing direct naar acties die je onderneemt na een daadwerkelijke verkoop. After-sales management is ook een belangrijk onderdeel van klantrelatiebeheer. Hoewel CRM elke actie omvat die je onderneemt gedurende de hele klantreis, concentreert after-sales service zich alleen op communicatie die plaatsvindt na een verkoop.
In eCommerce wordt het woord ‘conversie’ gewoonlijk door elkaar gebruikt met ‘verkopen’ (checkout conversie). Dit betekent dat zowel post-conversie als after-sales processen dezelfde marketingtactieken omvatten.

Post-conversie en after-sales marketing zijn nauw met elkaar verbonden. Er zijn echter wel enkele verschillen:
Post-conversie marketing: Bij post-conversie marketing is de conversie het startpunt voor verdere acties gericht op het opbouwen van klantloyaliteit. Deze conversie hoeft niet per se een verkoop te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook gaan om een nieuwsbriefinschrijving of een download. Je post-conversie marketing hangt dus af van hoe jouw bedrijf conversie definieert.
After-sales marketing: In tegenstelling tot post-conversie marketing, verwijst after-sales marketing direct naar acties die je onderneemt na een daadwerkelijke verkoop. After-sales management is ook een belangrijk onderdeel van klantrelatiebeheer. Hoewel CRM elke actie omvat die je onderneemt gedurende de hele klantreis, concentreert after-sales service zich alleen op communicatie die plaatsvindt na een verkoop.
In eCommerce wordt het woord ‘conversie’ gewoonlijk door elkaar gebruikt met ‘verkopen’ (checkout conversie). Dit betekent dat zowel post-conversie als after-sales processen dezelfde marketingtactieken omvatten.

Post-conversie en after-sales marketing zijn nauw met elkaar verbonden. Er zijn echter wel enkele verschillen:
Post-conversie marketing: Bij post-conversie marketing is de conversie het startpunt voor verdere acties gericht op het opbouwen van klantloyaliteit. Deze conversie hoeft niet per se een verkoop te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook gaan om een nieuwsbriefinschrijving of een download. Je post-conversie marketing hangt dus af van hoe jouw bedrijf conversie definieert.
After-sales marketing: In tegenstelling tot post-conversie marketing, verwijst after-sales marketing direct naar acties die je onderneemt na een daadwerkelijke verkoop. After-sales management is ook een belangrijk onderdeel van klantrelatiebeheer. Hoewel CRM elke actie omvat die je onderneemt gedurende de hele klantreis, concentreert after-sales service zich alleen op communicatie die plaatsvindt na een verkoop.
In eCommerce wordt het woord ‘conversie’ gewoonlijk door elkaar gebruikt met ‘verkopen’ (checkout conversie). Dit betekent dat zowel post-conversie als after-sales processen dezelfde marketingtactieken omvatten.
Meer updates
De grootste e-commerce trends in 2025
Blijf voorop lopen met de beste e-commercetrends voor 2025. Ontdek hoe AI, social commerce en personalisatie het online winkelen vormgeven.
E-commerce in Nederland: alles wat je moet weten
Ontdek de meest recente data, trends en inzichten over e-commerce in Nederland, inclusief de visie van lokale experts.
E-commerce in België: alles wat je moet weten
Ontdek de meest recente data, trends en inzichten over e-commerce in België, inclusief de visie van lokale experts
Ecommerce in Frankrijk: alles wat je moet weten
Alles wat je moet weten over e-commerce in Frankrijk: trends, inzichten, gegevens en tips van experts uit de branche.
De grootste e-commerce trends in 2025
Blijf voorop lopen met de beste e-commercetrends voor 2025. Ontdek hoe AI, social commerce en personalisatie het online winkelen vormgeven.
E-commerce in Nederland: alles wat je moet weten
Ontdek de meest recente data, trends en inzichten over e-commerce in Nederland, inclusief de visie van lokale experts.
E-commerce in België: alles wat je moet weten
Ontdek de meest recente data, trends en inzichten over e-commerce in België, inclusief de visie van lokale experts
Ecommerce in Frankrijk: alles wat je moet weten
Alles wat je moet weten over e-commerce in Frankrijk: trends, inzichten, gegevens en tips van experts uit de branche.
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Verbind elke betaling. Verbeter elk onderdeel van je bedrijf.
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Table of contents
Table of contents
Table of contents
Table of contents
Inhoudsopgave
Vereenvoudig betalingen en geldzaken
Verhoog je inkomsten, verlaag je kosten en beheer al je geldzaken via Mollie.
Vereenvoudig betalingen en geldzaken
Of je nu internationaal wilt groeien of je wilt richten op een specifieke markt, alles is mogelijk. Mollie ondersteunt alle bekende betaalmethoden, zodat je je bedrijf kunt laten groeien, ongeacht de locatie.
Vereenvoudig betalingen en geldzaken
Verhoog je inkomsten, verlaag je kosten en beheer al je geldzaken via Mollie.