De beste kenmerken voor e-commerce websites

De beste kenmerken voor e-commerce websites

De beste kenmerken voor e-commerce websites

Ontdek de beste functionaliteiten voor online winkels met onderzoeksresultaten van 10.000 Europese consumenten en tips van experts uit de branche.

Ontdek de beste functionaliteiten voor online winkels met onderzoeksresultaten van 10.000 Europese consumenten en tips van experts uit de branche.

19 nov 2024

Eerst vroegen we Europese consumenten naar de belangrijkste factoren waarop ze letten bij het kiezen van een winkel.

Misschien niet geheel verrassend stond het aanbieden van de gunstigste prijs bovenaan. 48% van de consumenten vond dit de belangrijkste factor bij het kiezen van een online retailer. Gratis verzending is de op een na belangrijkste factor, 45% had dit in de top drie.

Winkelen bij bekende en vertrouwde sites staat met 36% op de derde plaats. Dit geldt vooral voor België, waar 41% van de klanten bij voorkeur winkelt bij retailers die zij kennen en vertrouwen. Gratis retourzendingen staat met 28% op de vierde plaats (twijfel je over gratis of betaald retourneren? Lees onze gids voor meer informatie).  Verzendtijden staat op de vijfde plaats met 27%.

Met 24% is het aanbieden van voorkeursbetaalmethoden de volgende belangrijke factor. Gevolgd door betaalgemak met 22%. Dit benadrukt het belang van optimalisatie van je betaalsysteem waardoor je aan de wensen van je klanten voldoet en sales binnenhaalt.

Wat kun je nog meer doen om klanten aan te trekken? Colleen Harrison, Head of Partner Marketing bij Woo, geeft een aantal belangrijke tips. 

"Vergeet niet dat e-commerce zich ook buiten de website heeft ontwikkeld", zegt Colleen. "Jouw online shop is een centrale voorraadhub en een betrouwbare checkout-bestemming, terwijl de ontdekking van producten steeds meer via andere kanalen plaatsvindt. Klanten vinden merken en producten nu via platforms als Amazon, TikTok, Instagram en YouTube – social media en andere kanalen die shoppable content omarmen en entertainment naadloos laten overlopen in e-commerce.

"Ondertussen laten de evoluerende zoekresultaten van Google meer informatie direct op de zoekpagina zien, van productbeoordelingen tot prijzen en beschikbaarheid, waardoor klanten minder vaak je website hoeven te bezoeken. Vanaf 2025 zal synchronisatie van je productcatalogus via meerdere kanalen en het gebruik van op shopping gebaseerde advertentieformaten de groei blijven stimuleren. Via deze kanalen kun je ook samenwerkingen met influencers en door gebruikers gegenereerde content inzetten om interesse en traffic te genereren."

Eerst vroegen we Europese consumenten naar de belangrijkste factoren waarop ze letten bij het kiezen van een winkel.

Misschien niet geheel verrassend stond het aanbieden van de gunstigste prijs bovenaan. 48% van de consumenten vond dit de belangrijkste factor bij het kiezen van een online retailer. Gratis verzending is de op een na belangrijkste factor, 45% had dit in de top drie.

Winkelen bij bekende en vertrouwde sites staat met 36% op de derde plaats. Dit geldt vooral voor België, waar 41% van de klanten bij voorkeur winkelt bij retailers die zij kennen en vertrouwen. Gratis retourzendingen staat met 28% op de vierde plaats (twijfel je over gratis of betaald retourneren? Lees onze gids voor meer informatie).  Verzendtijden staat op de vijfde plaats met 27%.

Met 24% is het aanbieden van voorkeursbetaalmethoden de volgende belangrijke factor. Gevolgd door betaalgemak met 22%. Dit benadrukt het belang van optimalisatie van je betaalsysteem waardoor je aan de wensen van je klanten voldoet en sales binnenhaalt.

Wat kun je nog meer doen om klanten aan te trekken? Colleen Harrison, Head of Partner Marketing bij Woo, geeft een aantal belangrijke tips. 

"Vergeet niet dat e-commerce zich ook buiten de website heeft ontwikkeld", zegt Colleen. "Jouw online shop is een centrale voorraadhub en een betrouwbare checkout-bestemming, terwijl de ontdekking van producten steeds meer via andere kanalen plaatsvindt. Klanten vinden merken en producten nu via platforms als Amazon, TikTok, Instagram en YouTube – social media en andere kanalen die shoppable content omarmen en entertainment naadloos laten overlopen in e-commerce.

"Ondertussen laten de evoluerende zoekresultaten van Google meer informatie direct op de zoekpagina zien, van productbeoordelingen tot prijzen en beschikbaarheid, waardoor klanten minder vaak je website hoeven te bezoeken. Vanaf 2025 zal synchronisatie van je productcatalogus via meerdere kanalen en het gebruik van op shopping gebaseerde advertentieformaten de groei blijven stimuleren. Via deze kanalen kun je ook samenwerkingen met influencers en door gebruikers gegenereerde content inzetten om interesse en traffic te genereren."

Eerst vroegen we Europese consumenten naar de belangrijkste factoren waarop ze letten bij het kiezen van een winkel.

Misschien niet geheel verrassend stond het aanbieden van de gunstigste prijs bovenaan. 48% van de consumenten vond dit de belangrijkste factor bij het kiezen van een online retailer. Gratis verzending is de op een na belangrijkste factor, 45% had dit in de top drie.

Winkelen bij bekende en vertrouwde sites staat met 36% op de derde plaats. Dit geldt vooral voor België, waar 41% van de klanten bij voorkeur winkelt bij retailers die zij kennen en vertrouwen. Gratis retourzendingen staat met 28% op de vierde plaats (twijfel je over gratis of betaald retourneren? Lees onze gids voor meer informatie).  Verzendtijden staat op de vijfde plaats met 27%.

Met 24% is het aanbieden van voorkeursbetaalmethoden de volgende belangrijke factor. Gevolgd door betaalgemak met 22%. Dit benadrukt het belang van optimalisatie van je betaalsysteem waardoor je aan de wensen van je klanten voldoet en sales binnenhaalt.

Wat kun je nog meer doen om klanten aan te trekken? Colleen Harrison, Head of Partner Marketing bij Woo, geeft een aantal belangrijke tips. 

"Vergeet niet dat e-commerce zich ook buiten de website heeft ontwikkeld", zegt Colleen. "Jouw online shop is een centrale voorraadhub en een betrouwbare checkout-bestemming, terwijl de ontdekking van producten steeds meer via andere kanalen plaatsvindt. Klanten vinden merken en producten nu via platforms als Amazon, TikTok, Instagram en YouTube – social media en andere kanalen die shoppable content omarmen en entertainment naadloos laten overlopen in e-commerce.

"Ondertussen laten de evoluerende zoekresultaten van Google meer informatie direct op de zoekpagina zien, van productbeoordelingen tot prijzen en beschikbaarheid, waardoor klanten minder vaak je website hoeven te bezoeken. Vanaf 2025 zal synchronisatie van je productcatalogus via meerdere kanalen en het gebruik van op shopping gebaseerde advertentieformaten de groei blijven stimuleren. Via deze kanalen kun je ook samenwerkingen met influencers en door gebruikers gegenereerde content inzetten om interesse en traffic te genereren."

Eerst vroegen we Europese consumenten naar de belangrijkste factoren waarop ze letten bij het kiezen van een winkel.

Misschien niet geheel verrassend stond het aanbieden van de gunstigste prijs bovenaan. 48% van de consumenten vond dit de belangrijkste factor bij het kiezen van een online retailer. Gratis verzending is de op een na belangrijkste factor, 45% had dit in de top drie.

Winkelen bij bekende en vertrouwde sites staat met 36% op de derde plaats. Dit geldt vooral voor België, waar 41% van de klanten bij voorkeur winkelt bij retailers die zij kennen en vertrouwen. Gratis retourzendingen staat met 28% op de vierde plaats (twijfel je over gratis of betaald retourneren? Lees onze gids voor meer informatie).  Verzendtijden staat op de vijfde plaats met 27%.

Met 24% is het aanbieden van voorkeursbetaalmethoden de volgende belangrijke factor. Gevolgd door betaalgemak met 22%. Dit benadrukt het belang van optimalisatie van je betaalsysteem waardoor je aan de wensen van je klanten voldoet en sales binnenhaalt.

Wat kun je nog meer doen om klanten aan te trekken? Colleen Harrison, Head of Partner Marketing bij Woo, geeft een aantal belangrijke tips. 

"Vergeet niet dat e-commerce zich ook buiten de website heeft ontwikkeld", zegt Colleen. "Jouw online shop is een centrale voorraadhub en een betrouwbare checkout-bestemming, terwijl de ontdekking van producten steeds meer via andere kanalen plaatsvindt. Klanten vinden merken en producten nu via platforms als Amazon, TikTok, Instagram en YouTube – social media en andere kanalen die shoppable content omarmen en entertainment naadloos laten overlopen in e-commerce.

"Ondertussen laten de evoluerende zoekresultaten van Google meer informatie direct op de zoekpagina zien, van productbeoordelingen tot prijzen en beschikbaarheid, waardoor klanten minder vaak je website hoeven te bezoeken. Vanaf 2025 zal synchronisatie van je productcatalogus via meerdere kanalen en het gebruik van op shopping gebaseerde advertentieformaten de groei blijven stimuleren. Via deze kanalen kun je ook samenwerkingen met influencers en door gebruikers gegenereerde content inzetten om interesse en traffic te genereren."

De beste kenmerken voor e-commerce websites

Je hebt nu met succes klanten naar je site weten te trekken. Nu is het belangrijk om vertrouwen op te bouwen en deze interesse om te zetten in een verkoop. Vervolgens vroegen we aan consumenten welk deel van het kooptraject zij zo efficiënt mogelijk willen hebben.

In totaal wil 27% van de consumenten dat de checkout en betaalproces van de e-commerce-site zo efficiënt mogelijk verlopen. Het Verenigd Koninkrijk steekt er met 41% met kop en schouders bovenuit.

Productontdekking komt op de tweede plaats en is gekozen door 18% van de consumenten. Dit geeft aan dat, hoewel een soepel betalingsproces cruciaal is, je niet moet vergeten om klanten te helpen gemakkelijk door je producten te navigeren.

Het verzend- en retourproces krijgt de stem van 14% van de consumenten. Dit komt overeen met eerder verkregen gegevens waaruit blijkt dat gratis verzending een belangrijke factor is bij de keuze van een winkel.

"Het is geen verrassing dat betalingen top-of-mind zijn voor consumenten," zegt Colleen. "Het betaalproces moet zo efficiënt mogelijk zijn. Je moet je koopervaring bekijken vanuit het oogpunt van de consument. Alles wat bij het afrekenen verstorend werkt, zal een aankoop afschrikken.” 

"Express-betaalmethoden voor mobiel en online checkout zijn essentieel. Kopers kunnen hiermee hun opgeslagen betaalgegevens gebruiken en hoeven niet naar hun creditcard te zoeken. Een optie voor betalen als een gast is ook belangrijk, zodat gebruikers niet verplicht een account hoeven te maken. Controleer regelmatig je checkout-ervaring voor optimalisatie van de flow, met de focus op gegevensverzameling, het aantal stappen tot aankoop en het totale aantal schermen."

Je hebt nu met succes klanten naar je site weten te trekken. Nu is het belangrijk om vertrouwen op te bouwen en deze interesse om te zetten in een verkoop. Vervolgens vroegen we aan consumenten welk deel van het kooptraject zij zo efficiënt mogelijk willen hebben.

In totaal wil 27% van de consumenten dat de checkout en betaalproces van de e-commerce-site zo efficiënt mogelijk verlopen. Het Verenigd Koninkrijk steekt er met 41% met kop en schouders bovenuit.

Productontdekking komt op de tweede plaats en is gekozen door 18% van de consumenten. Dit geeft aan dat, hoewel een soepel betalingsproces cruciaal is, je niet moet vergeten om klanten te helpen gemakkelijk door je producten te navigeren.

Het verzend- en retourproces krijgt de stem van 14% van de consumenten. Dit komt overeen met eerder verkregen gegevens waaruit blijkt dat gratis verzending een belangrijke factor is bij de keuze van een winkel.

"Het is geen verrassing dat betalingen top-of-mind zijn voor consumenten," zegt Colleen. "Het betaalproces moet zo efficiënt mogelijk zijn. Je moet je koopervaring bekijken vanuit het oogpunt van de consument. Alles wat bij het afrekenen verstorend werkt, zal een aankoop afschrikken.” 

"Express-betaalmethoden voor mobiel en online checkout zijn essentieel. Kopers kunnen hiermee hun opgeslagen betaalgegevens gebruiken en hoeven niet naar hun creditcard te zoeken. Een optie voor betalen als een gast is ook belangrijk, zodat gebruikers niet verplicht een account hoeven te maken. Controleer regelmatig je checkout-ervaring voor optimalisatie van de flow, met de focus op gegevensverzameling, het aantal stappen tot aankoop en het totale aantal schermen."

Je hebt nu met succes klanten naar je site weten te trekken. Nu is het belangrijk om vertrouwen op te bouwen en deze interesse om te zetten in een verkoop. Vervolgens vroegen we aan consumenten welk deel van het kooptraject zij zo efficiënt mogelijk willen hebben.

In totaal wil 27% van de consumenten dat de checkout en betaalproces van de e-commerce-site zo efficiënt mogelijk verlopen. Het Verenigd Koninkrijk steekt er met 41% met kop en schouders bovenuit.

Productontdekking komt op de tweede plaats en is gekozen door 18% van de consumenten. Dit geeft aan dat, hoewel een soepel betalingsproces cruciaal is, je niet moet vergeten om klanten te helpen gemakkelijk door je producten te navigeren.

Het verzend- en retourproces krijgt de stem van 14% van de consumenten. Dit komt overeen met eerder verkregen gegevens waaruit blijkt dat gratis verzending een belangrijke factor is bij de keuze van een winkel.

"Het is geen verrassing dat betalingen top-of-mind zijn voor consumenten," zegt Colleen. "Het betaalproces moet zo efficiënt mogelijk zijn. Je moet je koopervaring bekijken vanuit het oogpunt van de consument. Alles wat bij het afrekenen verstorend werkt, zal een aankoop afschrikken.” 

"Express-betaalmethoden voor mobiel en online checkout zijn essentieel. Kopers kunnen hiermee hun opgeslagen betaalgegevens gebruiken en hoeven niet naar hun creditcard te zoeken. Een optie voor betalen als een gast is ook belangrijk, zodat gebruikers niet verplicht een account hoeven te maken. Controleer regelmatig je checkout-ervaring voor optimalisatie van de flow, met de focus op gegevensverzameling, het aantal stappen tot aankoop en het totale aantal schermen."

Je hebt nu met succes klanten naar je site weten te trekken. Nu is het belangrijk om vertrouwen op te bouwen en deze interesse om te zetten in een verkoop. Vervolgens vroegen we aan consumenten welk deel van het kooptraject zij zo efficiënt mogelijk willen hebben.

In totaal wil 27% van de consumenten dat de checkout en betaalproces van de e-commerce-site zo efficiënt mogelijk verlopen. Het Verenigd Koninkrijk steekt er met 41% met kop en schouders bovenuit.

Productontdekking komt op de tweede plaats en is gekozen door 18% van de consumenten. Dit geeft aan dat, hoewel een soepel betalingsproces cruciaal is, je niet moet vergeten om klanten te helpen gemakkelijk door je producten te navigeren.

Het verzend- en retourproces krijgt de stem van 14% van de consumenten. Dit komt overeen met eerder verkregen gegevens waaruit blijkt dat gratis verzending een belangrijke factor is bij de keuze van een winkel.

"Het is geen verrassing dat betalingen top-of-mind zijn voor consumenten," zegt Colleen. "Het betaalproces moet zo efficiënt mogelijk zijn. Je moet je koopervaring bekijken vanuit het oogpunt van de consument. Alles wat bij het afrekenen verstorend werkt, zal een aankoop afschrikken.” 

"Express-betaalmethoden voor mobiel en online checkout zijn essentieel. Kopers kunnen hiermee hun opgeslagen betaalgegevens gebruiken en hoeven niet naar hun creditcard te zoeken. Een optie voor betalen als een gast is ook belangrijk, zodat gebruikers niet verplicht een account hoeven te maken. Controleer regelmatig je checkout-ervaring voor optimalisatie van de flow, met de focus op gegevensverzameling, het aantal stappen tot aankoop en het totale aantal schermen."

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Verbind elke betaling. Verbeter elk onderdeel van je bedrijf.

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update. Ontvang productupdates, nieuws en succesverhalen van andere Mollie-klanten rechtstreeks in je mailbox.

Form fields
Form fields
Form fields

Table of contents

Table of contents

Table of contents

Table of contents

MollieInzichtenDe beste kenmerken voor e-commerce websites
MollieInzichtenDe beste kenmerken voor e-commerce websites
MollieInzichtenDe beste kenmerken voor e-commerce websites