Ga voor een gebruiksvriendelijke webshop en verbeter je conversieratio

Ga voor een gebruiksvriendelijke webshop en verbeter je conversieratio

Ga voor een gebruiksvriendelijke webshop en verbeter je conversieratio

Verbeter de gebruikerservaring van je webshop, en boost je conversieratio. In dit blog geven we je 7 tips + een handige checklist!

Verbeter de gebruikerservaring van je webshop, en boost je conversieratio. In dit blog geven we je 7 tips + een handige checklist!

1 apr 2021

Nick Knuppe

Head of Product Marketing

'Gebruiksvriendelijkheid' verwijst naar hoe makkelijk een website te gebruiken is. Het draait allemaal om het creëren van een moeiteloze gebruikerservaring waardoor je klanten met plezier gaan winkelen op je site. En dat betekent het ontwerpen van je online winkel zodat bezoekers snel en eenvoudig precies kunnen vinden wat ze nodig hebben.

Het wellicht belangrijkste aspect van gebruiksvriendelijkheid is hoe makkelijk het is om je site te navigeren. Het ontwerp van je website moet de navigatie intuïtief maken en klanten snel leiden naar de producten of informatie die ze zoeken. Andere handige functies, zoals het gebruik van automatisch invullen bij formuliergegevens, helpen ook de gebruikerservaring (UX) op je site te optimaliseren.

'Gebruiksvriendelijkheid' verwijst naar hoe makkelijk een website te gebruiken is. Het draait allemaal om het creëren van een moeiteloze gebruikerservaring waardoor je klanten met plezier gaan winkelen op je site. En dat betekent het ontwerpen van je online winkel zodat bezoekers snel en eenvoudig precies kunnen vinden wat ze nodig hebben.

Het wellicht belangrijkste aspect van gebruiksvriendelijkheid is hoe makkelijk het is om je site te navigeren. Het ontwerp van je website moet de navigatie intuïtief maken en klanten snel leiden naar de producten of informatie die ze zoeken. Andere handige functies, zoals het gebruik van automatisch invullen bij formuliergegevens, helpen ook de gebruikerservaring (UX) op je site te optimaliseren.

'Gebruiksvriendelijkheid' verwijst naar hoe makkelijk een website te gebruiken is. Het draait allemaal om het creëren van een moeiteloze gebruikerservaring waardoor je klanten met plezier gaan winkelen op je site. En dat betekent het ontwerpen van je online winkel zodat bezoekers snel en eenvoudig precies kunnen vinden wat ze nodig hebben.

Het wellicht belangrijkste aspect van gebruiksvriendelijkheid is hoe makkelijk het is om je site te navigeren. Het ontwerp van je website moet de navigatie intuïtief maken en klanten snel leiden naar de producten of informatie die ze zoeken. Andere handige functies, zoals het gebruik van automatisch invullen bij formuliergegevens, helpen ook de gebruikerservaring (UX) op je site te optimaliseren.

'Gebruiksvriendelijkheid' verwijst naar hoe makkelijk een website te gebruiken is. Het draait allemaal om het creëren van een moeiteloze gebruikerservaring waardoor je klanten met plezier gaan winkelen op je site. En dat betekent het ontwerpen van je online winkel zodat bezoekers snel en eenvoudig precies kunnen vinden wat ze nodig hebben.

Het wellicht belangrijkste aspect van gebruiksvriendelijkheid is hoe makkelijk het is om je site te navigeren. Het ontwerp van je website moet de navigatie intuïtief maken en klanten snel leiden naar de producten of informatie die ze zoeken. Andere handige functies, zoals het gebruik van automatisch invullen bij formuliergegevens, helpen ook de gebruikerservaring (UX) op je site te optimaliseren.

Waarom is een gebruiksvriendelijke webshop zo belangrijk voor je conversie?

Gebruiksgemak en een positieve UX vergroten de kans dat… 

  • een gebruiker een aankoop doet, en

  • nieuwe klanten terugkerende klanten worden. 

Hoe makkelijker het is voor gebruikers om door je online winkel te navigeren, hoe sneller ze de producten kunnen vinden die ze willen. En dat maakt het veel waarschijnlijker dat ze tevreden klanten worden. 

Klanten zijn zich zelden bewust van goede gebruiksvriendelijkheid. Echter, slechte gebruiksvriendelijkheid valt duidelijk op (bijvoorbeeld als belangrijke filters ontbreken of als de site moeilijk te navigeren is). Als je site niet voldoet aan de verwachtingen van de klant, zullen ze simpelweg vertrekken zonder iets te kopen. Dit illustreert de directe link tussen gebruiksvriendelijkheid en conversie: het gebruiksvriendelijker maken van je winkel is cruciaal om de verkopen op de lange termijn te stimuleren.

Gebruiksgemak en een positieve UX vergroten de kans dat… 

  • een gebruiker een aankoop doet, en

  • nieuwe klanten terugkerende klanten worden. 

Hoe makkelijker het is voor gebruikers om door je online winkel te navigeren, hoe sneller ze de producten kunnen vinden die ze willen. En dat maakt het veel waarschijnlijker dat ze tevreden klanten worden. 

Klanten zijn zich zelden bewust van goede gebruiksvriendelijkheid. Echter, slechte gebruiksvriendelijkheid valt duidelijk op (bijvoorbeeld als belangrijke filters ontbreken of als de site moeilijk te navigeren is). Als je site niet voldoet aan de verwachtingen van de klant, zullen ze simpelweg vertrekken zonder iets te kopen. Dit illustreert de directe link tussen gebruiksvriendelijkheid en conversie: het gebruiksvriendelijker maken van je winkel is cruciaal om de verkopen op de lange termijn te stimuleren.

Gebruiksgemak en een positieve UX vergroten de kans dat… 

  • een gebruiker een aankoop doet, en

  • nieuwe klanten terugkerende klanten worden. 

Hoe makkelijker het is voor gebruikers om door je online winkel te navigeren, hoe sneller ze de producten kunnen vinden die ze willen. En dat maakt het veel waarschijnlijker dat ze tevreden klanten worden. 

Klanten zijn zich zelden bewust van goede gebruiksvriendelijkheid. Echter, slechte gebruiksvriendelijkheid valt duidelijk op (bijvoorbeeld als belangrijke filters ontbreken of als de site moeilijk te navigeren is). Als je site niet voldoet aan de verwachtingen van de klant, zullen ze simpelweg vertrekken zonder iets te kopen. Dit illustreert de directe link tussen gebruiksvriendelijkheid en conversie: het gebruiksvriendelijker maken van je winkel is cruciaal om de verkopen op de lange termijn te stimuleren.

Gebruiksgemak en een positieve UX vergroten de kans dat… 

  • een gebruiker een aankoop doet, en

  • nieuwe klanten terugkerende klanten worden. 

Hoe makkelijker het is voor gebruikers om door je online winkel te navigeren, hoe sneller ze de producten kunnen vinden die ze willen. En dat maakt het veel waarschijnlijker dat ze tevreden klanten worden. 

Klanten zijn zich zelden bewust van goede gebruiksvriendelijkheid. Echter, slechte gebruiksvriendelijkheid valt duidelijk op (bijvoorbeeld als belangrijke filters ontbreken of als de site moeilijk te navigeren is). Als je site niet voldoet aan de verwachtingen van de klant, zullen ze simpelweg vertrekken zonder iets te kopen. Dit illustreert de directe link tussen gebruiksvriendelijkheid en conversie: het gebruiksvriendelijker maken van je winkel is cruciaal om de verkopen op de lange termijn te stimuleren.

Checklist: Vink jij alles af?

Deze checklist helpt je om snel en gemakkelijk te beoordelen hoe gebruiksvriendelijk jouw online shop is. Zo kun je gebieden identificeren waar je de gebruiksvriendelijkheid kunt verbeteren—en jouw conversieratio kunt verhogen.


Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Verbind elke betaling. Verbeter elk onderdeel van je bedrijf.

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Form fields
Form fields
Form fields

Table of contents

Table of contents

Table of contents

Table of contents

MollieInzichtenGa voor een gebruiksvriendelijke webshop en verbeter je conversieratio
MollieInzichtenGa voor een gebruiksvriendelijke webshop en verbeter je conversieratio
MollieInzichtenGa voor een gebruiksvriendelijke webshop en verbeter je conversieratio