Gepersonaliseerde e-commerce

Gepersonaliseerde e-commerce

Gepersonaliseerde e-commerce

Creëer een persoonlijke gebruikerservaring voor maximale sales en hogere conversie. Ontdek alle tips en tricks om je online business te laten groeien met Mollie.

Creëer een persoonlijke gebruikerservaring voor maximale sales en hogere conversie. Ontdek alle tips en tricks om je online business te laten groeien met Mollie.

2 dec 2021

Ervaring is belangrijker dan ooit. Wereldwijde giganten hebben misschien de middelen om uit te blinken, maar het opbouwen van een persoonlijke relatie met klanten is iets dat ze niet altijd goed doen. In plaats daarvan kunnen mkb-bedrijven dankzij hun wendbare aard klantrelaties kweken waar grotere bedrijven alleen maar van kunnen dromen.

Personalisatie is essentieel. Het omvat alles, van het correct aanspreken van klanten in marketingmaterialen tot het 'magisch' suggereren van producten die ze leuk vinden. Op maat gemaakte ervaringen creëren zorgt ervoor dat je tevreden klanten hebt die graag terugkomen. De cijfers ondersteunen dit: het rapport Business Impact of Personalisation in Retail van Google en BCG vond dat 40% van de mensen meer uitgeeft dan gepland als de klantervaring gepersonaliseerd is.

Personalised ecommerce with examples

Ervaring is belangrijker dan ooit. Wereldwijde giganten hebben misschien de middelen om uit te blinken, maar het opbouwen van een persoonlijke relatie met klanten is iets dat ze niet altijd goed doen. In plaats daarvan kunnen mkb-bedrijven dankzij hun wendbare aard klantrelaties kweken waar grotere bedrijven alleen maar van kunnen dromen.

Personalisatie is essentieel. Het omvat alles, van het correct aanspreken van klanten in marketingmaterialen tot het 'magisch' suggereren van producten die ze leuk vinden. Op maat gemaakte ervaringen creëren zorgt ervoor dat je tevreden klanten hebt die graag terugkomen. De cijfers ondersteunen dit: het rapport Business Impact of Personalisation in Retail van Google en BCG vond dat 40% van de mensen meer uitgeeft dan gepland als de klantervaring gepersonaliseerd is.

Personalised ecommerce with examples

Ervaring is belangrijker dan ooit. Wereldwijde giganten hebben misschien de middelen om uit te blinken, maar het opbouwen van een persoonlijke relatie met klanten is iets dat ze niet altijd goed doen. In plaats daarvan kunnen mkb-bedrijven dankzij hun wendbare aard klantrelaties kweken waar grotere bedrijven alleen maar van kunnen dromen.

Personalisatie is essentieel. Het omvat alles, van het correct aanspreken van klanten in marketingmaterialen tot het 'magisch' suggereren van producten die ze leuk vinden. Op maat gemaakte ervaringen creëren zorgt ervoor dat je tevreden klanten hebt die graag terugkomen. De cijfers ondersteunen dit: het rapport Business Impact of Personalisation in Retail van Google en BCG vond dat 40% van de mensen meer uitgeeft dan gepland als de klantervaring gepersonaliseerd is.

Personalised ecommerce with examples

Ervaring is belangrijker dan ooit. Wereldwijde giganten hebben misschien de middelen om uit te blinken, maar het opbouwen van een persoonlijke relatie met klanten is iets dat ze niet altijd goed doen. In plaats daarvan kunnen mkb-bedrijven dankzij hun wendbare aard klantrelaties kweken waar grotere bedrijven alleen maar van kunnen dromen.

Personalisatie is essentieel. Het omvat alles, van het correct aanspreken van klanten in marketingmaterialen tot het 'magisch' suggereren van producten die ze leuk vinden. Op maat gemaakte ervaringen creëren zorgt ervoor dat je tevreden klanten hebt die graag terugkomen. De cijfers ondersteunen dit: het rapport Business Impact of Personalisation in Retail van Google en BCG vond dat 40% van de mensen meer uitgeeft dan gepland als de klantervaring gepersonaliseerd is.

Personalised ecommerce with examples

Dus, wat kunnen mkb'ers doen om een echt gepersonaliseerde klantervaring te bieden?

1. Lok mensen om een account aan te maken en belangrijke metrics bij te houden

De beste manier om je klanten te leren kennen is door te begrijpen wie ze zijn. In ecommerce betekent dat data verzamelen over hun gedrag. Vraag klanten om zich aan te melden op je site of om te abonneren op een nieuwsbrief. Volg metrics zoals browsegedrag, kliks en zoekgeschiedenis om gemeenschappelijke kenmerken te identificeren en koperspersona's te creëren. Je kunt deze gegevens dan gebruiken om hun ervaring te personaliseren, waardoor ze gelukkiger worden en de conversie verhoogt.

2. Gebruik gepersonaliseerde homepagina's, aanbiedingen en productaanbevelingen

Personaliseer de gebruikerservaring door aanbiedingen en aanbevelingen te creëren op basis van hoe je klanten winkelen. Gebruik gegevens om hun behoeften te anticiperen en de producten en aanbiedingen te tonen die hen tevreden stellen. Denk aan gegevens als je fysieke winkelassistent, die helpt om kopers een leidende hand te bieden zodat ze vol vertrouwen kunnen kopen. Doe aan up- en cross-selling op productdetailpagina's, door kopers soortgelijke of complementaire producten te tonen waarin ze al geïnteresseerd zijn, of gebruik bestsellerlijsten om aankopen te inspireren.

3. Omarm conversational commerce

Conversational commerce is een benadering waarbij sociale tools zoals berichten-apps, chatbots, live representatives en voice-assistants worden gebruikt om producten en diensten te verkopen. In wezen maakt het de klantbeleving een tweerichtingsgesprek. Dit moet het winkelen voor je klant vereenvoudigen, waarbij de verkoop en hun tevredenheid toeneemt. Het helpt je ook meer over ze te leren. Een eenvoudige manier om dit te doen is door een quiz op je site te houden, zodat je de antwoorden van een klant kunt gebruiken om hun behoeften te begrijpen.

4. Stuur gepersonaliseerde e-mails en vier mijlpalen

Het klinkt eenvoudig, maar een gepersonaliseerde e-mail kan veel betekenen om een klant zich speciaal te laten voelen. En, door te gebruiken wat je over hen weet, kun je hun aandacht trekken door links te bieden naar pagina's of producten waarvan je weet dat ze die leuk zouden vinden. Of het nu gaat om hun naam te gebruiken wanneer je contact opneemt of ze een automatische e-mail te sturen die hun verjaardag viert, het helpt allemaal om je klanten blij te houden.

5. Zorg voor je klanten, zelfs wanneer ze weg zijn

Zorg ervoor dat je je klanten een reden geeft om terug te keren naar je site. Bied iets aan wanneer ze op het punt staan te vertrekken of stuur een winkelwagen-verlaten melding na een (verstandige) tijd. Als klanten al een tijdje niet hebben gekocht, gebruik dan retargeting-advertenties met kortingen op basis van hun koopgeschiedenis om hen te verleiden terug te keren. Door voor je klanten te zorgen, zelfs als ze weg zijn, zul je een meer positieve relatie met hen opbouwen voor de toekomst. Voor meer informatie, bekijk onze gids voor het optimaliseren van Checkout-conversie.

1. Lok mensen om een account aan te maken en belangrijke metrics bij te houden

De beste manier om je klanten te leren kennen is door te begrijpen wie ze zijn. In ecommerce betekent dat data verzamelen over hun gedrag. Vraag klanten om zich aan te melden op je site of om te abonneren op een nieuwsbrief. Volg metrics zoals browsegedrag, kliks en zoekgeschiedenis om gemeenschappelijke kenmerken te identificeren en koperspersona's te creëren. Je kunt deze gegevens dan gebruiken om hun ervaring te personaliseren, waardoor ze gelukkiger worden en de conversie verhoogt.

2. Gebruik gepersonaliseerde homepagina's, aanbiedingen en productaanbevelingen

Personaliseer de gebruikerservaring door aanbiedingen en aanbevelingen te creëren op basis van hoe je klanten winkelen. Gebruik gegevens om hun behoeften te anticiperen en de producten en aanbiedingen te tonen die hen tevreden stellen. Denk aan gegevens als je fysieke winkelassistent, die helpt om kopers een leidende hand te bieden zodat ze vol vertrouwen kunnen kopen. Doe aan up- en cross-selling op productdetailpagina's, door kopers soortgelijke of complementaire producten te tonen waarin ze al geïnteresseerd zijn, of gebruik bestsellerlijsten om aankopen te inspireren.

3. Omarm conversational commerce

Conversational commerce is een benadering waarbij sociale tools zoals berichten-apps, chatbots, live representatives en voice-assistants worden gebruikt om producten en diensten te verkopen. In wezen maakt het de klantbeleving een tweerichtingsgesprek. Dit moet het winkelen voor je klant vereenvoudigen, waarbij de verkoop en hun tevredenheid toeneemt. Het helpt je ook meer over ze te leren. Een eenvoudige manier om dit te doen is door een quiz op je site te houden, zodat je de antwoorden van een klant kunt gebruiken om hun behoeften te begrijpen.

4. Stuur gepersonaliseerde e-mails en vier mijlpalen

Het klinkt eenvoudig, maar een gepersonaliseerde e-mail kan veel betekenen om een klant zich speciaal te laten voelen. En, door te gebruiken wat je over hen weet, kun je hun aandacht trekken door links te bieden naar pagina's of producten waarvan je weet dat ze die leuk zouden vinden. Of het nu gaat om hun naam te gebruiken wanneer je contact opneemt of ze een automatische e-mail te sturen die hun verjaardag viert, het helpt allemaal om je klanten blij te houden.

5. Zorg voor je klanten, zelfs wanneer ze weg zijn

Zorg ervoor dat je je klanten een reden geeft om terug te keren naar je site. Bied iets aan wanneer ze op het punt staan te vertrekken of stuur een winkelwagen-verlaten melding na een (verstandige) tijd. Als klanten al een tijdje niet hebben gekocht, gebruik dan retargeting-advertenties met kortingen op basis van hun koopgeschiedenis om hen te verleiden terug te keren. Door voor je klanten te zorgen, zelfs als ze weg zijn, zul je een meer positieve relatie met hen opbouwen voor de toekomst. Voor meer informatie, bekijk onze gids voor het optimaliseren van Checkout-conversie.

1. Lok mensen om een account aan te maken en belangrijke metrics bij te houden

De beste manier om je klanten te leren kennen is door te begrijpen wie ze zijn. In ecommerce betekent dat data verzamelen over hun gedrag. Vraag klanten om zich aan te melden op je site of om te abonneren op een nieuwsbrief. Volg metrics zoals browsegedrag, kliks en zoekgeschiedenis om gemeenschappelijke kenmerken te identificeren en koperspersona's te creëren. Je kunt deze gegevens dan gebruiken om hun ervaring te personaliseren, waardoor ze gelukkiger worden en de conversie verhoogt.

2. Gebruik gepersonaliseerde homepagina's, aanbiedingen en productaanbevelingen

Personaliseer de gebruikerservaring door aanbiedingen en aanbevelingen te creëren op basis van hoe je klanten winkelen. Gebruik gegevens om hun behoeften te anticiperen en de producten en aanbiedingen te tonen die hen tevreden stellen. Denk aan gegevens als je fysieke winkelassistent, die helpt om kopers een leidende hand te bieden zodat ze vol vertrouwen kunnen kopen. Doe aan up- en cross-selling op productdetailpagina's, door kopers soortgelijke of complementaire producten te tonen waarin ze al geïnteresseerd zijn, of gebruik bestsellerlijsten om aankopen te inspireren.

3. Omarm conversational commerce

Conversational commerce is een benadering waarbij sociale tools zoals berichten-apps, chatbots, live representatives en voice-assistants worden gebruikt om producten en diensten te verkopen. In wezen maakt het de klantbeleving een tweerichtingsgesprek. Dit moet het winkelen voor je klant vereenvoudigen, waarbij de verkoop en hun tevredenheid toeneemt. Het helpt je ook meer over ze te leren. Een eenvoudige manier om dit te doen is door een quiz op je site te houden, zodat je de antwoorden van een klant kunt gebruiken om hun behoeften te begrijpen.

4. Stuur gepersonaliseerde e-mails en vier mijlpalen

Het klinkt eenvoudig, maar een gepersonaliseerde e-mail kan veel betekenen om een klant zich speciaal te laten voelen. En, door te gebruiken wat je over hen weet, kun je hun aandacht trekken door links te bieden naar pagina's of producten waarvan je weet dat ze die leuk zouden vinden. Of het nu gaat om hun naam te gebruiken wanneer je contact opneemt of ze een automatische e-mail te sturen die hun verjaardag viert, het helpt allemaal om je klanten blij te houden.

5. Zorg voor je klanten, zelfs wanneer ze weg zijn

Zorg ervoor dat je je klanten een reden geeft om terug te keren naar je site. Bied iets aan wanneer ze op het punt staan te vertrekken of stuur een winkelwagen-verlaten melding na een (verstandige) tijd. Als klanten al een tijdje niet hebben gekocht, gebruik dan retargeting-advertenties met kortingen op basis van hun koopgeschiedenis om hen te verleiden terug te keren. Door voor je klanten te zorgen, zelfs als ze weg zijn, zul je een meer positieve relatie met hen opbouwen voor de toekomst. Voor meer informatie, bekijk onze gids voor het optimaliseren van Checkout-conversie.

1. Lok mensen om een account aan te maken en belangrijke metrics bij te houden

De beste manier om je klanten te leren kennen is door te begrijpen wie ze zijn. In ecommerce betekent dat data verzamelen over hun gedrag. Vraag klanten om zich aan te melden op je site of om te abonneren op een nieuwsbrief. Volg metrics zoals browsegedrag, kliks en zoekgeschiedenis om gemeenschappelijke kenmerken te identificeren en koperspersona's te creëren. Je kunt deze gegevens dan gebruiken om hun ervaring te personaliseren, waardoor ze gelukkiger worden en de conversie verhoogt.

2. Gebruik gepersonaliseerde homepagina's, aanbiedingen en productaanbevelingen

Personaliseer de gebruikerservaring door aanbiedingen en aanbevelingen te creëren op basis van hoe je klanten winkelen. Gebruik gegevens om hun behoeften te anticiperen en de producten en aanbiedingen te tonen die hen tevreden stellen. Denk aan gegevens als je fysieke winkelassistent, die helpt om kopers een leidende hand te bieden zodat ze vol vertrouwen kunnen kopen. Doe aan up- en cross-selling op productdetailpagina's, door kopers soortgelijke of complementaire producten te tonen waarin ze al geïnteresseerd zijn, of gebruik bestsellerlijsten om aankopen te inspireren.

3. Omarm conversational commerce

Conversational commerce is een benadering waarbij sociale tools zoals berichten-apps, chatbots, live representatives en voice-assistants worden gebruikt om producten en diensten te verkopen. In wezen maakt het de klantbeleving een tweerichtingsgesprek. Dit moet het winkelen voor je klant vereenvoudigen, waarbij de verkoop en hun tevredenheid toeneemt. Het helpt je ook meer over ze te leren. Een eenvoudige manier om dit te doen is door een quiz op je site te houden, zodat je de antwoorden van een klant kunt gebruiken om hun behoeften te begrijpen.

4. Stuur gepersonaliseerde e-mails en vier mijlpalen

Het klinkt eenvoudig, maar een gepersonaliseerde e-mail kan veel betekenen om een klant zich speciaal te laten voelen. En, door te gebruiken wat je over hen weet, kun je hun aandacht trekken door links te bieden naar pagina's of producten waarvan je weet dat ze die leuk zouden vinden. Of het nu gaat om hun naam te gebruiken wanneer je contact opneemt of ze een automatische e-mail te sturen die hun verjaardag viert, het helpt allemaal om je klanten blij te houden.

5. Zorg voor je klanten, zelfs wanneer ze weg zijn

Zorg ervoor dat je je klanten een reden geeft om terug te keren naar je site. Bied iets aan wanneer ze op het punt staan te vertrekken of stuur een winkelwagen-verlaten melding na een (verstandige) tijd. Als klanten al een tijdje niet hebben gekocht, gebruik dan retargeting-advertenties met kortingen op basis van hun koopgeschiedenis om hen te verleiden terug te keren. Door voor je klanten te zorgen, zelfs als ze weg zijn, zul je een meer positieve relatie met hen opbouwen voor de toekomst. Voor meer informatie, bekijk onze gids voor het optimaliseren van Checkout-conversie.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Verbind elke betaling. Verbeter elk onderdeel van je bedrijf.

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Form fields
Form fields
Form fields

Table of contents

Table of contents

Table of contents

Table of contents

MollieInzichtenGepersonaliseerde e-commerce
MollieInzichtenGepersonaliseerde e-commerce
MollieInzichtenGepersonaliseerde e-commerce