Europese online winkelgewoonten, trends en inzichten

Europese online winkelgewoonten, trends en inzichten

Europese online winkelgewoonten, trends en inzichten

Ontdek wat Europeanen drijft om online te kopen, hoe gedrag verandert en wat de belangrijkste trends zijn die de toekomst van e-commerce vormgeven.

Ontdek wat Europeanen drijft om online te kopen, hoe gedrag verandert en wat de belangrijkste trends zijn die de toekomst van e-commerce vormgeven.

19 nov 2024

Hoe mensen winkelen

Eerst vroegen we consumenten naar hun huidige winkelgedrag. 

Bijna de helft (48%) van de consumenten geeft de voorkeur aan online winkelen boven fysieke winkels, wat benadrukt hoe belangrijk het is om online aanwezig te zijn. De uitschieter hier zijn Britse shoppers, die veel meer online winkelen dan in fysieke winkels.

Ongeveer 22% van de mensen houdt de balans tussen online winkelen en fysieke winkels in evenwicht, waaruit blijkt dat de winkelervaring in de winkel nog steeds belangrijk is. Dit wordt onderstreept door het feit dat iets minder dan een derde (28%) van de consumenten meer in fysieke winkels winkelt dan online. Ook hier is het Verenigd Koninkrijk de grote uitschieter, met slechts 10% van de respondenten die veel meer in fysieke winkels winkelt dan online.

Hoe mensen winkelen

Eerst vroegen we consumenten naar hun huidige winkelgedrag. 

Bijna de helft (48%) van de consumenten geeft de voorkeur aan online winkelen boven fysieke winkels, wat benadrukt hoe belangrijk het is om online aanwezig te zijn. De uitschieter hier zijn Britse shoppers, die veel meer online winkelen dan in fysieke winkels.

Ongeveer 22% van de mensen houdt de balans tussen online winkelen en fysieke winkels in evenwicht, waaruit blijkt dat de winkelervaring in de winkel nog steeds belangrijk is. Dit wordt onderstreept door het feit dat iets minder dan een derde (28%) van de consumenten meer in fysieke winkels winkelt dan online. Ook hier is het Verenigd Koninkrijk de grote uitschieter, met slechts 10% van de respondenten die veel meer in fysieke winkels winkelt dan online.

Hoe mensen winkelen

Eerst vroegen we consumenten naar hun huidige winkelgedrag. 

Bijna de helft (48%) van de consumenten geeft de voorkeur aan online winkelen boven fysieke winkels, wat benadrukt hoe belangrijk het is om online aanwezig te zijn. De uitschieter hier zijn Britse shoppers, die veel meer online winkelen dan in fysieke winkels.

Ongeveer 22% van de mensen houdt de balans tussen online winkelen en fysieke winkels in evenwicht, waaruit blijkt dat de winkelervaring in de winkel nog steeds belangrijk is. Dit wordt onderstreept door het feit dat iets minder dan een derde (28%) van de consumenten meer in fysieke winkels winkelt dan online. Ook hier is het Verenigd Koninkrijk de grote uitschieter, met slechts 10% van de respondenten die veel meer in fysieke winkels winkelt dan online.

Hoe mensen winkelen

Eerst vroegen we consumenten naar hun huidige winkelgedrag. 

Bijna de helft (48%) van de consumenten geeft de voorkeur aan online winkelen boven fysieke winkels, wat benadrukt hoe belangrijk het is om online aanwezig te zijn. De uitschieter hier zijn Britse shoppers, die veel meer online winkelen dan in fysieke winkels.

Ongeveer 22% van de mensen houdt de balans tussen online winkelen en fysieke winkels in evenwicht, waaruit blijkt dat de winkelervaring in de winkel nog steeds belangrijk is. Dit wordt onderstreept door het feit dat iets minder dan een derde (28%) van de consumenten meer in fysieke winkels winkelt dan online. Ook hier is het Verenigd Koninkrijk de grote uitschieter, met slechts 10% van de respondenten die veel meer in fysieke winkels winkelt dan online.

Hoe winkelen mensen online?

Hoe online consumenten producten vinden

Voordat ze zelfs maar een winkel bereiken, moeten we begrijpen hoe online consumenten hun reis beginnen. Daarom vroegen we consumenten naar het proces dat ze volgen als ze op zoek zijn naar producten.

De populairste manier voor klanten om een artikel te vinden zijn de grote online marktplaatsen, zoals Amazon en eBay, waarvoor 45% kiest. Zoekmachines (44%) zijn ook erg populair.

De volgende meest populaire bestemmingen zijn het bezoeken van de website van een winkelier om een product te vinden (39%), evenals online reviewpagina's (35%). 

Iets minder dan een kwart van de mensen (24%) bezoekt vergelijkingswebsites wanneer ze op zoek zijn naar producten.

Interessant genoeg gebruikt iets meer dan een vijfde van de respondenten (21%) een combinatie van online winkelen en het bezoeken van een fysieke winkel, terwijl het kijken naar sociale media en beïnvloeders op sociale media de minst populaire methoden waren voor online shoppers.

Deze cijfers benadrukken hoe belangrijk het is om een combinatie van kanalen te gebruiken. Als je al je aandacht alleen richt op een Amazon-vermelding of een landingspagina met hoge conversie, mis je mogelijk een aanzienlijk aantal verkopen van klanten die bij het online winkelen de voorkeur geven aan andere kanalen.

Hoe online consumenten producten vinden

Voordat ze zelfs maar een winkel bereiken, moeten we begrijpen hoe online consumenten hun reis beginnen. Daarom vroegen we consumenten naar het proces dat ze volgen als ze op zoek zijn naar producten.

De populairste manier voor klanten om een artikel te vinden zijn de grote online marktplaatsen, zoals Amazon en eBay, waarvoor 45% kiest. Zoekmachines (44%) zijn ook erg populair.

De volgende meest populaire bestemmingen zijn het bezoeken van de website van een winkelier om een product te vinden (39%), evenals online reviewpagina's (35%). 

Iets minder dan een kwart van de mensen (24%) bezoekt vergelijkingswebsites wanneer ze op zoek zijn naar producten.

Interessant genoeg gebruikt iets meer dan een vijfde van de respondenten (21%) een combinatie van online winkelen en het bezoeken van een fysieke winkel, terwijl het kijken naar sociale media en beïnvloeders op sociale media de minst populaire methoden waren voor online shoppers.

Deze cijfers benadrukken hoe belangrijk het is om een combinatie van kanalen te gebruiken. Als je al je aandacht alleen richt op een Amazon-vermelding of een landingspagina met hoge conversie, mis je mogelijk een aanzienlijk aantal verkopen van klanten die bij het online winkelen de voorkeur geven aan andere kanalen.

Hoe online consumenten producten vinden

Voordat ze zelfs maar een winkel bereiken, moeten we begrijpen hoe online consumenten hun reis beginnen. Daarom vroegen we consumenten naar het proces dat ze volgen als ze op zoek zijn naar producten.

De populairste manier voor klanten om een artikel te vinden zijn de grote online marktplaatsen, zoals Amazon en eBay, waarvoor 45% kiest. Zoekmachines (44%) zijn ook erg populair.

De volgende meest populaire bestemmingen zijn het bezoeken van de website van een winkelier om een product te vinden (39%), evenals online reviewpagina's (35%). 

Iets minder dan een kwart van de mensen (24%) bezoekt vergelijkingswebsites wanneer ze op zoek zijn naar producten.

Interessant genoeg gebruikt iets meer dan een vijfde van de respondenten (21%) een combinatie van online winkelen en het bezoeken van een fysieke winkel, terwijl het kijken naar sociale media en beïnvloeders op sociale media de minst populaire methoden waren voor online shoppers.

Deze cijfers benadrukken hoe belangrijk het is om een combinatie van kanalen te gebruiken. Als je al je aandacht alleen richt op een Amazon-vermelding of een landingspagina met hoge conversie, mis je mogelijk een aanzienlijk aantal verkopen van klanten die bij het online winkelen de voorkeur geven aan andere kanalen.

Hoe online consumenten producten vinden

Voordat ze zelfs maar een winkel bereiken, moeten we begrijpen hoe online consumenten hun reis beginnen. Daarom vroegen we consumenten naar het proces dat ze volgen als ze op zoek zijn naar producten.

De populairste manier voor klanten om een artikel te vinden zijn de grote online marktplaatsen, zoals Amazon en eBay, waarvoor 45% kiest. Zoekmachines (44%) zijn ook erg populair.

De volgende meest populaire bestemmingen zijn het bezoeken van de website van een winkelier om een product te vinden (39%), evenals online reviewpagina's (35%). 

Iets minder dan een kwart van de mensen (24%) bezoekt vergelijkingswebsites wanneer ze op zoek zijn naar producten.

Interessant genoeg gebruikt iets meer dan een vijfde van de respondenten (21%) een combinatie van online winkelen en het bezoeken van een fysieke winkel, terwijl het kijken naar sociale media en beïnvloeders op sociale media de minst populaire methoden waren voor online shoppers.

Deze cijfers benadrukken hoe belangrijk het is om een combinatie van kanalen te gebruiken. Als je al je aandacht alleen richt op een Amazon-vermelding of een landingspagina met hoge conversie, mis je mogelijk een aanzienlijk aantal verkopen van klanten die bij het online winkelen de voorkeur geven aan andere kanalen.

Over het onderzoek

We hebben samengewerkt met het toonaangevende onderzoeksbureau Coleman Parkes om 10.000 Europese consumenten te onervragen die online winkelen (minimaal één online aankoop in de afgelopen maand, hoewel 66% in de week ervoor iets had gekocht).

Het onderzoek werd online uitgevoerd in juli en augustus 2024.

Het onderzoek werd uitgevoerd in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk, met 2.000 enquêtes in elke markt. Om een goede afspiegeling van de consumenten in de steekproef te krijgen, werd een mix van leeftijden, geslachten en inkomensniveaus opgenomen.


Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Verbind elke betaling. Verbeter elk onderdeel van je bedrijf.

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Form fields
Form fields
Form fields

Table of contents

Table of contents

Table of contents

Table of contents

MollieInzichtenEuropese online winkelgewoonten, trends en inzichten
MollieInzichtenEuropese online winkelgewoonten, trends en inzichten
MollieInzichtenEuropese online winkelgewoonten, trends en inzichten