19 nov 2024
Toekomstperspectieven voor e-commerce in Duitsland
Online Duitse klanten aantrekken: wat is de beste manier?
We vroegen ook aan klanten naar kooptriggers wanneer ze online zijn. Als het aankomt op online kopen dan zegt 39% van de Duitse klanten dat kortingsaanbiedingen die worden getoond wanneer ze op het punt zijn om de website te verlaten, ervoor kunnen zorgen dat ze toch iets kopen. En 34% van de Duitse consumenten zegt dat herinneringsmails of nieuwsbrieven van voorkeursmerken ervoor zorgen dat ze iets online kopen.

Tegelijkertijd is de kans minder groot dat voorgestelde gerelateerde producten, advertenties op social media en promoties van influencers, de Duitse consumenten zullen aansporen om meteen iets te kopen. Dit toont een meer voorzichtige en weloverwogen benadering van online shoppen, waarbij directe communicatie effectiever is dan promoties op social media of via influencer marketing.

De belangrijkste aspecten bij het kiezen van een detailhandelaar voor een aankoop zijn gratis verzending (42%) en een detailhandelaar zijn die de consument kent en vertrouwt (38%).
Christopher: "Ecommercebedrijven die meer klanten willen aantrekken, kunnen van deze trends profiteren door meer nadruk te leggen op strategisch geplaatste kortingen, sterke langetermijnrelaties op te bouwen door middel van consistente communicatie en het vertrouwen in het merk te versterken door middel van garanties en certificeringen. Eerlijkheid en directheid zijn essentieel."
Waarom verlaten Duitse klanten hun winkelwagentje?
Verlaten winkelwagentjes blijven een grote uitdaging voor bijna alle e-commercebedrijven. Het is dus belangrijk om te achterhalen waarom Duitse consumenten hun winkelwagentje verlaten.

De meest voorkomende reden is hoge verzendkosten of belastingen. 55% van de consumenten noemt dit als reden voor het verlaten van hun winkelwagentje. Dit is geen verrassing, vooral niet onder de meer prijsbewuste klanten. Deze onverwachte, extra kosten kunnen namelijk snel een dealbreaker worden.
Andere belangrijke redenen voor het verlaten van de winkelwagen zijn de veiligheid van betalingen (44%), beschikbare betaalmethoden (41%) en zorgen over het delen van gegevens met derden (34%). Dit benadrukt het belang van vertrouwen als het gaat om online shoppen.
Christopher: "Om het aantal gemiste bestellingen tot een minimum te beperken, kan gratis verzenden of verzenden met korting een grote verandering zijn. Als dit niet mogelijk is, moet je altijd vroeg in het proces transparant zijn over de verzendkosten. Het aanbieden van meerdere betaalmethoden en het opbouwen van vertrouwen via veilige, gerespecteerde betaalgateways kan conversies ook stimuleren.
Ecommerce in Duitsland: eindbeschouwingen
Hier volgt een korte samenvatting van alles wat we hebben behandeld:
De beleving van Duitse klanten: Ondanks kleine verschuivingen in de perceptie beschouwen Duitse consumenten de economische situatie in grote lijnen als stabiel.
Vooruitzichten: Hoewel er een groeiend gematigd negatief sentiment is, zijn er ook gebieden van extreem optimisme, die de hoop op stabiliteit in evenwicht brengen.
Betalingsvoorkeuren: PayPal domineert het Duitse betaling landschap, terwijl traditionele methoden zoals aankoop op rekening nog steeds een sterke culturele waarde hebben
De verwachtingen van de klant: Het opbouwen van een gevoel van veiligheid en vertrouwen aan het begin van het aankoop-traject is een zaak van de lange adem, een soepel inlog- en registratieproces is dus van vitaal belang.
Klantentrouw: Duitsers zijn minder gemotiveerd door loyaliteitsprogramma's, wat zich vertaalt in een focus op praktische, langetermijnwaarde in plaats van korte termijn prikkels.
Online koopgedrag van klanten: Net als de rest van Europa zoeken Duitse klanten nu naar de laagste prijzen en doen ze meer onderzoek voordat ze producten kopen.
Meer klanten aantrekken: Duitse klanten zullen waarschijnlijk blijven reageren op strategisch geplaatste kortingen, evenals consistente merk communicatie zoals e-mails of nieuwsbrieven.
Verlaten van winkelwagentjes: Gratis verzending lijkt een grote impact te hebben op de conversie, net als het aanbieden van veilige, betrouwbare betaalmethoden en checkout.
Social media: Een continue aanwezigheid op social media is belangrijk, waarbij YouTube, Facebook en Instagram de meest populaire platforms zijn.
Voor succes op de lange termijn in Duitsland zegt Annett: "Het opbouwen van een e-commerce aanwezigheid in Duitsland lijkt erg op het bouwen van een solide huis. Vergeet de flitsende inrichting en sfeerverlichting. Duitse klanten willen een stevige basis die is gebouwd op vertrouwen, betrouwbaarheid, kwaliteit en prijzen die de toets der kritiek doorstaan. Als deze punten goed aanpakt worden, heb je een bedrijf waar Duitse klanten steeds weer naar terugkeren."
Hoe Mollie jouw e-commercebusiness in Duitsland kan laten groeien
In het huidige economische klimaat is optimalisatie niet alleen een voordeel maar een noodzaak. Bij Mollie bieden we een reeks functies aan om je e-commercebusiness te helpen voldoen aan de steeds veranderende eisen van Duitse consumenten.
Zo kan onze oplossing jouw bedrijf helpen:
Alles-in-één online en in-person betalingen: Beheer alle offline en online betalingen via één integratie.
Hogere conversie: Bied 35+ betaalmethoden aan, inclusief wereldwijde en lokale opties.
Maak zaken doen eenvoudiger: Bespaar tijd met realtime rapporten, inzichten en verwerking.
Sneller je geld ontvangen. Stuur betaalverzoeken en facturen met herkenningspunten van je eigen merk voor snelle, eenvoudige betalingen.
Flexibele bedrijfsfinanciering: Toegang tot € 250.000 aan financiering met transparante prijzen en flexibele aflossingen.
Meer informatie over betalingen met Mollie.
We hebben samengewerkt met het toonaangevende onderzoeksbureau Coleman Parkes om 10.000 Europese consumenten te ontvragen die online winkelen (minimaal één online aankoop in de afgelopen maand, hoewel 66% in de week ervoor iets had gekocht).
Het onderzoek werd online uitgevoerd in juli en augustus 2024.
Het onderzoek werd uitgevoerd in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk, met 2.000 enquêtes in elke markt. Om een goede afspiegeling van de consumenten in de steekproef te krijgen, werd een mix van leeftijden, geslachten en inkomensniveaus opgenomen.

Over het onderzoek
Meer updates