Hoe werkt vooruitbetalen?

Hoe werkt vooruitbetalen?

Hoe werkt vooruitbetalen?

Betaling vooraf is wanneer een klant u betaalt voordat hij de goederen ontvangt. Leer hoe het voor uw bedrijf kan werken.

Betaling vooraf is wanneer een klant u betaalt voordat hij de goederen ontvangt. Leer hoe het voor uw bedrijf kan werken.

5 mei 2022

Nick Knuppe

Head of Product Marketing

Vooruitbetalen is een betaalvoorwaarde waarbij klanten betalen vóórdat ze het product ontvangen. Een vooruitbetaling kan een forfaitaire vergoeding, een (complete) vooruitbetaling, of een aanbetaling (voorschot) zijn.

Wat je precies kiest, is afhankelijk van een paar factoren:

  • Hoe groot is het project?

  • Moet je kosten maken om je product te maken (materiaalinkoopkosten)?

  • Wat is de betaalreputatie van de klant? Je kunt dit nagaan bij een kredietinformatiebureau of kredietverzekeraar. Bij particulieren kun je hiervoor contact opnemen bij het Bureau Krediet Registratie (BKR).

Waarom vraag je je klanten om een vooruitbetaling?

Er zijn verschillende redenen waarom een vooruitbetaling handig kan zijn voor jouw onderneming.

  1. Vooruitbetalingen verminderenhetrisico op wanbetalingen. En omdat meer ondernemingen te maken hebben met financiële onzekerheden (door de pandemie, maar recenter nog door de oorlog in Oekraïne), is vooruitbetalen een trend die we steeds vaker zien. In sommige branches zijn vooruitbetalingen altijd al de standaard geweest.

  2. Vooruitbetalingen kunnen je ook helpen met een goede cashflow, en er dus voor zorgen dat jij je business financieel gezond houdt.

  3. Je kunt ook in specifieke situaties vragen om een vooruitbetaling:

    • om de materiaalkosten van een project te dekken;

    • bij een klant die een slechte betaalreputatie heeft;

    • wanneer je een beperkte productcapaciteit hebt;

    • wanneer je een product op maat maakt;

    • om het risico van wanbetalingen bij grotere bestellingen te verminderen

    • wanneer de klant zelf vraagt of ze vooruit kunnen betalen, wat soms voorkomt als ze kasstelsel gebruiken.

Vooruitbetalen is een betaalvoorwaarde waarbij klanten betalen vóórdat ze het product ontvangen. Een vooruitbetaling kan een forfaitaire vergoeding, een (complete) vooruitbetaling, of een aanbetaling (voorschot) zijn.

Wat je precies kiest, is afhankelijk van een paar factoren:

  • Hoe groot is het project?

  • Moet je kosten maken om je product te maken (materiaalinkoopkosten)?

  • Wat is de betaalreputatie van de klant? Je kunt dit nagaan bij een kredietinformatiebureau of kredietverzekeraar. Bij particulieren kun je hiervoor contact opnemen bij het Bureau Krediet Registratie (BKR).

Waarom vraag je je klanten om een vooruitbetaling?

Er zijn verschillende redenen waarom een vooruitbetaling handig kan zijn voor jouw onderneming.

  1. Vooruitbetalingen verminderenhetrisico op wanbetalingen. En omdat meer ondernemingen te maken hebben met financiële onzekerheden (door de pandemie, maar recenter nog door de oorlog in Oekraïne), is vooruitbetalen een trend die we steeds vaker zien. In sommige branches zijn vooruitbetalingen altijd al de standaard geweest.

  2. Vooruitbetalingen kunnen je ook helpen met een goede cashflow, en er dus voor zorgen dat jij je business financieel gezond houdt.

  3. Je kunt ook in specifieke situaties vragen om een vooruitbetaling:

    • om de materiaalkosten van een project te dekken;

    • bij een klant die een slechte betaalreputatie heeft;

    • wanneer je een beperkte productcapaciteit hebt;

    • wanneer je een product op maat maakt;

    • om het risico van wanbetalingen bij grotere bestellingen te verminderen

    • wanneer de klant zelf vraagt of ze vooruit kunnen betalen, wat soms voorkomt als ze kasstelsel gebruiken.

Vooruitbetalen is een betaalvoorwaarde waarbij klanten betalen vóórdat ze het product ontvangen. Een vooruitbetaling kan een forfaitaire vergoeding, een (complete) vooruitbetaling, of een aanbetaling (voorschot) zijn.

Wat je precies kiest, is afhankelijk van een paar factoren:

  • Hoe groot is het project?

  • Moet je kosten maken om je product te maken (materiaalinkoopkosten)?

  • Wat is de betaalreputatie van de klant? Je kunt dit nagaan bij een kredietinformatiebureau of kredietverzekeraar. Bij particulieren kun je hiervoor contact opnemen bij het Bureau Krediet Registratie (BKR).

Waarom vraag je je klanten om een vooruitbetaling?

Er zijn verschillende redenen waarom een vooruitbetaling handig kan zijn voor jouw onderneming.

  1. Vooruitbetalingen verminderenhetrisico op wanbetalingen. En omdat meer ondernemingen te maken hebben met financiële onzekerheden (door de pandemie, maar recenter nog door de oorlog in Oekraïne), is vooruitbetalen een trend die we steeds vaker zien. In sommige branches zijn vooruitbetalingen altijd al de standaard geweest.

  2. Vooruitbetalingen kunnen je ook helpen met een goede cashflow, en er dus voor zorgen dat jij je business financieel gezond houdt.

  3. Je kunt ook in specifieke situaties vragen om een vooruitbetaling:

    • om de materiaalkosten van een project te dekken;

    • bij een klant die een slechte betaalreputatie heeft;

    • wanneer je een beperkte productcapaciteit hebt;

    • wanneer je een product op maat maakt;

    • om het risico van wanbetalingen bij grotere bestellingen te verminderen

    • wanneer de klant zelf vraagt of ze vooruit kunnen betalen, wat soms voorkomt als ze kasstelsel gebruiken.

Vooruitbetalen is een betaalvoorwaarde waarbij klanten betalen vóórdat ze het product ontvangen. Een vooruitbetaling kan een forfaitaire vergoeding, een (complete) vooruitbetaling, of een aanbetaling (voorschot) zijn.

Wat je precies kiest, is afhankelijk van een paar factoren:

  • Hoe groot is het project?

  • Moet je kosten maken om je product te maken (materiaalinkoopkosten)?

  • Wat is de betaalreputatie van de klant? Je kunt dit nagaan bij een kredietinformatiebureau of kredietverzekeraar. Bij particulieren kun je hiervoor contact opnemen bij het Bureau Krediet Registratie (BKR).

Waarom vraag je je klanten om een vooruitbetaling?

Er zijn verschillende redenen waarom een vooruitbetaling handig kan zijn voor jouw onderneming.

  1. Vooruitbetalingen verminderenhetrisico op wanbetalingen. En omdat meer ondernemingen te maken hebben met financiële onzekerheden (door de pandemie, maar recenter nog door de oorlog in Oekraïne), is vooruitbetalen een trend die we steeds vaker zien. In sommige branches zijn vooruitbetalingen altijd al de standaard geweest.

  2. Vooruitbetalingen kunnen je ook helpen met een goede cashflow, en er dus voor zorgen dat jij je business financieel gezond houdt.

  3. Je kunt ook in specifieke situaties vragen om een vooruitbetaling:

    • om de materiaalkosten van een project te dekken;

    • bij een klant die een slechte betaalreputatie heeft;

    • wanneer je een beperkte productcapaciteit hebt;

    • wanneer je een product op maat maakt;

    • om het risico van wanbetalingen bij grotere bestellingen te verminderen

    • wanneer de klant zelf vraagt of ze vooruit kunnen betalen, wat soms voorkomt als ze kasstelsel gebruiken.

Voorbeelden van vooruitbetalingen

  • Een aanbetaling aan een website-ontwikkelaar bij het maken van je website.

  • Bij een kwartaal- of jaarabonnement voor een streamingdienst.

  • Een voorschot voor je advocaat.

  • Vooruitbetalingen met creditcard.

  • Een aanbetaling aan een website-ontwikkelaar bij het maken van je website.

  • Bij een kwartaal- of jaarabonnement voor een streamingdienst.

  • Een voorschot voor je advocaat.

  • Vooruitbetalingen met creditcard.

  • Een aanbetaling aan een website-ontwikkelaar bij het maken van je website.

  • Bij een kwartaal- of jaarabonnement voor een streamingdienst.

  • Een voorschot voor je advocaat.

  • Vooruitbetalingen met creditcard.

  • Een aanbetaling aan een website-ontwikkelaar bij het maken van je website.

  • Bij een kwartaal- of jaarabonnement voor een streamingdienst.

  • Een voorschot voor je advocaat.

  • Vooruitbetalingen met creditcard.

Vooruitbetalingen en betalingsverwerking

Vooruitbetalingen verminderen het risico dat je niet betaald krijgt voor een geleverd product of dienst. Het kan je helpen een stabiele inkomstenstroom te krijgen, maar het is belangrijk dat je alle vooruitbetalingen correct boekt.

Zorg ervoor dat jij aan jouw kant de afspraak ook nakomt. Hiermee houd je je reputatie intact en zullen meer klanten je vertrouwen en een vooruitbetaling doen. Wijs je klanten erop dat ze jouw kredietwaardigheid kunnen controleren bij een kredietverzekeraar.

Let er ook op dat je een duidelijke manier van werken hebt om de vooruitbetaling naadloos te laten verlopen. Doe dit bijvoorbeeld door online betalingen aan te bieden. Zo maak je betalingen voor je klant makkelijk, en worden betalingen sneller voldaan.

Groei samen met Mollie

Bij Mollie maken we betalingen makkelijk, zodat jij je business kunt laten groeien. Dit doen we door je klanten een soepele checkout-ervaring aan te bieden, helemaal afgestemd op een optimale conversie. We bieden veel betaalfeatures en alle grote betaalmethodes, zodat jij kunt groeien.

Meer updates

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Verbind elke betaling. Verbeter elk onderdeel van je bedrijf.

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Form fields
Form fields
Form fields

Table of contents

Table of contents

Table of contents

Table of contents

MollieInzichtenHoe werkt vooruitbetalen?
MollieInzichtenHoe werkt vooruitbetalen?
MollieInzichtenHoe werkt vooruitbetalen?