Zo verhoog je jouw online conversieratio

Zo verhoog je jouw online conversieratio

Zo verhoog je jouw online conversieratio

Verbeter het conversiepercentage per branche. Ontdek op maat gemaakte strategieën om de verkoop te stimuleren en de prestaties te optimaliseren voor verschillende bedrijfssectoren.

Verbeter het conversiepercentage per branche. Ontdek op maat gemaakte strategieën om de verkoop te stimuleren en de prestaties te optimaliseren voor verschillende bedrijfssectoren.

10 feb 2021

Nick Knuppe

Head of product marketing

Door de gemiddelde conversieratio’s van verschillende bedrijfstakken te bestuderen, kunnen we achterhalen wat als een ‘goede’ conversieratio wordt beschouwd. De meeste onderzoeken richten zich op de Amerikaanse markt, maar sommige focussen op Europa. Zulke onderzoeken kunnen interessant zijn om erachter te komen hoe je conversieratio zich verhoudt tot de gemiddelde ratio’s binnen je branche.

Gemiddelde e-commerce conversieratio per branche in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland


Bron: IRP Commerce (VK) ; Statista (DE)

Door de gemiddelde conversieratio’s van verschillende bedrijfstakken te bestuderen, kunnen we achterhalen wat als een ‘goede’ conversieratio wordt beschouwd. De meeste onderzoeken richten zich op de Amerikaanse markt, maar sommige focussen op Europa. Zulke onderzoeken kunnen interessant zijn om erachter te komen hoe je conversieratio zich verhoudt tot de gemiddelde ratio’s binnen je branche.

Deze onderzoeken tonen aan dat als je bedrijf is gespecialiseerd in meubels, elektronica of mode, je je zinnen kunt zetten op een benchmarkconversieratio van ongeveer 3%. Je doel moet altijd zijn om de conversie te verhogen.

Zoals je ziet, is er altijd voldoende ruimte om de conversieratio van je winkel te optimaliseren, in welke branche je ook actief bent. Onderstaande tabel laat zien hoe online conversiepercentages in het Verenigd Koninkrijk blijven stijgen (bron: IRP Commerce).


Door de gemiddelde conversieratio’s van verschillende bedrijfstakken te bestuderen, kunnen we achterhalen wat als een ‘goede’ conversieratio wordt beschouwd. De meeste onderzoeken richten zich op de Amerikaanse markt, maar sommige focussen op Europa. Zulke onderzoeken kunnen interessant zijn om erachter te komen hoe je conversieratio zich verhoudt tot de gemiddelde ratio’s binnen je branche.

Gemiddelde e-commerce conversieratio per branche in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland


Bron: IRP Commerce (VK) ; Statista (DE)

Door de gemiddelde conversieratio’s van verschillende bedrijfstakken te bestuderen, kunnen we achterhalen wat als een ‘goede’ conversieratio wordt beschouwd. De meeste onderzoeken richten zich op de Amerikaanse markt, maar sommige focussen op Europa. Zulke onderzoeken kunnen interessant zijn om erachter te komen hoe je conversieratio zich verhoudt tot de gemiddelde ratio’s binnen je branche.

Deze onderzoeken tonen aan dat als je bedrijf is gespecialiseerd in meubels, elektronica of mode, je je zinnen kunt zetten op een benchmarkconversieratio van ongeveer 3%. Je doel moet altijd zijn om de conversie te verhogen.

Zoals je ziet, is er altijd voldoende ruimte om de conversieratio van je winkel te optimaliseren, in welke branche je ook actief bent. Onderstaande tabel laat zien hoe online conversiepercentages in het Verenigd Koninkrijk blijven stijgen (bron: IRP Commerce).


Door de gemiddelde conversieratio’s van verschillende bedrijfstakken te bestuderen, kunnen we achterhalen wat als een ‘goede’ conversieratio wordt beschouwd. De meeste onderzoeken richten zich op de Amerikaanse markt, maar sommige focussen op Europa. Zulke onderzoeken kunnen interessant zijn om erachter te komen hoe je conversieratio zich verhoudt tot de gemiddelde ratio’s binnen je branche.

Gemiddelde e-commerce conversieratio per branche in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland


Bron: IRP Commerce (VK) ; Statista (DE)

Door de gemiddelde conversieratio’s van verschillende bedrijfstakken te bestuderen, kunnen we achterhalen wat als een ‘goede’ conversieratio wordt beschouwd. De meeste onderzoeken richten zich op de Amerikaanse markt, maar sommige focussen op Europa. Zulke onderzoeken kunnen interessant zijn om erachter te komen hoe je conversieratio zich verhoudt tot de gemiddelde ratio’s binnen je branche.

Deze onderzoeken tonen aan dat als je bedrijf is gespecialiseerd in meubels, elektronica of mode, je je zinnen kunt zetten op een benchmarkconversieratio van ongeveer 3%. Je doel moet altijd zijn om de conversie te verhogen.

Zoals je ziet, is er altijd voldoende ruimte om de conversieratio van je winkel te optimaliseren, in welke branche je ook actief bent. Onderstaande tabel laat zien hoe online conversiepercentages in het Verenigd Koninkrijk blijven stijgen (bron: IRP Commerce).


Door de gemiddelde conversieratio’s van verschillende bedrijfstakken te bestuderen, kunnen we achterhalen wat als een ‘goede’ conversieratio wordt beschouwd. De meeste onderzoeken richten zich op de Amerikaanse markt, maar sommige focussen op Europa. Zulke onderzoeken kunnen interessant zijn om erachter te komen hoe je conversieratio zich verhoudt tot de gemiddelde ratio’s binnen je branche.

Gemiddelde e-commerce conversieratio per branche in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland


Bron: IRP Commerce (VK) ; Statista (DE)

Door de gemiddelde conversieratio’s van verschillende bedrijfstakken te bestuderen, kunnen we achterhalen wat als een ‘goede’ conversieratio wordt beschouwd. De meeste onderzoeken richten zich op de Amerikaanse markt, maar sommige focussen op Europa. Zulke onderzoeken kunnen interessant zijn om erachter te komen hoe je conversieratio zich verhoudt tot de gemiddelde ratio’s binnen je branche.

Deze onderzoeken tonen aan dat als je bedrijf is gespecialiseerd in meubels, elektronica of mode, je je zinnen kunt zetten op een benchmarkconversieratio van ongeveer 3%. Je doel moet altijd zijn om de conversie te verhogen.

Zoals je ziet, is er altijd voldoende ruimte om de conversieratio van je winkel te optimaliseren, in welke branche je ook actief bent. Onderstaande tabel laat zien hoe online conversiepercentages in het Verenigd Koninkrijk blijven stijgen (bron: IRP Commerce).


Waarom zijn de conversiepercentages in sommige branches hoger?

Mensen winkelen vaker online als het om elektronica en mode gaat, dan voor kleinere producten als pennen, papier, en kantoorbenodigdheden. Maar zelfs de online verkoop van dit soort artikelen is de laatste tijd toegenomen, net als van vers voedsel en andere bederfelijke producten.

Vóór de COVID-19-pandemie was online shoppen al een snelgroeiende trend. Nu, tijdens de pandemie, stijgt de online verkoop van levensmiddelen nog harder. De vraag is waarom bepaalde webshops nog steeds een lager conversiepercentage hebben dan andere in dezelfde sector. Hiervoor zijn verschillende redenen.

#1: De marketing is niet effectief

De conversieratio van je online winkel zegt veel over je marketingactiviteiten. Lukt het je om mensen over te halen de producten en diensten te kopen waarvoor je adverteert?

Een hoge conversieratio is een teken dat je marketing werkt. Het betekent dat je de juiste doelgroep op het goede moment aanspreekt, met een product dat op hun wensen aansluit. Dat gaat in sommige bedrijfstakken makkelijker dan in andere.

Onderstaande tabel toont advertentiemogelijkheden voor eRetailers in mode en elektronica:

#2: Verschillen in doelgroepen en kanalen

Ieder bedrijf heeft een specifieke doelgroep die per branche verschilt. Winkels die bijvoorbeeld online vers voedsel verkopen, richten zich op volwassenen met een vast inkomen. Detailhandelaren die in videogames zijn gespecialiseerd, mikken vaker op een jongere markt.

Het is belangrijk om de juiste kanalen te kiezen om je doelgroep te bereiken. Neem dan ook de tijd om te onderzoeken waar het meeste verkeer op je site vandaan komt, zodat je marketingcampagnes effectiever kunt inrichten.

#3: Concurrentie en informatiebehoefte

Sommige producten hebben meer uitleg nodig dan andere. In de elektronica moet een webshop bijvoorbeeld van elk product alle kenmerken en technische specificaties toelichten om klanten te overtuigen. Er zijn veel concurrenten op de markt, en klanten vergelijken vaak verschillende sites voordat ze een aankoop doen.

In de mode is dit niet zo’n groot probleem. Mensen die online kleding kopen, hebben meestal een voorkeur voor bepaalde merken. Aan vergelijkingen met andere labels of webshops besteden ze vaak weinig tijd. Ze beslissen dus sneller, waardoor de conversieratio’s hoger zijn dan in andere industrieën.

Mensen winkelen vaker online als het om elektronica en mode gaat, dan voor kleinere producten als pennen, papier, en kantoorbenodigdheden. Maar zelfs de online verkoop van dit soort artikelen is de laatste tijd toegenomen, net als van vers voedsel en andere bederfelijke producten.

Vóór de COVID-19-pandemie was online shoppen al een snelgroeiende trend. Nu, tijdens de pandemie, stijgt de online verkoop van levensmiddelen nog harder. De vraag is waarom bepaalde webshops nog steeds een lager conversiepercentage hebben dan andere in dezelfde sector. Hiervoor zijn verschillende redenen.

#1: De marketing is niet effectief

De conversieratio van je online winkel zegt veel over je marketingactiviteiten. Lukt het je om mensen over te halen de producten en diensten te kopen waarvoor je adverteert?

Een hoge conversieratio is een teken dat je marketing werkt. Het betekent dat je de juiste doelgroep op het goede moment aanspreekt, met een product dat op hun wensen aansluit. Dat gaat in sommige bedrijfstakken makkelijker dan in andere.

Onderstaande tabel toont advertentiemogelijkheden voor eRetailers in mode en elektronica:

#2: Verschillen in doelgroepen en kanalen

Ieder bedrijf heeft een specifieke doelgroep die per branche verschilt. Winkels die bijvoorbeeld online vers voedsel verkopen, richten zich op volwassenen met een vast inkomen. Detailhandelaren die in videogames zijn gespecialiseerd, mikken vaker op een jongere markt.

Het is belangrijk om de juiste kanalen te kiezen om je doelgroep te bereiken. Neem dan ook de tijd om te onderzoeken waar het meeste verkeer op je site vandaan komt, zodat je marketingcampagnes effectiever kunt inrichten.

#3: Concurrentie en informatiebehoefte

Sommige producten hebben meer uitleg nodig dan andere. In de elektronica moet een webshop bijvoorbeeld van elk product alle kenmerken en technische specificaties toelichten om klanten te overtuigen. Er zijn veel concurrenten op de markt, en klanten vergelijken vaak verschillende sites voordat ze een aankoop doen.

In de mode is dit niet zo’n groot probleem. Mensen die online kleding kopen, hebben meestal een voorkeur voor bepaalde merken. Aan vergelijkingen met andere labels of webshops besteden ze vaak weinig tijd. Ze beslissen dus sneller, waardoor de conversieratio’s hoger zijn dan in andere industrieën.

Mensen winkelen vaker online als het om elektronica en mode gaat, dan voor kleinere producten als pennen, papier, en kantoorbenodigdheden. Maar zelfs de online verkoop van dit soort artikelen is de laatste tijd toegenomen, net als van vers voedsel en andere bederfelijke producten.

Vóór de COVID-19-pandemie was online shoppen al een snelgroeiende trend. Nu, tijdens de pandemie, stijgt de online verkoop van levensmiddelen nog harder. De vraag is waarom bepaalde webshops nog steeds een lager conversiepercentage hebben dan andere in dezelfde sector. Hiervoor zijn verschillende redenen.

#1: De marketing is niet effectief

De conversieratio van je online winkel zegt veel over je marketingactiviteiten. Lukt het je om mensen over te halen de producten en diensten te kopen waarvoor je adverteert?

Een hoge conversieratio is een teken dat je marketing werkt. Het betekent dat je de juiste doelgroep op het goede moment aanspreekt, met een product dat op hun wensen aansluit. Dat gaat in sommige bedrijfstakken makkelijker dan in andere.

Onderstaande tabel toont advertentiemogelijkheden voor eRetailers in mode en elektronica:

#2: Verschillen in doelgroepen en kanalen

Ieder bedrijf heeft een specifieke doelgroep die per branche verschilt. Winkels die bijvoorbeeld online vers voedsel verkopen, richten zich op volwassenen met een vast inkomen. Detailhandelaren die in videogames zijn gespecialiseerd, mikken vaker op een jongere markt.

Het is belangrijk om de juiste kanalen te kiezen om je doelgroep te bereiken. Neem dan ook de tijd om te onderzoeken waar het meeste verkeer op je site vandaan komt, zodat je marketingcampagnes effectiever kunt inrichten.

#3: Concurrentie en informatiebehoefte

Sommige producten hebben meer uitleg nodig dan andere. In de elektronica moet een webshop bijvoorbeeld van elk product alle kenmerken en technische specificaties toelichten om klanten te overtuigen. Er zijn veel concurrenten op de markt, en klanten vergelijken vaak verschillende sites voordat ze een aankoop doen.

In de mode is dit niet zo’n groot probleem. Mensen die online kleding kopen, hebben meestal een voorkeur voor bepaalde merken. Aan vergelijkingen met andere labels of webshops besteden ze vaak weinig tijd. Ze beslissen dus sneller, waardoor de conversieratio’s hoger zijn dan in andere industrieën.

Mensen winkelen vaker online als het om elektronica en mode gaat, dan voor kleinere producten als pennen, papier, en kantoorbenodigdheden. Maar zelfs de online verkoop van dit soort artikelen is de laatste tijd toegenomen, net als van vers voedsel en andere bederfelijke producten.

Vóór de COVID-19-pandemie was online shoppen al een snelgroeiende trend. Nu, tijdens de pandemie, stijgt de online verkoop van levensmiddelen nog harder. De vraag is waarom bepaalde webshops nog steeds een lager conversiepercentage hebben dan andere in dezelfde sector. Hiervoor zijn verschillende redenen.

#1: De marketing is niet effectief

De conversieratio van je online winkel zegt veel over je marketingactiviteiten. Lukt het je om mensen over te halen de producten en diensten te kopen waarvoor je adverteert?

Een hoge conversieratio is een teken dat je marketing werkt. Het betekent dat je de juiste doelgroep op het goede moment aanspreekt, met een product dat op hun wensen aansluit. Dat gaat in sommige bedrijfstakken makkelijker dan in andere.

Onderstaande tabel toont advertentiemogelijkheden voor eRetailers in mode en elektronica:

#2: Verschillen in doelgroepen en kanalen

Ieder bedrijf heeft een specifieke doelgroep die per branche verschilt. Winkels die bijvoorbeeld online vers voedsel verkopen, richten zich op volwassenen met een vast inkomen. Detailhandelaren die in videogames zijn gespecialiseerd, mikken vaker op een jongere markt.

Het is belangrijk om de juiste kanalen te kiezen om je doelgroep te bereiken. Neem dan ook de tijd om te onderzoeken waar het meeste verkeer op je site vandaan komt, zodat je marketingcampagnes effectiever kunt inrichten.

#3: Concurrentie en informatiebehoefte

Sommige producten hebben meer uitleg nodig dan andere. In de elektronica moet een webshop bijvoorbeeld van elk product alle kenmerken en technische specificaties toelichten om klanten te overtuigen. Er zijn veel concurrenten op de markt, en klanten vergelijken vaak verschillende sites voordat ze een aankoop doen.

In de mode is dit niet zo’n groot probleem. Mensen die online kleding kopen, hebben meestal een voorkeur voor bepaalde merken. Aan vergelijkingen met andere labels of webshops besteden ze vaak weinig tijd. Ze beslissen dus sneller, waardoor de conversieratio’s hoger zijn dan in andere industrieën.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Verbind elke betaling. Verbeter elk onderdeel van je bedrijf.

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Form fields
Form fields
Form fields

Table of contents

Table of contents

Table of contents

Table of contents

MollieInzichtenZo verhoog je jouw online conversieratio
MollieInzichtenZo verhoog je jouw online conversieratio
MollieInzichtenZo verhoog je jouw online conversieratio