
Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie

Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie

Tap to Pay op iPhone
Accepteer contactloze betalingen op je iPhone met de Mollie app
Betalingen
Platformbetalingen
Laat je bedrijf groeien
Technische documentatie
Over Mollie
Europese online winkelgewoonten, trends en inzichten
Europese online winkelgewoonten, trends en inzichten
Europese online winkelgewoonten, trends en inzichten
Ontdek wat Europeanen drijft om online te kopen, hoe gedrag verandert en wat de belangrijkste trends zijn die de toekomst van e-commerce vormgeven.
Ontdek wat Europeanen drijft om online te kopen, hoe gedrag verandert en wat de belangrijkste trends zijn die de toekomst van e-commerce vormgeven.
19 nov 2024



Hoe mensen winkelen
Eerst vroegen we consumenten naar hun huidige winkelgedrag.

Bijna de helft (48%) van de consumenten geeft de voorkeur aan online winkelen boven fysieke winkels, wat benadrukt hoe belangrijk het is om online aanwezig te zijn. De uitschieter hier zijn Britse shoppers, die veel meer online winkelen dan in fysieke winkels.
Ongeveer 22% van de mensen houdt de balans tussen online winkelen en fysieke winkels in evenwicht, waaruit blijkt dat de winkelervaring in de winkel nog steeds belangrijk is. Dit wordt onderstreept door het feit dat iets minder dan een derde (28%) van de consumenten meer in fysieke winkels winkelt dan online. Ook hier is het Verenigd Koninkrijk de grote uitschieter, met slechts 10% van de respondenten die veel meer in fysieke winkels winkelt dan online.
Hoe mensen winkelen
Eerst vroegen we consumenten naar hun huidige winkelgedrag.

Bijna de helft (48%) van de consumenten geeft de voorkeur aan online winkelen boven fysieke winkels, wat benadrukt hoe belangrijk het is om online aanwezig te zijn. De uitschieter hier zijn Britse shoppers, die veel meer online winkelen dan in fysieke winkels.
Ongeveer 22% van de mensen houdt de balans tussen online winkelen en fysieke winkels in evenwicht, waaruit blijkt dat de winkelervaring in de winkel nog steeds belangrijk is. Dit wordt onderstreept door het feit dat iets minder dan een derde (28%) van de consumenten meer in fysieke winkels winkelt dan online. Ook hier is het Verenigd Koninkrijk de grote uitschieter, met slechts 10% van de respondenten die veel meer in fysieke winkels winkelt dan online.
Hoe mensen winkelen
Eerst vroegen we consumenten naar hun huidige winkelgedrag.

Bijna de helft (48%) van de consumenten geeft de voorkeur aan online winkelen boven fysieke winkels, wat benadrukt hoe belangrijk het is om online aanwezig te zijn. De uitschieter hier zijn Britse shoppers, die veel meer online winkelen dan in fysieke winkels.
Ongeveer 22% van de mensen houdt de balans tussen online winkelen en fysieke winkels in evenwicht, waaruit blijkt dat de winkelervaring in de winkel nog steeds belangrijk is. Dit wordt onderstreept door het feit dat iets minder dan een derde (28%) van de consumenten meer in fysieke winkels winkelt dan online. Ook hier is het Verenigd Koninkrijk de grote uitschieter, met slechts 10% van de respondenten die veel meer in fysieke winkels winkelt dan online.
Hoe mensen winkelen
Eerst vroegen we consumenten naar hun huidige winkelgedrag.

Bijna de helft (48%) van de consumenten geeft de voorkeur aan online winkelen boven fysieke winkels, wat benadrukt hoe belangrijk het is om online aanwezig te zijn. De uitschieter hier zijn Britse shoppers, die veel meer online winkelen dan in fysieke winkels.
Ongeveer 22% van de mensen houdt de balans tussen online winkelen en fysieke winkels in evenwicht, waaruit blijkt dat de winkelervaring in de winkel nog steeds belangrijk is. Dit wordt onderstreept door het feit dat iets minder dan een derde (28%) van de consumenten meer in fysieke winkels winkelt dan online. Ook hier is het Verenigd Koninkrijk de grote uitschieter, met slechts 10% van de respondenten die veel meer in fysieke winkels winkelt dan online.
Hoe winkelen mensen online?
Hoe online consumenten producten vinden
Voordat ze zelfs maar een winkel bereiken, moeten we begrijpen hoe online consumenten hun reis beginnen. Daarom vroegen we consumenten naar het proces dat ze volgen als ze op zoek zijn naar producten.

De populairste manier voor klanten om een artikel te vinden zijn de grote online marktplaatsen, zoals Amazon en eBay, waarvoor 45% kiest. Zoekmachines (44%) zijn ook erg populair.
De volgende meest populaire bestemmingen zijn het bezoeken van de website van een winkelier om een product te vinden (39%), evenals online reviewpagina's (35%).
Iets minder dan een kwart van de mensen (24%) bezoekt vergelijkingswebsites wanneer ze op zoek zijn naar producten.

Interessant genoeg gebruikt iets meer dan een vijfde van de respondenten (21%) een combinatie van online winkelen en het bezoeken van een fysieke winkel, terwijl het kijken naar sociale media en beïnvloeders op sociale media de minst populaire methoden waren voor online shoppers.
Deze cijfers benadrukken hoe belangrijk het is om een combinatie van kanalen te gebruiken. Als je al je aandacht alleen richt op een Amazon-vermelding of een landingspagina met hoge conversie, mis je mogelijk een aanzienlijk aantal verkopen van klanten die bij het online winkelen de voorkeur geven aan andere kanalen.
Hoe online consumenten producten vinden
Voordat ze zelfs maar een winkel bereiken, moeten we begrijpen hoe online consumenten hun reis beginnen. Daarom vroegen we consumenten naar het proces dat ze volgen als ze op zoek zijn naar producten.

De populairste manier voor klanten om een artikel te vinden zijn de grote online marktplaatsen, zoals Amazon en eBay, waarvoor 45% kiest. Zoekmachines (44%) zijn ook erg populair.
De volgende meest populaire bestemmingen zijn het bezoeken van de website van een winkelier om een product te vinden (39%), evenals online reviewpagina's (35%).
Iets minder dan een kwart van de mensen (24%) bezoekt vergelijkingswebsites wanneer ze op zoek zijn naar producten.

Interessant genoeg gebruikt iets meer dan een vijfde van de respondenten (21%) een combinatie van online winkelen en het bezoeken van een fysieke winkel, terwijl het kijken naar sociale media en beïnvloeders op sociale media de minst populaire methoden waren voor online shoppers.
Deze cijfers benadrukken hoe belangrijk het is om een combinatie van kanalen te gebruiken. Als je al je aandacht alleen richt op een Amazon-vermelding of een landingspagina met hoge conversie, mis je mogelijk een aanzienlijk aantal verkopen van klanten die bij het online winkelen de voorkeur geven aan andere kanalen.
Hoe online consumenten producten vinden
Voordat ze zelfs maar een winkel bereiken, moeten we begrijpen hoe online consumenten hun reis beginnen. Daarom vroegen we consumenten naar het proces dat ze volgen als ze op zoek zijn naar producten.

De populairste manier voor klanten om een artikel te vinden zijn de grote online marktplaatsen, zoals Amazon en eBay, waarvoor 45% kiest. Zoekmachines (44%) zijn ook erg populair.
De volgende meest populaire bestemmingen zijn het bezoeken van de website van een winkelier om een product te vinden (39%), evenals online reviewpagina's (35%).
Iets minder dan een kwart van de mensen (24%) bezoekt vergelijkingswebsites wanneer ze op zoek zijn naar producten.

Interessant genoeg gebruikt iets meer dan een vijfde van de respondenten (21%) een combinatie van online winkelen en het bezoeken van een fysieke winkel, terwijl het kijken naar sociale media en beïnvloeders op sociale media de minst populaire methoden waren voor online shoppers.
Deze cijfers benadrukken hoe belangrijk het is om een combinatie van kanalen te gebruiken. Als je al je aandacht alleen richt op een Amazon-vermelding of een landingspagina met hoge conversie, mis je mogelijk een aanzienlijk aantal verkopen van klanten die bij het online winkelen de voorkeur geven aan andere kanalen.
Hoe online consumenten producten vinden
Voordat ze zelfs maar een winkel bereiken, moeten we begrijpen hoe online consumenten hun reis beginnen. Daarom vroegen we consumenten naar het proces dat ze volgen als ze op zoek zijn naar producten.

De populairste manier voor klanten om een artikel te vinden zijn de grote online marktplaatsen, zoals Amazon en eBay, waarvoor 45% kiest. Zoekmachines (44%) zijn ook erg populair.
De volgende meest populaire bestemmingen zijn het bezoeken van de website van een winkelier om een product te vinden (39%), evenals online reviewpagina's (35%).
Iets minder dan een kwart van de mensen (24%) bezoekt vergelijkingswebsites wanneer ze op zoek zijn naar producten.

Interessant genoeg gebruikt iets meer dan een vijfde van de respondenten (21%) een combinatie van online winkelen en het bezoeken van een fysieke winkel, terwijl het kijken naar sociale media en beïnvloeders op sociale media de minst populaire methoden waren voor online shoppers.
Deze cijfers benadrukken hoe belangrijk het is om een combinatie van kanalen te gebruiken. Als je al je aandacht alleen richt op een Amazon-vermelding of een landingspagina met hoge conversie, mis je mogelijk een aanzienlijk aantal verkopen van klanten die bij het online winkelen de voorkeur geven aan andere kanalen.
Over het onderzoek
We hebben samengewerkt met het toonaangevende onderzoeksbureau Coleman Parkes om 10.000 Europese consumenten te onervragen die online winkelen (minimaal één online aankoop in de afgelopen maand, hoewel 66% in de week ervoor iets had gekocht).
Het onderzoek werd online uitgevoerd in juli en augustus 2024.
Het onderzoek werd uitgevoerd in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk, met 2.000 enquêtes in elke markt. Om een goede afspiegeling van de consumenten in de steekproef te krijgen, werd een mix van leeftijden, geslachten en inkomensniveaus opgenomen.

Meer updates
De grootste e-commerce trends in 2025
Blijf voorop lopen met de beste e-commercetrends voor 2025. Ontdek hoe AI, social commerce en personalisatie het online winkelen vormgeven.
E-commerce in Nederland: alles wat je moet weten
Ontdek de meest recente data, trends en inzichten over e-commerce in Nederland, inclusief de visie van lokale experts.
E-commerce in België: alles wat je moet weten
Ontdek de meest recente data, trends en inzichten over e-commerce in België, inclusief de visie van lokale experts
Ecommerce in Frankrijk: alles wat je moet weten
Alles wat je moet weten over e-commerce in Frankrijk: trends, inzichten, gegevens en tips van experts uit de branche.
De grootste e-commerce trends in 2025
Blijf voorop lopen met de beste e-commercetrends voor 2025. Ontdek hoe AI, social commerce en personalisatie het online winkelen vormgeven.
E-commerce in Nederland: alles wat je moet weten
Ontdek de meest recente data, trends en inzichten over e-commerce in Nederland, inclusief de visie van lokale experts.
E-commerce in België: alles wat je moet weten
Ontdek de meest recente data, trends en inzichten over e-commerce in België, inclusief de visie van lokale experts
Ecommerce in Frankrijk: alles wat je moet weten
Alles wat je moet weten over e-commerce in Frankrijk: trends, inzichten, gegevens en tips van experts uit de branche.
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Verbind elke betaling. Verbeter elk onderdeel van je bedrijf.
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Blijf op de hoogte
Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.
Table of contents
Table of contents
Table of contents
Table of contents
Simplify payments and money management
Drive revenue, reduce costs, and manage funds with Mollie.
Simplify payments and money management
Of je nu internationaal wilt groeien of je wilt richten op een specifieke markt, alles is mogelijk. Mollie ondersteunt alle bekende betaalmethoden, zodat je je bedrijf kunt laten groeien, ongeacht de locatie.
Simplify payments and money management
Drive revenue, reduce costs, and manage funds with Mollie.