
Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie

Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie

Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie
Dropdown-menu’s: Welke soorten navigatie laten je website beter converteren?
Dropdown-menu’s: Welke soorten navigatie laten je website beter converteren?
Dropdown-menu’s: Welke soorten navigatie laten je website beter converteren?
In dit artikel geven we je 8 tips om de drop-down menu's van je webshop te optimaliseren en je site nog gebruiksvriendelijker te maken.
In dit artikel geven we je 8 tips om de drop-down menu's van je webshop te optimaliseren en je site nog gebruiksvriendelijker te maken.
28 apr 2021



De navigatiebalk op je website helpt je klanten makkelijker hun weg te vinden. Er staan links op, die je bezoekers de weg wijzen naar de belangrijkste categorieën op je website. Daarom heet het ook wel ‘responsive menu’.
Maar website-navigatie is meer dan dat. Andere veelvoorkomende elementen zijn onder meer:
Het hoofdmenu, met een overzicht van alle content, gesorteerd op categorie.
Functionele navigatie, links naar nuttige secundaire functies, zoals het winkelwagentje of de gebruikerslogin.
Filters, waarmee je zoekresultaten kunt verfijnen.
Breadcrumbs, die laten zien op welke pagina van de website je zit.
Footer navigation, often with useful links to content pages, such as the “About Us” page and the legal page.
De navigatiebalk op je website helpt je klanten makkelijker hun weg te vinden. Er staan links op, die je bezoekers de weg wijzen naar de belangrijkste categorieën op je website. Daarom heet het ook wel ‘responsive menu’.
Maar website-navigatie is meer dan dat. Andere veelvoorkomende elementen zijn onder meer:
Het hoofdmenu, met een overzicht van alle content, gesorteerd op categorie.
Functionele navigatie, links naar nuttige secundaire functies, zoals het winkelwagentje of de gebruikerslogin.
Filters, waarmee je zoekresultaten kunt verfijnen.
Breadcrumbs, die laten zien op welke pagina van de website je zit.
Footer navigation, often with useful links to content pages, such as the “About Us” page and the legal page.
De navigatiebalk op je website helpt je klanten makkelijker hun weg te vinden. Er staan links op, die je bezoekers de weg wijzen naar de belangrijkste categorieën op je website. Daarom heet het ook wel ‘responsive menu’.
Maar website-navigatie is meer dan dat. Andere veelvoorkomende elementen zijn onder meer:
Het hoofdmenu, met een overzicht van alle content, gesorteerd op categorie.
Functionele navigatie, links naar nuttige secundaire functies, zoals het winkelwagentje of de gebruikerslogin.
Filters, waarmee je zoekresultaten kunt verfijnen.
Breadcrumbs, die laten zien op welke pagina van de website je zit.
Footer navigation, often with useful links to content pages, such as the “About Us” page and the legal page.
De navigatiebalk op je website helpt je klanten makkelijker hun weg te vinden. Er staan links op, die je bezoekers de weg wijzen naar de belangrijkste categorieën op je website. Daarom heet het ook wel ‘responsive menu’.
Maar website-navigatie is meer dan dat. Andere veelvoorkomende elementen zijn onder meer:
Het hoofdmenu, met een overzicht van alle content, gesorteerd op categorie.
Functionele navigatie, links naar nuttige secundaire functies, zoals het winkelwagentje of de gebruikerslogin.
Filters, waarmee je zoekresultaten kunt verfijnen.
Breadcrumbs, die laten zien op welke pagina van de website je zit.
Footer navigation, often with useful links to content pages, such as the “About Us” page and the legal page.
Hoe draagt een goede sitenavigatie bij aan een betere conversie?

Een positieve user experience (UX) bieden is voor een e-commerce retailer net zo belangrijk als voor een offline bedrijf. Idealiter houd je hier direct rekening mee wanneer je gaat beginnen met e-commerce. Klanten moeten op je website makkelijk hun weg vinden. Meteen bij binnenkomst moeten ze de belangrijkste informatie zien, zodat ze snel vinden wat ze zoeken. Kies daarom voor praktische, gebruiksvriendelijke menu’s in je webshop. Hoe makkelijker je klant alle content en functies vindt, hoe groter je verkoopkansen.
Als je website daarentegen verwarrend is, of lastig te navigeren, zijn klanten al snel geneigd weg te klikken en ergens anders te gaan kopen. Dat verhoogt je bouncepercentage en verlaagt je conversie. Hieronder laten we je zien hoe je een betere UX maakt, met dropdown-menu's en andere navigatieopties, zodat jij het conversiepercentage van je webshop kunt verhogen.

Een positieve user experience (UX) bieden is voor een e-commerce retailer net zo belangrijk als voor een offline bedrijf. Idealiter houd je hier direct rekening mee wanneer je gaat beginnen met e-commerce. Klanten moeten op je website makkelijk hun weg vinden. Meteen bij binnenkomst moeten ze de belangrijkste informatie zien, zodat ze snel vinden wat ze zoeken. Kies daarom voor praktische, gebruiksvriendelijke menu’s in je webshop. Hoe makkelijker je klant alle content en functies vindt, hoe groter je verkoopkansen.
Als je website daarentegen verwarrend is, of lastig te navigeren, zijn klanten al snel geneigd weg te klikken en ergens anders te gaan kopen. Dat verhoogt je bouncepercentage en verlaagt je conversie. Hieronder laten we je zien hoe je een betere UX maakt, met dropdown-menu's en andere navigatieopties, zodat jij het conversiepercentage van je webshop kunt verhogen.

Een positieve user experience (UX) bieden is voor een e-commerce retailer net zo belangrijk als voor een offline bedrijf. Idealiter houd je hier direct rekening mee wanneer je gaat beginnen met e-commerce. Klanten moeten op je website makkelijk hun weg vinden. Meteen bij binnenkomst moeten ze de belangrijkste informatie zien, zodat ze snel vinden wat ze zoeken. Kies daarom voor praktische, gebruiksvriendelijke menu’s in je webshop. Hoe makkelijker je klant alle content en functies vindt, hoe groter je verkoopkansen.
Als je website daarentegen verwarrend is, of lastig te navigeren, zijn klanten al snel geneigd weg te klikken en ergens anders te gaan kopen. Dat verhoogt je bouncepercentage en verlaagt je conversie. Hieronder laten we je zien hoe je een betere UX maakt, met dropdown-menu's en andere navigatieopties, zodat jij het conversiepercentage van je webshop kunt verhogen.

Een positieve user experience (UX) bieden is voor een e-commerce retailer net zo belangrijk als voor een offline bedrijf. Idealiter houd je hier direct rekening mee wanneer je gaat beginnen met e-commerce. Klanten moeten op je website makkelijk hun weg vinden. Meteen bij binnenkomst moeten ze de belangrijkste informatie zien, zodat ze snel vinden wat ze zoeken. Kies daarom voor praktische, gebruiksvriendelijke menu’s in je webshop. Hoe makkelijker je klant alle content en functies vindt, hoe groter je verkoopkansen.
Als je website daarentegen verwarrend is, of lastig te navigeren, zijn klanten al snel geneigd weg te klikken en ergens anders te gaan kopen. Dat verhoogt je bouncepercentage en verlaagt je conversie. Hieronder laten we je zien hoe je een betere UX maakt, met dropdown-menu's en andere navigatieopties, zodat jij het conversiepercentage van je webshop kunt verhogen.
Conclusie: Hoe gemakkelijk is het om door jouw webshop te navigeren?
Er zijn veel opties om voor je webshop een gebruiksvriendelijk menu te maken. Afhankelijk van welk winkelsysteem je gebruikt, kun je kiezen uit veel navigatiedesigns. Wat je ook kiest, het is belangrijk dat je begint met een duidelijke structuur voor de content op je site. Heb je een groot assortiment, dan kun je het beste dropdown-menu's gebruiken voor je desktopwebsite en slidedown-menu’s voor de mobiele versie. Gebruik onderstaande checklist om onze tips te onthouden als je het navigatiemenu ontwerpt.
Checklist voor gebruiksvriendelijke dropdown-menu’s
Categorienamen zijn kort en makkelijk te begrijpen.
Hoofdcategorieën zijn gerangschikt naar hoe relevant ze zijn voor de gebruiker.
Er is een visueel teken (zoals een klein pijltje) naast de menunaam om aan te geven dat het menu uitklapt.
Het dropdownmenu opent binnen 0.1 tot 0.5 seconden wanneer de gebruiker eroverheen beweegt in de navigatiebalk.
Het dropdownmenu opent in zijn geheel vanaf het begin. Klanten hoeven niet op een categorie te klikken om de subcategorieën te zien.
Visuele tekenen, zoals iconen en verschillende tekstkleuren, worden gebruikt om het uitgebreide dropdownmenu makkelijker te navigeren.
Het menu sluit niet als de gebruiker de cursor weghaalt van de navigatiebalk en naar het uitgeklapte dropdownmenu beweegt.
Dropdownmenu's zijn allemaal even groot, ongeacht hoeveel subcategorieën ze bevatten.
Er zijn geen interactieve functies (zoals nieuwsbriefregistratie) binnen de dropdownmenu's.
Het uitgeklapte dropdownmenu dekt het zoekveld of andere belangrijke inhouden niet af.
Secundaire functies staan in aparte menu's (bijvoorbeeld in de footer).
Meer updates
De grootste e-commerce trends in 2025
Blijf voorop lopen met de beste e-commercetrends voor 2025. Ontdek hoe AI, social commerce en personalisatie het online winkelen vormgeven.
E-commerce in Nederland: alles wat je moet weten
Ontdek de meest recente data, trends en inzichten over e-commerce in Nederland, inclusief de visie van lokale experts.
E-commerce in België: alles wat je moet weten
Ontdek de meest recente data, trends en inzichten over e-commerce in België, inclusief de visie van lokale experts
Ecommerce in Frankrijk: alles wat je moet weten
Alles wat je moet weten over e-commerce in Frankrijk: trends, inzichten, gegevens en tips van experts uit de branche.
De grootste e-commerce trends in 2025
Blijf voorop lopen met de beste e-commercetrends voor 2025. Ontdek hoe AI, social commerce en personalisatie het online winkelen vormgeven.
E-commerce in Nederland: alles wat je moet weten
Ontdek de meest recente data, trends en inzichten over e-commerce in Nederland, inclusief de visie van lokale experts.
E-commerce in België: alles wat je moet weten
Ontdek de meest recente data, trends en inzichten over e-commerce in België, inclusief de visie van lokale experts
Ecommerce in Frankrijk: alles wat je moet weten
Alles wat je moet weten over e-commerce in Frankrijk: trends, inzichten, gegevens en tips van experts uit de branche.
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Verbind elke betaling. Verbeter elk onderdeel van je bedrijf.
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Table of contents
Table of contents
Table of contents
Table of contents
Inhoudsopgave
Vereenvoudig betalingen en geldzaken
Verhoog je inkomsten, verlaag je kosten en beheer al je geldzaken via Mollie.
Vereenvoudig betalingen en geldzaken
Of je nu internationaal wilt groeien of je wilt richten op een specifieke markt, alles is mogelijk. Mollie ondersteunt alle bekende betaalmethoden, zodat je je bedrijf kunt laten groeien, ongeacht de locatie.
Vereenvoudig betalingen en geldzaken
Verhoog je inkomsten, verlaag je kosten en beheer al je geldzaken via Mollie.