
Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie

Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie

Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie
Hoe werkt vooruitbetalen?
Hoe werkt vooruitbetalen?
Hoe werkt vooruitbetalen?
Betaling vooraf is wanneer een klant u betaalt voordat hij de goederen ontvangt. Leer hoe het voor uw bedrijf kan werken.
Betaling vooraf is wanneer een klant u betaalt voordat hij de goederen ontvangt. Leer hoe het voor uw bedrijf kan werken.
5 mei 2022



Vooruitbetalen is een betaalvoorwaarde waarbij klanten betalen vóórdat ze het product ontvangen. Een vooruitbetaling kan een forfaitaire vergoeding, een (complete) vooruitbetaling, of een aanbetaling (voorschot) zijn.
Wat je precies kiest, is afhankelijk van een paar factoren:
Hoe groot is het project?
Moet je kosten maken om je product te maken (materiaalinkoopkosten)?
Wat is de betaalreputatie van de klant? Je kunt dit nagaan bij een kredietinformatiebureau of kredietverzekeraar. Bij particulieren kun je hiervoor contact opnemen bij het Bureau Krediet Registratie (BKR).
Waarom vraag je je klanten om een vooruitbetaling?
Er zijn verschillende redenen waarom een vooruitbetaling handig kan zijn voor jouw onderneming.
Vooruitbetalingen verminderenhetrisico op wanbetalingen. En omdat meer ondernemingen te maken hebben met financiële onzekerheden (door de pandemie, maar recenter nog door de oorlog in Oekraïne), is vooruitbetalen een trend die we steeds vaker zien. In sommige branches zijn vooruitbetalingen altijd al de standaard geweest.
Vooruitbetalingen kunnen je ook helpen met een goede cashflow, en er dus voor zorgen dat jij je business financieel gezond houdt.
Je kunt ook in specifieke situaties vragen om een vooruitbetaling:
om de materiaalkosten van een project te dekken;
bij een klant die een slechte betaalreputatie heeft;
wanneer je een beperkte productcapaciteit hebt;
wanneer je een product op maat maakt;
om het risico van wanbetalingen bij grotere bestellingen te verminderen
wanneer de klant zelf vraagt of ze vooruit kunnen betalen, wat soms voorkomt als ze kasstelsel gebruiken.
Vooruitbetalen is een betaalvoorwaarde waarbij klanten betalen vóórdat ze het product ontvangen. Een vooruitbetaling kan een forfaitaire vergoeding, een (complete) vooruitbetaling, of een aanbetaling (voorschot) zijn.
Wat je precies kiest, is afhankelijk van een paar factoren:
Hoe groot is het project?
Moet je kosten maken om je product te maken (materiaalinkoopkosten)?
Wat is de betaalreputatie van de klant? Je kunt dit nagaan bij een kredietinformatiebureau of kredietverzekeraar. Bij particulieren kun je hiervoor contact opnemen bij het Bureau Krediet Registratie (BKR).
Waarom vraag je je klanten om een vooruitbetaling?
Er zijn verschillende redenen waarom een vooruitbetaling handig kan zijn voor jouw onderneming.
Vooruitbetalingen verminderenhetrisico op wanbetalingen. En omdat meer ondernemingen te maken hebben met financiële onzekerheden (door de pandemie, maar recenter nog door de oorlog in Oekraïne), is vooruitbetalen een trend die we steeds vaker zien. In sommige branches zijn vooruitbetalingen altijd al de standaard geweest.
Vooruitbetalingen kunnen je ook helpen met een goede cashflow, en er dus voor zorgen dat jij je business financieel gezond houdt.
Je kunt ook in specifieke situaties vragen om een vooruitbetaling:
om de materiaalkosten van een project te dekken;
bij een klant die een slechte betaalreputatie heeft;
wanneer je een beperkte productcapaciteit hebt;
wanneer je een product op maat maakt;
om het risico van wanbetalingen bij grotere bestellingen te verminderen
wanneer de klant zelf vraagt of ze vooruit kunnen betalen, wat soms voorkomt als ze kasstelsel gebruiken.
Vooruitbetalen is een betaalvoorwaarde waarbij klanten betalen vóórdat ze het product ontvangen. Een vooruitbetaling kan een forfaitaire vergoeding, een (complete) vooruitbetaling, of een aanbetaling (voorschot) zijn.
Wat je precies kiest, is afhankelijk van een paar factoren:
Hoe groot is het project?
Moet je kosten maken om je product te maken (materiaalinkoopkosten)?
Wat is de betaalreputatie van de klant? Je kunt dit nagaan bij een kredietinformatiebureau of kredietverzekeraar. Bij particulieren kun je hiervoor contact opnemen bij het Bureau Krediet Registratie (BKR).
Waarom vraag je je klanten om een vooruitbetaling?
Er zijn verschillende redenen waarom een vooruitbetaling handig kan zijn voor jouw onderneming.
Vooruitbetalingen verminderenhetrisico op wanbetalingen. En omdat meer ondernemingen te maken hebben met financiële onzekerheden (door de pandemie, maar recenter nog door de oorlog in Oekraïne), is vooruitbetalen een trend die we steeds vaker zien. In sommige branches zijn vooruitbetalingen altijd al de standaard geweest.
Vooruitbetalingen kunnen je ook helpen met een goede cashflow, en er dus voor zorgen dat jij je business financieel gezond houdt.
Je kunt ook in specifieke situaties vragen om een vooruitbetaling:
om de materiaalkosten van een project te dekken;
bij een klant die een slechte betaalreputatie heeft;
wanneer je een beperkte productcapaciteit hebt;
wanneer je een product op maat maakt;
om het risico van wanbetalingen bij grotere bestellingen te verminderen
wanneer de klant zelf vraagt of ze vooruit kunnen betalen, wat soms voorkomt als ze kasstelsel gebruiken.
Vooruitbetalen is een betaalvoorwaarde waarbij klanten betalen vóórdat ze het product ontvangen. Een vooruitbetaling kan een forfaitaire vergoeding, een (complete) vooruitbetaling, of een aanbetaling (voorschot) zijn.
Wat je precies kiest, is afhankelijk van een paar factoren:
Hoe groot is het project?
Moet je kosten maken om je product te maken (materiaalinkoopkosten)?
Wat is de betaalreputatie van de klant? Je kunt dit nagaan bij een kredietinformatiebureau of kredietverzekeraar. Bij particulieren kun je hiervoor contact opnemen bij het Bureau Krediet Registratie (BKR).
Waarom vraag je je klanten om een vooruitbetaling?
Er zijn verschillende redenen waarom een vooruitbetaling handig kan zijn voor jouw onderneming.
Vooruitbetalingen verminderenhetrisico op wanbetalingen. En omdat meer ondernemingen te maken hebben met financiële onzekerheden (door de pandemie, maar recenter nog door de oorlog in Oekraïne), is vooruitbetalen een trend die we steeds vaker zien. In sommige branches zijn vooruitbetalingen altijd al de standaard geweest.
Vooruitbetalingen kunnen je ook helpen met een goede cashflow, en er dus voor zorgen dat jij je business financieel gezond houdt.
Je kunt ook in specifieke situaties vragen om een vooruitbetaling:
om de materiaalkosten van een project te dekken;
bij een klant die een slechte betaalreputatie heeft;
wanneer je een beperkte productcapaciteit hebt;
wanneer je een product op maat maakt;
om het risico van wanbetalingen bij grotere bestellingen te verminderen
wanneer de klant zelf vraagt of ze vooruit kunnen betalen, wat soms voorkomt als ze kasstelsel gebruiken.
Voorbeelden van vooruitbetalingen
Een aanbetaling aan een website-ontwikkelaar bij het maken van je website.
Bij een kwartaal- of jaarabonnement voor een streamingdienst.
Een voorschot voor je advocaat.
Vooruitbetalingen met creditcard.
Een aanbetaling aan een website-ontwikkelaar bij het maken van je website.
Bij een kwartaal- of jaarabonnement voor een streamingdienst.
Een voorschot voor je advocaat.
Vooruitbetalingen met creditcard.
Een aanbetaling aan een website-ontwikkelaar bij het maken van je website.
Bij een kwartaal- of jaarabonnement voor een streamingdienst.
Een voorschot voor je advocaat.
Vooruitbetalingen met creditcard.
Een aanbetaling aan een website-ontwikkelaar bij het maken van je website.
Bij een kwartaal- of jaarabonnement voor een streamingdienst.
Een voorschot voor je advocaat.
Vooruitbetalingen met creditcard.
Vooruitbetalingen en betalingsverwerking
Vooruitbetalingen verminderen het risico dat je niet betaald krijgt voor een geleverd product of dienst. Het kan je helpen een stabiele inkomstenstroom te krijgen, maar het is belangrijk dat je alle vooruitbetalingen correct boekt.
Zorg ervoor dat jij aan jouw kant de afspraak ook nakomt. Hiermee houd je je reputatie intact en zullen meer klanten je vertrouwen en een vooruitbetaling doen. Wijs je klanten erop dat ze jouw kredietwaardigheid kunnen controleren bij een kredietverzekeraar.
Let er ook op dat je een duidelijke manier van werken hebt om de vooruitbetaling naadloos te laten verlopen. Doe dit bijvoorbeeld door online betalingen aan te bieden. Zo maak je betalingen voor je klant makkelijk, en worden betalingen sneller voldaan.
Groei samen met Mollie
Bij Mollie maken we betalingen makkelijk, zodat jij je business kunt laten groeien. Dit doen we door je klanten een soepele checkout-ervaring aan te bieden, helemaal afgestemd op een optimale conversie. We bieden veel betaalfeatures en alle grote betaalmethodes, zodat jij kunt groeien.
Meer updates
Wat is Pay by Bank en hoe werkt het?
Ontdek hoe Pay by Bank en Open Banking betalingen werken en welke voordelen ze bieden voor zowel bedrijven als klanten. Bied Pay by Bank vandaag nog aan.
Stroomlijn retouren met Mollie referenced online refunds
Ontdek hoe Mollie je helpt om terugbetalingen direct te koppelen aan inkomende betalingen en retouren sneller te verwerken.
De populairste online betaalmethoden in Europa
Ontdek consumentengegevens die de populairste online betaalmethoden in heel Europa laten zien. Ontdek de beste betaalopties om de conversie te verhogen.
Naar een nieuw tijdperk van betalingen in Nederland
Al twee decennia is het Nederlandse betaal landschap stabiel. Nu zorgen grote veranderingen en nieuwe technologie voor een totale herdefinitie. Onze Head of Payments, Iryna, verkent dit nieuwe landschap.
Wat is Pay by Bank en hoe werkt het?
Ontdek hoe Pay by Bank en Open Banking betalingen werken en welke voordelen ze bieden voor zowel bedrijven als klanten. Bied Pay by Bank vandaag nog aan.
Stroomlijn retouren met Mollie referenced online refunds
Ontdek hoe Mollie je helpt om terugbetalingen direct te koppelen aan inkomende betalingen en retouren sneller te verwerken.
De populairste online betaalmethoden in Europa
Ontdek consumentengegevens die de populairste online betaalmethoden in heel Europa laten zien. Ontdek de beste betaalopties om de conversie te verhogen.
Naar een nieuw tijdperk van betalingen in Nederland
Al twee decennia is het Nederlandse betaal landschap stabiel. Nu zorgen grote veranderingen en nieuwe technologie voor een totale herdefinitie. Onze Head of Payments, Iryna, verkent dit nieuwe landschap.
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Verbind elke betaling. Verbeter elk onderdeel van je bedrijf.
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Table of contents
Table of contents
Table of contents
Table of contents
Inhoudsopgave
Vereenvoudig betalingen en geldzaken
Verhoog je inkomsten, verlaag je kosten en beheer al je geldzaken via Mollie.
Vereenvoudig betalingen en geldzaken
Of je nu internationaal wilt groeien of je wilt richten op een specifieke markt, alles is mogelijk. Mollie ondersteunt alle bekende betaalmethoden, zodat je je bedrijf kunt laten groeien, ongeacht de locatie.
Vereenvoudig betalingen en geldzaken
Verhoog je inkomsten, verlaag je kosten en beheer al je geldzaken via Mollie.